Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)

Studsb0ll

Medlem
okej, jag vill köpa en digital systemkamera med mins 8 megapixlar och runt 7000-8000 kr. Vad ska jag välja för kamera??
Jag fotar mäst hästar och andra djur + natur. Jag vet nästaan ingentin om systemkamror och de vore schyst med lite hjälp så snälla hjäl mejj :D
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Studsb0ll skrev:
okej, jag vill köpa en digital systemkamera med mins 8 megapixlar och runt 7000-8000 kr. Vad ska jag välja för kamera??
Jag fotar mäst hästar och andra djur + natur. Jag vet nästaan ingentin om systemkamror och de vore schyst med lite hjälp så snälla hjäl mejj :D

Snälla Therese, ingen kan ge dej det rätta svaret.
Om du inte vet något om kameror så är det en omöjlighet att råda dej.

Du kommer med all säkerhet att få ett stort antal "goda" råd ang: fabrikat och modell, men du ska veta att skillnaden dom emellan är hårfin.
Så tillslut så är det du och din plånbok som fattar det slutgiltiga beslutet

Det finns ingen digital systenkamera på marknaden i dag som ger dåliga bilder på auto inst. Det är användaren som tror att alla bilder
måste vara av profs kvalitè för att kunna förvaras i datorn, till vilken nytta?

Slutord. Köp en enkel lätthanterlig kamera så att du utan att vara entusiastisk "digitalnörd"
kan ta de bilder som DU blir nöjd med.
/Thomas..
 

Jeppe

Aktiv medlem
Varför minst 8MP ?

Nikon D40 6MP - en riktigt trevlig kamera som jag håller på och testar nu.

Canon 400D 8MP - en inte lika trevlig kamera som D40, men med 8MP, jag hade valt D40 över denna.

Sony A100 10MP - Trevlig modell med bildstabilisering, men hjälper inte vid rörliga motiv, som t.ex. hästar. Mycket finesser för pengarna, men tveksam bildkvalité vid höga ISO

Pentax K100D/K110D 6MP - Billigast i gänget, trevlig och bildstabiliserad, men 6MP

Slutsats: För de pengarna - välj en D40, du kommer inte att bli besviken.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jeppe skrev:


Canon 400D 8MP - en inte lika trevlig kamera som D40, men med 8MP, jag hade valt D40 över denna.
Min 400D har i alla fall 10MP! :)


Jesper, jag blir lite nyfiken varför du så ofta rekommenderar Nikon eller Pentax som instegskamera, istället för just 400D. Visst har den sina brister men det har väl D40 också?

Mvh
Anders
 

snysop

Aktiv medlem
För tjejer som har långa smala fingrar och normallånga naglar så är 400D och 350D rent ut sagt värdelösa att hålla i. Även D40 är lite knepig men inte alls lika knasig som Canon-modellerna.

Så mitt råd är att åka till butiken och känna på kamerorna i handen. Sen när du hittat en du gillar och som du kan hålla i utan att få kramp så läser du lite om den på nätet.

Pentax-modellerna har mycket trevligare grepp för oss med längre fingrar och naglar.

Pixlar hit och dit, om du inte tänker skriva ut i plansch-format så duger 6mp bra.
 

Damoor

Aktiv medlem
Karin, Du är nog den enda som klagar på att den inte passar i handen.

Varför försöka ändra andras syn på produkten om det inte passar just för dig?
 

Damoor

Aktiv medlem
Jag har långa smala fingrar (pianofingrar) och har absolut inga problem med kameran. Testat d40? Det borde nog vara helvete för dig då, inte sant?
 

wsaar

Aktiv medlem
Skulle nog akta mig för Nikon D40 eftersom dess autofokus saknar stöd för flera av Nikons, och säkert även flera tredjepartstillverkares, objektiv vilket kan fördyra och försvåra uppgraderingar i systemet.
 

Makten

Aktiv medlem
Damoor skrev:
Varför försöka ändra andras syn på produkten om det inte passar just för dig?
+

Damoor skrev:
en Pentax K100D är nog perfekt för dig just nu.
= Trovärdigt?

