Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om objekt på Köp och Sälj (på FS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Photoorb

Aktiv medlem
Verkar lite korkat om man försöker tjäna en hacka här på Fotosidan genom att sätta tokhöga priser på begagnat. Jag inbillar mig/tror att de flesta här har rätt bra koll på rimliga priser.
 

SSD

Aktiv medlem
Den här annonsen är väl ett lysande exempel på en säljare som inte har kollat vad ett realistiskt pris på utrustningen är: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=296557

40,000:- för en D4s med drygt 100,000 exponeringar!! Det som ingår är ett extra batteri och en axelväska. Kameran har ett värde på lite drygt 20,000:-. Batteri och axelväska, tja, 500:- spänn kanske. Den lär säljaren få behålla :)
 

PMD

Aktiv medlem
Att notera är att citatet kommer från stycket "RADANNONSERNA" i villkoren.

Hela stycket lyder:
Radannonser görs under Köp&Sälj. Vi tillåter inte vidarelänkning till andra annonssajter.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ibland måste det kännas riktigt tokigt för säljaren.

Exempel: Jag sökte ett Fuji 16-55/2.8 som de flesta ÅF tar c:a 10.900:- för nytt.
Hittade ett snyggt begagnat KoS för c:a 6500:- vilket inte alls kändes oskäligt.
Var på väg att göra slag i saken när jag hittade följande:

Cyberphoto sålde tillfälligt ett nytt för 8.700:-. Därtill fanns sommarens cashbackkampanj som gav 1.400:- tillbaks. D v s jag fick ett slutgiltigt pris på 7.300:- för ett helt nytt med garanti och bytesrätt för bara 800:- mer och fri frakt.

Idag på prisjakt kostar det 10.890:-
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=XF1655

Hade jag som köpare skaffat det på KoS för 6.500:- hade jag känt mig ganska nöjd om jag inte läst erbjudandet.
Och lika förbannad om jag efter avslutad affär upptäckt erbjudandet. Och säljaren borde ju inte blivit glad heller om han läst erbjudandet.

Nu har allt återgått till det normala och säljaren har sannolikt såly objektivet. Det finns i alla fall inte kvar på KoS.

Allt handlar om timing. Jag tycker att man både som köpare och säljare måste kolla dagsaktuella priser och ev erbjudanden.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Säljannonser på FS av typen högstbjudande utan någon prisangivelse är inte ovanliga heller. Har rapporterat sådana ett par gånger men har inte sett att det hänt något så det har jag slutat med.

Reglerna för Köp och Sälj är kanske bara vägledande men inte styrande?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Allt handlar om timing. Jag tycker att man både som köpare och säljare måste kolla dagsaktuella priser och ev erbjudanden.
Mkt bra råd. Vad man själv köpt sakerna för är irrelevant. Sen tycker jag man bör sätta högre pris först såvida man inte har bråttom att få loss pengar. Ingen typ av prisdumpning är bra. Jag ser hellre att försöka hålla uppe begagnat priserna än att göra dom i stort sett värdelösa.

/Stefan
 

Photocon

Aktiv medlem
Mkt bra råd. Vad man själv köpt sakerna för är irrelevant. Sen tycker jag man bör sätta högre pris först såvida man inte har bråttom att få loss pengar. Ingen typ av prisdumpning är bra. Jag ser hellre att försöka hålla uppe begagnat priserna än att göra dom i stort sett värdelösa.

/Stefan
Håller med! Kolla bara vad man får vid inbyte hos CP t ex o jämför med vad de sedan säljer den för.
Fast de ska ju lämna 6 mån garanti och låta varan gå genom sitt lagersystem samt sälja med moms.
Får man 5000:- så kan man hitta den på begagnatsajten för 8990:- även om man bytt in varan mot en som kostar 11.000:-.
De gör alltså en vinst vilket är ok men deras utpris är sannolikt det reella bruksvärdet.
Deras vinst ligger på c:a 2.000:- efter momsavgifter.
Begagnade varor har ofta för låg prisnivå men marknadspris styr o det är vi som är marknaden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var nog den jag citerade i inlägg #27. Det är ett implicit förbud mot att annonsera någon annanstans än i annonsavdelningen.
 
ANNONS