Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte ändra shutterspeed

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoKotten

Aktiv medlem
Hej. Har en Canon 5d m2. I manualmode försöker jag ändra shutterspeed. Den står låst på 1/50. Powerswitchen står högst upp som den ska. Kan man låst den av misstag?Vet inte om det har att göra med att jag fick Magic lantern installerat som firmwire. Tacksam för alla tips. Har matfotografering i morgon.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Hmm, ja det skulle kunna vara pga Magic Lantern.
Men om du skulle sätta kameran på t.ex Auto eller Aperture priority, ändrar sig slutartiden då eller är den fortfarande fast?

Installera istället canons egna firmware :)
 

FotoKotten

Aktiv medlem
Hmm, ja det skulle kunna vara pga Magic Lantern.
Men om du skulle sätta kameran på t.ex Auto eller Aperture priority, ändrar sig slutartiden då eller är den fortfarande fast?

Installera istället canons egna firmware :)
Tack, jag hittade i menyn att exponeringen var satt till ej möjlig. Ändrade det och nu funkar det. Jo jag ska ändra till canons firmware:)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Magic Lantern är ingen firmware. Magic Lantern är en programvara som körs från minneskortet. Plocka bort kortet så är Magic Lantern borta.

Ni förväxlar nog det med 300D där en ryss plockade firmware från 10D och petade in den i 300D för att få liknande egenskaper.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Så den påverkar inte när jag fotar då eller?
Kameran är inställd på att starta från minneskort om där ligger en fil som går att boota. Om så är fallet kan Magic Lantern ändra runt. Exempelvis har jag inställt min 6D på överklockning av minneskort eller Dual ISO för att öka kamerans dynamiska omfång. Så fort jag tar bort minneskortet förlorar jag egenskaperna.
 

törnan

Aktiv medlem
Nu var det ett tag sen jag hade en 5DmkII men det kan inte vara så att du låst bakre inmatningshjulet? Vill minnas att det finns en switch för det på baksidan av kameran.
 
ANNONS