Annons

Biblioteksfilter Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Jag har gjort misstaget att ladda hem nya Lightroom. Felet jag har just nu är följande:

Under biblioteksfilialer skall man bl.a. kunna använda filnamn m.m nu är allt som har med filnamn att göra borta.
Längst bort till högar på biblioteksfiltret finna standardk men där finns inget om filnamn.
Vill nämna att innan jag öppnade LR idag fanns nämnda texter.
Då jag säger misstaget menar jag ytterligare ett antal problem bl.a. krasch.
 

AFJ

Aktiv medlem
I listen till biblioteksfiltret, längst till höger bör du se ett hänglås. Strax till vänster om detta har du en dubbelpil. Där kan du välja vilket filter-set som skall användas. Min gissning är att du har valt (av misstag) ett annat filter-set än vanligt.

Du kan också välja att lägga till och ta bort kolumner i ett filter genom att klicka längst upp till höger i kolumnen. Du kan då lägga till de kriterier som du vill och sedan spara det som ditt eget filter-set.

Så funkar det i alla fall i LR6, tror nog att det är något liknande i senaste versionen också.
 

torparen

Aktiv medlem
Biblioteksfilter

Sorry det du beskriver har jag provat. Fönstret vänster om hänglåset har jag öppnat. Men där finns inget om filer överhuvudtaget. Tyvärr kan jag ej ha skärmklipp och fönstret öppet samtidigt. Slutsatsen är att det är annorlunda i nya LR. Kan lägga till kolumner men ingen glädje av dem.

Men tack tipsen.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Till höger om Biblioteksfilter vid Text Attribut Metadata Inga klicka på Inga.
Då klickar du på Text välj där det står Alla sökbara fält. Där hittar du olika kriterier bl.a. Filnamn.
 

torparen

Aktiv medlem
Lightroom biblioteksfilter

Ja du Kenneth tack för ditt tips men tyvärr blev det inte bättre. Jag har nya LR vad har du?
 

torparen

Aktiv medlem
Ligtroom

Kenneth jag glömde att säga skriften som jag jagar alltså allt om filer finns på fliken meeen hjälper inte att jag klickar p någon av dem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Låter som att du tidigare hade LR/PS CC.
Och vid uppgraderingen skaffat NYA LR CC.
Det är nog inte det du vill ha.
Jag gissar att du ville ha LR Classic CC som i princip är nya versionen av gamla LR CC.

Nya LR CC sparar allt upp till 1 TB i molnet o därmed finns det inga diskar att spara till.
 

Josef430

Aktiv medlem
Fungerar finfint!

Jag har gjort misstaget att ladda hem nya Lightroom. Felet jag har just nu är följande:

Under biblioteksfilialer skall man bl.a. kunna använda filnamn m.m nu är allt som har med filnamn att göra borta.
Längst bort till högar på biblioteksfiltret finna standardk men där finns inget om filnamn.
Vill nämna att innan jag öppnade LR idag fanns nämnda texter.
Då jag säger misstaget menar jag ytterligare ett antal problem bl.a. krasch.
Tycket att det verkade konstigt att en så viktig funktion var borttagen, så jag kollade. Valde "Text" och sedan "Innehåller". Skrev sedan "Tan" i sökfältet och direkt dök mina bilder med filnamn innehållande Tanzania upp.
Har du valt "Alla foton" under Katalog i vänstra kolumnen?
 

torparen

Aktiv medlem
Biblioteksfilter

Ja du så funkar det, men tidigare har jag om jag tryckt på metadata (biblioteksfilter) och då fått upp ett antal (fönster) enl. bifogat Om jag då klickat på ex.vis filtyp fick jag upp en massa allt bl.a filnamn m.m m.m

Detta är för mig helt borta.
 

Bilagor

Kenneth J

Aktiv medlem
Om du håller musen över rubriken på kolumnen vid visning av metadata så visas alternativ att välja på. Längst till höger på varje kolumn finns en meny som är lite svår att se men klicka på den. Då kan du lägga till fler kolumner.
 

torparen

Aktiv medlem
Biblioteksfilter

Om du håller musen över rubriken på kolumnen vid visning av metadata så visas alternativ att välja på. Längst till höger på varje kolumn finns en meny som är lite svår att se men klicka på den. Då kan du lägga till fler kolumner.
Nu är det så att det hjälper inte det du beskriver har jag alltid gjort och då har jag fått bl.a filnamn ja en massa alt kommer inte ihåg dem.
Så tack för alla tips men förmodligen en bugg. Kan nämna inom parentes att jag skrivit till Moderskeppet om andra problem: Svaret blev att det är många som klagat.

Bif ett skärmklipp bilden får jag fram då jag klickar på "visa" därefter visningsalt då får du fram bif. Om du klickar på exvis "filnamn så får du fram en massa alt avseende filbeteckning. Detta får jag numera inte fram under biblioteksfilter.
Tacksam om det är någon som har nya LR Classic CC vill prova enl min beskrivning, om den nu går att förstå.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Jag kan filtrera på filnamn i LR Classic CC utan problem (även om det är poänglöst för mig då jag aldrig ändrar filnamn).
 

Bilagor

torparen

Aktiv medlem
Biblioteksfiltret LR

Ja jag saknar det. Ofta att jag i samband med att jag skapar samlingar sorterar jag på filnamnen. Filnamnen består av platser personer och Selma (hunden)
 
ANNONS