Annons

Kamera för multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

jrosen

Aktiv medlem
Hej.
Har börjat intressera mig för multiexponering. Min nuvarande kamera (Fujifilm X100T) klara dock bara dubbelexponering, så jag skulle behöva komplettera med ytterligare en kamera. Det verkar dock vara dåligt med kameror som klarar fler än 10 exponeringar. Har endast hittat Pentax senaste, vilka däremot klarar upp till 2000 exponeringar.

Någon som stött på några andra kameror som klarar 10+ exponeringar. Min känsla är att jag gärna vill ha den möjligheten...

(Jag har haft en Pentax k20 och trivdes hyfsat med märket, och K3:an känns som en väldigt intressant kamera.)
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej.
Har börjat intressera mig för multiexponering. Min nuvarande kamera (Fujifilm X100T) klara dock bara dubbelexponering, så jag skulle behöva komplettera med ytterligare en kamera. Det verkar dock vara dåligt med kameror som klarar fler än 10 exponeringar. Har endast hittat Pentax senaste, vilka däremot klarar upp till 2000 exponeringar.

Någon som stött på några andra kameror som klarar 10+ exponeringar. Min känsla är att jag gärna vill ha den möjligheten...

(Jag har haft en Pentax k20 och trivdes hyfsat med märket, och K3:an känns som en väldigt intressant kamera.)
Har du något exempel att visa på bild med runt 10 exponeringar?

Tipset mitt är annars att skaffa Photoshop och lär dig blanda lager och du kan blanda oändligt många eller begränsningen blir datorns internminne. En extra frihetsgrad blir då också möjligheten att välja hur mycket varje bild ska blandas in i slutresultatet.
 

gunte

Aktiv medlem
Har du något exempel att visa på bild med runt 10 exponeringar?

Tipset mitt är annars att skaffa Photoshop och lär dig blanda lager och du kan blanda oändligt många eller begränsningen blir datorns internminne. En extra frihetsgrad blir då också möjligheten att välja hur mycket varje bild ska blandas in i slutresultatet.
Detta är ingen dubbel/multiexponering, möjligtvis en form av digital sandwich..
Dubbel/multiexp görs endast i kameran..
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Detta är ingen dubbel/multiexponering, möjligtvis en form av digital sandwich..
Dubbel/multiexp görs endast i kameran..
Jag håller med dig när det kommer till analoga kameror, men med dagens digitala exponering så gör ju kameran exakt samma sak som du skulle gjort i Photoshop, så vad är skilnaden?
 

Josef430

Aktiv medlem
Hej,
Jag tror att Olympus OM-D E-M1 MkII skulle klara det. Man kan göra "focus stacking" med upp till 999 exponeringar och det borde gå att använda även till dubbelexponeringar. Kanske värt att titta på?
 

jrosen

Aktiv medlem
Har du något exempel att visa på bild med runt 10 exponeringar?

Tipset mitt är annars att skaffa Photoshop och lär dig blanda lager och du kan blanda oändligt många eller begränsningen blir datorns internminne. En extra frihetsgrad blir då också möjligheten att välja hur mycket varje bild ska blandas in i slutresultatet.
Några exempel https://www.multiexpo.de
Framgår dock inte hur många exponeringar som används, men fotografen brukar nämna 10-20 stycken. Dock fotograferar han med film.

Jag vill göra det direkt i kameran, så jag kan se resultatet på direkten.
 

jrosen

Aktiv medlem
Hej,
Jag tror att Olympus OM-D E-M1 MkII skulle klara det. Man kan göra "focus stacking" med upp till 999 exponeringar och det borde gå att använda även till dubbelexponeringar. Kanske värt att titta på?
Ska undersöka vidare med M1:an. Sökte i manualen, men det framgick inte om det fanns begränsning i antalet.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag anar utmaningen att lägga ihop många exponeringar och förutom den sammanlagda exponeringen få till kompositionen - utan återvändo i kameran. Det kräver säkert en hel del av fotografen. I lyckliga stunder bjuder det på oväntade och trevliga överraskningar. Ett bra resultat.

Du kan också som nämnts lägga ihop separata exponeringar efteråt och som utgångspunkt inte korrigera nåt, bara lägg ihop. Det finns säkert lämplig app för telefonen så du kan göra det i fält och få tidig respons på hur det blev. (Jag räknar med att du kan föra över från kameran till mobilen alt. padda ute i fält.) Möjligheten att blanda på annat sätt har du sedan kvar om du vill.

För mig ter det sig dyrt och onödigt att skaffa ett system till bara för detta.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag lekte vid något tillfälle lite med dubbelexponeringsfunktionen i dagsljus där maximala antalet är 10 exponeringar (Nikon D3). Vid 10 exponeringar på varandra börjar bilden bli ganska blek. Vid mörkerfoto kanske det blir bättre resultat men i dagsljus är det lätt att det bara blir en ljus bildruta med svårurskiljbara detaljer. Underexponering provade jag inte. Det är möjligt att det går att få intressanta resultat med ännu fler exponeringar än 10. Men det är nog svårt.

