Annons

Fota OCH filma trackdays med en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hejsan!
Har gått från DSLR till RX100 och nu en G7XMKII, men nu när vi börjat åka på trackdays med familjen så funkar ju inte G7'an. Dålig video och dålig brännvidd. Eller så kan man säga att bilarna är för långt bort och kör för snabbt för att G7'an ska hänga med hehe...

Därför är det nu dags för en komplettering. G7an är jag ju nöjd med när det gäller de vanliga familje/vardagsfotningarna. Jag kommer troligtvis inte använda DSLR'en till det utan det är främst för motorsport som den nya kameran skall användas för.

Önskemål, som jag inte tror finns i en kamera idag(?) men men:
Jag vill alltså kunna både filma och fota med snabb AF i dagsljus. Behöver ej vara 4K. Vill kunna filma bilarna under vissa partier på banan, men även fota.

Har kikat lite på:
7D mk2, snabb men hur är den att filma med?
80D, långsammare än 7D men bättre för film? (och inte FF...) Gillar dock vridbar skärm. Bättre allround öht?

Optik:
Inte kollat så mycket här men tänker mig en 70-200 av något slag. Ingen värsting eftersom det är dagsljus. Har inga problem med att beskära bilden för att fylla ut bilden med motivet. Kommer inte printa ut i större än tex A3 ändå.

Just nu säger hjärnan 80D, men hjärtat vill ha en FF... hehe...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canons 80D eller titta på Sony.
Följande AF o filmning är trixigt.

Du är betydligt mer betjänt av en riktig videokamera de har mycket bättre följande AF för film.
De är liksom gjorda för att hantera filmning så hanteringen blir bättre.
De funkar hyffsat att ta kort med.

O ett videostativ men de är rätt dyra....
 

snysop

Aktiv medlem
7Dmk2 är inte heller en småbildskamera ("FF"), om nu den kameran är ditt alternativ till 80D.

En videokamera kanske är det bästa alternativet?
Har blandat ihop beteckningarna. Är ny på CaNikon då jag körde Pentax förut. 7D är borta ur leken och jag har börjat titta på videokameror istället. Det är dock svårt då jag är lite allergisk mot de där avlånga smala sakerna som är obekväma att hålla i men fine, stativ är ju isf ett måste. XC10 gillar jag men den verkar ha mega-floppat och inte vara värd pengarna... *googlar vidare*
 

Josef430

Aktiv medlem
Varför inte en Olympus M1 MkII?

I mina öron låter det som om du kan klara båda dina behov med en Olympus. Både kamerahus och optik (Pro-serien) är vädertätade kvaliteten känns väldigt betryggande. Stillbildsfotograferande med följande fokus är inga problem och den kan t.o.m. fås att ta bilder innn du trycker på avtryckaren, helt suveränt när det sker något mycket snabbt. Liten, lätt och prisvärd (för sina prestanda), väl värd att titta lite närmare på.
Video är ju inte riktigt min grej, men vad jag sett av tester och recensioner, så räcker räcker den riktigt långt även här.
 

snysop

Aktiv medlem
I mina öron låter det som om du kan klara båda dina behov med en Olympus. Både kamerahus och optik (Pro-serien) är vädertätade kvaliteten känns väldigt betryggande. Stillbildsfotograferande med följande fokus är inga problem och den kan t.o.m. fås att ta bilder innn du trycker på avtryckaren, helt suveränt när det sker något mycket snabbt. Liten, lätt och prisvärd (för sina prestanda), väl värd att titta lite närmare på.
Video är ju inte riktigt min grej, men vad jag sett av tester och recensioner, så räcker räcker den riktigt långt även här.
Har lite dåliga erfarenheter av Olympus - en ca 15 år gammal klumpig icke-kompakt kompakt med fruktansvärd CA. Japp, superbra data att grunda känslorna på eller hur? Tittade på OM-D EM1 men den är lite dyr. Ska dock kolla lite mer då funktionen "tar bilden före bilden" verkar vara intressant :) Är det någon speciell modell du tänker på? Dock är video/foto 50/50 så video är viktigt.
 

snysop

Aktiv medlem
Har funderat lite till och kommit fram till att jag inte vill vara beroende av en dator för redigering. Kameran ska kunna synka videos och foton till iPad Pron och kunna redigeras där i (LumaFusion?). Många korta klipp klipps ihop till kanske 15min långa "filmer". Framförallt för youtube, andra bilgalningar och familjens tittande.

Tror ni att 80D är lämplig? En vanlig videokamera vill jag inte ha men kan tänka mig ett spegellöst system.
 
ANNONS