Annons

Analogt mellanformat/ Mamiya 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag såg just på LP Foto Auktioner att två Mamiya 7 klubbades för 19 000 och 20 000.
Synpunkter på detta?
Det är sällan Mamiya 7 dyker upp (betydligt vanligare med Mamiya 6) så det är kanske inte helt orimligt. Hur användbar är den jämfört med dagens digitala FF?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det är sällan Mamiya 7 dyker upp (betydligt vanligare med Mamiya 6) så det är kanske inte helt orimligt. Hur användbar är den jämfört med dagens digitala FF?
Har inte använt Mamiya 7 själv, däremot en massa Hasselblad under 90-talet och nu har jag bland annat en Pentax 67 bland mina analoga kameror. Vad jag vet dock är att sjuan är mycket populär hos vissa.

Du måste nog specificera lite mer vad du menar med "hur användbar är den jämfört med dagens digitala FF". Kameran i sig är ju enkel att använda.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ja det är ju flera steg med analog-foto. Film är ganska dyr idag. Dessutom långsam om man vill ta mer än en rulle. Digitalt går ju snabbt upp till fullt minneskort( som ju har betydligt mer än 10 bilder).
Sedan är det digitaliseringen. En flatbäddskanner under 10 000 eller något dyrare?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja det är ju flera steg med analog-foto. Film är ganska dyr idag. Dessutom långsam om man vill ta mer än en rulle. Digitalt går ju snabbt upp till fullt minneskort( som ju har betydligt mer än 10 bilder).
Sedan är det digitaliseringen. En flatbäddskanner under 10 000 eller något dyrare?
Att plåta även analogt är ett val i alla fall jag tagit utifrån flera aspekter; mest för att det är kul. För mig blir det nästan bara storformat eller så kallade toy cameras. Långsamheten är en del i processen, speciellt vad gäller storformat. Tio bilder räcker långt om man tänker efter innan. Det beror ju också på vad man fotograferar såklart.

Men känner man sig tveksam inför sådana saker kanske analogt inte är något att ge sig in på. Digitalt har många fördelar. De som fotograferar analogt idag gör det för känslan, nostalgin, man gillar processen och så vidare.

Jag scannar med en Epson V850 Pro. Det blir riktigt bra, iallafall på mellanformat och uppåt.
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag fotar mest analogt idag, 35mm med Leica M7 och mellanformat med en Hasselblad 501C , och likt Calle gör jag det mest för att det är roligt. Digitala FF-kameror är ju väldigt bra idag, och rent praktiskt finns det väl sällan anledning att fota analogt. Men kvalitén i storformatsnegativ kommer du ju inte upp i digitalt ännu. Analogt mellanformat står sig väl fortfarande bra, till en bråkdel av vad det skulle kosta att få samma kvalité med digital utrustning (att komma igång då, kanske inte i längden om du fotar 300k+ bilder).

Det blir ju en viss känsla i bilderna när det är analogt gryn, färgerna i negativen och med mellanformat så är bildplanet större än digitala mellanformatssensorer. Jag gillar även känslan och ljudet i de mekaniska kamerorna, att dra fram filmen efter varje exponering. Sen är det alltid spännande att äntligen få se hur bilderna blev, som inte sällan legat veckor eller månader i kylen i väntan på framkallning. Men när jag vill ha snabbheten i det digitala så tar jag min DSLR. Konserter fotar jag mest digitalt t.ex.

För digitalisering så skippade jag skanner, och köpte ett 100mm makroobjektiv till DSLRen istället, och ett ljusbord. Det gick väl på strax över 3.000 kr totalt, och tar inte extra plats som en stor skanner gör.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag såg just på LP Foto Auktioner att två Mamiya 7 klubbades för 19 000 och 20 000.
Synpunkter på detta?
Det är sällan Mamiya 7 dyker upp (betydligt vanligare med Mamiya 6) så det är kanske inte helt orimligt. Hur användbar är den jämfört med dagens digitala FF?
Båda Mamiyorna tillhörde min pappa. Mitt intryck är vissa objekt hos LP Foto hamnar över vad de skulle kostat på annons på Fotosidan och Blocket eftersom LP Foto har en internationell kundkrets. Många saker går till rika samlare i Hong Kong.

Sen är det också så att vissa analoga prylar fått kultstatus och då går priserna upp eftersom tillgången är begränsad. Ett exempel på detta är Contax T3.

Ytterligare ett exempel. Min pappa och jag köpte varsin Ricoh R1V i början av 00-talet. Jag sålde min på Fotosidan för 2500 kr för något år sedan. Jag var mycket nöjd med det eftersom det översteg inköpspriset med någon hundring. Min pappas gick för 6300 kr på LP Foto igår.
 

Makten

Aktiv medlem
Om man kan ana en nyfikenhet inför analogt och mellanformat hos trådskaparen så är det ju trevligt, men att lägga 20 lök på en sån kamera om man inte är helt införstådd med vad det innebär, är lite vanskligt.

Det finns en del saker med analogt mellanformat som fortfarande är svårt att uppnå med digitala kameror. Dels kan man få vrålkort skärpedjup OCH tokskärpa på samma gång, och dels är det rätt svårt att efterlikna tonaliteten hos film. Det blir inte direkt "bättre", men väl annorlunda, på ett ofta trevligt sätt.

Ska du ge dig in på detta område så skulle jag rekommendera en Hasselblad 500 C/M med 80/2,8. Den är liten och portabel samt väldigt rolig att fotografera med. Man kan ha flera bakstycken så man slipper ladda en ny filmrulle i fält också. Men en stor del av grejen med såna här kameror är i mitt tycke att man tänker först och fotar sen. Då räcker 10-12 bilder på en rulle finfint för en fotopromenad.

Vill man ha en mätsökarkamera så finns det faktiskt en modern sån, nämligen Fuji/Voigtländer Bessa III. Den har infällbart objektiv och går ner i en större jackficka, samtidigt som sökaren är enormt trevlig och objektivet riktigt bra. Gissar att man kan hitta en för ~15 lax eller kanske lite mindre.
 
ANNONS