Kollar man länken så har kameran flyttats väldigt lite mellan exponeringarna eller åtminstone rört sig kring ett motiv i mitten så det svarta fortfarande är svart (kan tänka mig en del efterbehandling också). Annars försvinner snabbt svärta och kontrast med antalet klick.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har två kameror som stödjer multiexponering, upp till tio bilder. Men det är svårt att få till något vettigt i kameran.
Så att göra det i Photoshop är helt klart vettigare. Utmaningen blir då istället att lära sig att se vilka bilder man ska ta med kameran i fält, för att de ska bli bra hemma på kammaren sen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har två kameror som stödjer multiexponering, upp till tio bilder. Men det är svårt att få till något vettigt i kameran.
Så att göra det i Photoshop är helt klart vettigare. Utmaningen blir då istället att lära sig att se vilka bilder man ska ta med kameran i fält, för att de ska bli bra hemma på kammaren sen.
Men att komponera i kameran måste ändå vara en större utmaning då även slumpen spelar in. Man ser inte resultatet förrän man är klar. Bilderna i länken är trots allt hårt kontrollerade med huvudmotivet centrerat i sökaren. Lite fegt kan tyckas, men jobbar man med film dröjer det innan man ser resultatet så det kan vara lika bra att vara på den säkra sidan. Med digital kamera kan man göra alternativa tagningar och se resultatet på plats. Blir själv sugen att testa lite mera.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Vad tråkiga ni är. Om Johan vill arbeta med multiexponering är det ju hans val.
Självklart är det Johans val. Jag försökte nog säga att mitt val hade varit att göra det i efterbehandling inte minst om ett nytt kamerasystem skulle behövas för att göra det i kameran.
Men även att jag kan förstå utmaningen och tjusningen i att bemästra att göra det i kameran - utan möjlighet att justera efteråt.

... Vid 10 exponeringar på varandra börjar bilden bli ganska blek. ...

Kollar man länken så har kameran flyttats väldigt lite mellan exponeringarna eller åtminstone rört sig kring ett motiv i mitten så det svarta fortfarande är svart ...
Varje exponering belyser sensor/film en gång till så (jag antar att) man underexponerar var och en så det sammanlagda blir som man önskar. En av utmaningarna.

Bilderna på multiexpo.de har i huvudsak samma huvudmotiv i multiexponering med liten förskjutning för att få det uttrycket. Därtill ett eller ett par andra motiv i den aspekten av multiexp. som jag närmast förknippar med tekniken.


Tipset att utnyttja i kameran inbyggd focus stacking är jag rädd att det inte låter sig användas för detta. Iofs multiexp. men inbyggt i en funktion för ändamålet. Tror inte man kan ta separata exponeringar som TS önskar i denna kamerafunktion.
 

jrosen

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger...

Jag känner dock ingen spontan glädje i att hantera detta post. Men visst det finns anledning att inleda så, dels för att lära sig tekniken, dels för att få en känsla för om 10 bilder är en begränsning.

(Det bör väl också finnas en anledning till att det flesta kameror har begränsningen 10 bilder?)

Detta är inte enda anledning till att jag just nu tittar på ett nytt system. Men det vore dumt att inte ta hänsyn till en funktion jag tror mig vilja ha.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger...

Jag känner dock ingen spontan glädje i att hantera detta post. Men visst det finns anledning att inleda så, dels för att lära sig tekniken, dels för att få en känsla för om 10 bilder är en begränsning.

(Det bör väl också finnas en anledning till att det flesta kameror har begränsningen 10 bilder?)

Detta är inte enda anledning till att jag just nu tittar på ett nytt system. Men det vore dumt att inte ta hänsyn till en funktion jag tror mig vilja ha.
Man kan göra mycket kul med Pentax multiexponering, simulera ND-filter, ta bort oönskade rörelser m.m. Här är ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=3vKrBLGKmNw
 

Björkhult

Aktiv medlem

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger...

Jag känner dock ingen spontan glädje i att hantera detta post. Men visst det finns anledning att inleda så, dels för att lära sig tekniken, dels för att få en känsla för om 10 bilder är en begränsning.

(Det bör väl också finnas en anledning till att det flesta kameror har begränsningen 10 bilder?)

Detta är inte enda anledning till att jag just nu tittar på ett nytt system. Men det vore dumt att inte ta hänsyn till en funktion jag tror mig vilja ha.
För att göra det du beskrivit så skall man ta 10 stycken exponeringar som då tar in 1/10 del av ljuset var gg.
Har gjort det ett antal ggr med diafilm för länge sedan.
Då främst i syfte med en lång exponering för att få utsmetad vattenrörelse.
Sen vill man ändå ha några fångade droppar /stänk i skärpa.
Då kortar man slutartiden så att den i princip inte påverkar hela exponeringen o så fryser man till lite stänk i solljusbelysta delarna eller använder en blixt.
Mycket lättare att göra snyggt i PS med flera exponeringar som slås samman o så sätter man skärpan där man vill ha den. Det är inte ens möjligt att göra med film. Det blir snyggt men betraktaren ser det oftast inte.
 

jrosen

Aktiv medlem
Hej.
Har börjat intressera mig för multiexponering. Min nuvarande kamera (Fujifilm X100T) klara dock bara dubbelexponering, så jag skulle behöva komplettera med ytterligare en kamera. Det verkar dock vara dåligt med kameror som klarar fler än 10 exponeringar. Har endast hittat Pentax senaste, vilka däremot klarar upp till 2000 exponeringar.

Någon som stött på några andra kameror som klarar 10+ exponeringar. Min känsla är att jag gärna vill ha den möjligheten...

(Jag har haft en Pentax k20 och trivdes hyfsat med märket, och K3:an känns som en väldigt intressant kamera.)
En uppföljning av denna tråd.

Det blev först en Nikon D200, som kunde hantera multiexponeringa upp till 10 exponeringar. D200 har dock funktion att slå ihop två raw-filer, så det gick att bygga på med 10+10+10...

Efter något år kände jag mig dock lite begränsad med den något äldre tekniken och kör numera med Pentax K1ii.
Trevlig kväll
 
ANNONS