Annons

Bländaröppning eller sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsBJ

Medlem
Vilket brukar ge bättre bilder i lite mer krävande situationer. En större bländaröppning eller en större sensor?

Två tekniskt likvärdiga kameror, utom just detta.

Den ena har bländaröppning f/2,0 och sensorstorlek 1/2"
Den andra har f/1,7 och sensorstorlek 1/2,8"
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Vilket brukar ge bättre bilder i lite mer krävande situationer. En större bländaröppning eller en större sensor?

Två tekniskt likvärdiga kameror, utom just detta.

Den ena har bländaröppning f/2,0 och sensorstorlek 1/2"
Den andra har f/1,7 och sensorstorlek 1/2,8"
Om min matte stämmer så har den större sensorn ungefär 2/3-stopp bättre ljusinsamlingsförmåga än den mindre. Samtidigt som den mindre har 1/3-stopp mer ljusinsläpp. Summan borde bli att den större sensorn ändå vinner när det kommer till total ljusinsamling men skillnaden är nog försumbar i sammanhanget.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Låter proffsen säga sitt, men jag skulle själva säga att det beror på din situation.

Överlag vill du såklart ha en större sensor, men det finns faktorer som spelar in.

Det kan t ex vara svårt med fokus om det är för stor bländaröppning. Ingen poäng med f/0.9 om du ska fånga en större grupp och vill ha alla i fokus. Då måste du blända ned. Då kan en större sensor hjälpa...MEN...

En mindre sensor påverkar skärpedjupet. Så minskar man storleken på sensorn kan man få in mer ljus, genom linsen, och ändå få ett större skärpedjup. Var sen balansen ligger mellan vinst och förlust vågar jag inte säga mycket om.

Kör APS-C och har funderat genom åren om det inte hade varit bättre att ha satsa på M4/3 istället. Ljusstarkare optik, kortare slutartider, mindre system. Ja, det är svårt att avgöra utan att själv testa massor :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Låter proffsen säga sitt, men jag skulle själva säga att det beror på din situation.

Överlag vill du såklart ha en större sensor, men det finns faktorer som spelar in.

Det kan t ex vara svårt med fokus om det är för stor bländaröppning. Ingen poäng med f/0.9 om du ska fånga en större grupp och vill ha alla i fokus. Då måste du blända ned. Då kan en större sensor hjälpa...MEN...

En mindre sensor påverkar skärpedjupet. Så minskar man storleken på sensorn kan man få in mer ljus, genom linsen, och ändå få ett större skärpedjup. Var sen balansen ligger mellan vinst och förlust vågar jag inte säga mycket om.

Kör APS-C och har funderat genom åren om det inte hade varit bättre att ha satsa på M4/3 istället. Ljusstarkare optik, kortare slutartider, mindre system. Ja, det är svårt att avgöra utan att själv testa massor :)
Sensorstorleken påverkar inte skärpedjupet. Skärpedjupet styrs av avbildningsskalan och bländaröppningen. Ju mindre sensor desto mindre avbildningsskala behövs för att t.ex. ett ansikte ska fylla sensorn. Dvs med riktigt liten sensor behöver inte f/0.9 ge orimligt kort skärpedjup.

En mindre sensor fordrar dock bättre optik (förutsatt samma anntal pixlar) och allmänt bättre precision om man ska få lika bra skärpa
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
För de små kameror vi pratar om här så kan det vara intressant att veta var hyperfokalgränsen går, dvs gränsen för var allt är i fokus. Vid vidvinkel (runt motsvarande 24mm) så är de hyperfokala redan vid knappt 1 meters avstånd.

Jag vill minnas att det är mobilkameror vi pratar om här? Eller möjligen billiga komptakkameror. Oavsett så är det nog inga kameror man köper för att få en snygg bokeh vid porträttfoton.
Min gissning är att ISO-prestanda är viktigare för TS och då är i regel större sensor att föredra.
 

LarsBJ

Medlem
För de små kameror vi pratar om här så kan det vara intressant att veta var hyperfokalgränsen går, dvs gränsen för var allt är i fokus. Vid vidvinkel (runt motsvarande 24mm) så är de hyperfokala redan vid knappt 1 meters avstånd.

Jag vill minnas att det är mobilkameror vi pratar om här? Eller möjligen billiga komptakkameror. Oavsett så är det nog inga kameror man köper för att få en snygg bokeh vid porträttfoton.
Min gissning är att ISO-prestanda är viktigare för TS och då är i regel större sensor att föredra.
Ja det är två mobilkameror jag jämför.
Tack, då är alltså den med större sensor att föredra.
 

LarsBJ

Medlem
Jag hade tittat på en Galaxy S9, borde gå att hitta inte allt för dyrt nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4652628

eller en S9+ för en tusing till där det är två kameror en normal och en tele.

Galaxy Note 8 är också billig nu
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4411122

Galaxy Note 8 och S9+ har samma kameror
Ja det är sant. Och snart kommer deras senaste S20 ut. Då blir de lite äldre säkert ännu billigare.
Hade jag inte nu precis köpt en Kompakt hade det varit ett alternativ.
Men nu medger inte ekonomin mer än en mellanklassmobil.
Funderar på Galaxy A51. f/2,0 och 1/2" för 3.990:-
Eller möjligen en A71. f/1,8 och 1/1,7". Fast 4.990:- börjar kännas svettigt.
 
Senast ändrad:
ANNONS