Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cinna

Medlem
Hej! Har ett Tamron objektiv som jag köpte ihop med en Pentax kamera . Tyvärr passar objektivitet inte till min Sony a 700,är det ngn här som vet om det finns adapter att köpa så det passar? Mitt objektiv heter tamron 28 200 aspherical ld if 3.8 5.6 - är det ett skapligt objektiv? Tacksam för alla svar!!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej det kommer inte att fungera. Det sk "registeravståndet" - avståndet mellan objektivets fattning och sensorn - är för lika mellan dessa märken. Även om det fanns någon adapter så skulle denna behöva egna glas för att möjliggöra oändlighetsfokus och det är innan vi ens diskuterat autofokus och bländarstyrning som inte heller är lätta att få till. Det kan finnas adaptrar till Sonys E fattning (t ex A7 eller A6000 från Sony) men man kommer inte få autofokus då jag inte känner till någon adapter för Pentax till Sony E som ger detta.

Så sammanfattningsvis: nej. Det är heller ingen idé att leta efter obskura märken som ev erbjuder något för att en lins i den förstör så mycket av bildkvaliteten och du saknar autofokus. Sälj istället och köp i rätt fattning.
 
ANNONS