Annons

Framkalla själv, lämna in eller slänga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aene

Ny medlem
Har börjat städa ur föräldrarnas källare och har då hittat runt 7 rullar >20år gammal 110-film. Blev lite nyfiken på vad det kunde vara på dem så jag gick in på en av stadens större fotobutiker och frågade om det var något de kunde hjälpa till med. De tyckte dock att det var tveksamt att det skulle bli något då de legat så länge.

Till viss del kan jag kanske hålla med, men är ändå lite nyfiken så jag undrar vad ni här på forumet tycker. Kan det ge något efter så här lång tid? Vart bör man i sådana fall vända sig för att hitta någon som framkallar sådan här (halv-)gammal film?
 

Hasseg

Aktiv medlem
Jag skickade några gamla rullar till Crimson, tyvärr var dom väl gamla man såg inget.
Kostade en 500:- om jag inte kommer i håg fel
Mvh Hasse
 

PMD

Aktiv medlem
Slänga dem är väl lite synd. Det kan ju finnas något på rullarna som du tycker är roligt att se.

Att lämna in filmerna till en framkallningsfirma utan att den är medveten om åldern på dem är nog ingen större idé. Gammal film måste specialframkallas för att man ska ha en chans att få fram några bilder. Crimson kan du nog ringa och höra med. Vilket svar du får vet jag ej.

110-film är dock knepigt. De flesta lab har nog gjort sig av med utrustning för att framkalla sådan film, och då måste den framkallas för hand, vilket antingen blir dyrt eller är något man får fixa själv.
 
ANNONS