Varför är dina råd mer värda än andras?
Jag tycker också att 400D har kelkass grepp (om det är samma som hos 350D vill säga). Det är inte direkt ett ovanligt klagomål. Det är nog kamerans allra största nackdel, men det kan givetvis vara en fördel för folk med små händer.
 

Damoor

Aktiv medlem
Optisk bildstabilisering + vädertät.

Du måste ju tänka på vad hon tänker fotografera för något. > Jag fotar mest hästar och andra djur + natur. <

Om kameran blir smutsig så är det lättare att tvätta en Pentax än andra kameror.


Och om man är häst/djurintresserad, så har man ej långa naglar :)

Pentax K100D eller Canon 400D är mitt bästa tips iaf.
 

Makten

Aktiv medlem
Damoor skrev:
Optisk bildstabilisering + vädertät.
Vilken? K100D är inte vädertätad. Den har heller inte optisk bildstabilisering, eftersom sådant sitter i objektiven.

Du måste ju tänka på vad hon tänker fotografera för något. > Jag fotar mest hästar och andra djur + natur. <
Vad har det med t ex greppet att göra?

Om kameran blir smutsig så är det lättare att tvätta en Pentax än andra kameror.
K10D ja. Inte K100D.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Damoor skrev:

Och om man är häst/djurintresserad, så har man ej långa naglar :)

.
Det var nog en av de dummaste kommentarerna jag hört på länge.. Har du nånsin satt din fot bland hästfolk?

För kan garantera, där finns både långa naglar och korta naglar, målade naglar och omålade naglar.. :)

Men håller med om Canons 350D och 400D.. för små.. och det tycker jag som varken har långa fingrar eller långa naglar
 

Damoor

Aktiv medlem
Gersemi skrev:
Det var nog en av de dummaste kommentarerna jag hört på länge.. Har du nånsin satt din fot bland hästfolk?

För kan garantera, där finns både långa naglar och korta naglar, målade naglar och omålade naglar.. :)

Men håller med om Canons 350D och 400D.. för små.. och det tycker jag som varken har långa fingrar eller långa naglar
Japp. Min syster har ridit sen liten och min gudmor har flera hästar + stall.
 

snysop

Aktiv medlem
Damoor skrev:
Karin, Du är nog den enda som klagar på att den inte passar i handen.

Varför försöka ändra andras syn på produkten om det inte passar just för dig?
?? Ja jag är säääkert den enda i hela världen som tycker det det om 400D & 350D.

Och nej, jag är inte ute efter att _ändra_ någons syn, snarare att hjälpa någon till ett bra köp. Men ursäkta mig, du har tydligen bättre åsikter än jag. ;-)
 

snysop

Aktiv medlem
Damoor skrev:
Jag har långa smala fingrar (pianofingrar) och har absolut inga problem med kameran. Testat d40? Det borde nog vara helvete för dig då, inte sant?
Jag har själv en liten kamera, Pentax *ist DS. Den passar utmärkt i min hand. Storleken på hela kameran har inte något med greppet att göra, iaf inte för min del. Det är snarare hur "stort" och utåtstickande batterifacket är.

Och ja, jag har känt på D40, den kändes bättre än 400D.
 

Damoor

Aktiv medlem
snysop skrev:
?? Ja jag är säääkert den enda i hela världen som tycker det det om 400D & 350D.

Och nej, jag är inte ute efter att _ändra_ någons syn, snarare att hjälpa någon till ett bra köp. Men ursäkta mig, du har tydligen bättre åsikter än jag. ;-)
Som nybörjare tänker man produktivt, eller hur man säger det nu igen.

Alltså behöver man inte ha en kamera med massa olika inställningar osv i kameran. Man vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Alltså du kanske vill ha ett stativ, minneskort, objektiv(kanske Telezoom att komplettera med).

Om ni nu förstår så är inte kameran allt en nybörjare tänker på.

T.ex "JIPPIII, NU FICK JAG MIN KAMERA.." men hmm, fick jag bara med kameran och inget mer?

Du kanske ville också ha minneskort/objektiv/stativ/blixt osv. För samma pris som bara en kamera med kitglugg
 

Damoor

Aktiv medlem
Och du Agnetha Lundberg;

Den som är häst/djurintresserad har symptom av Autism eller något liknande. Därav så tänker du inte på utseende som "normalt" folk gör.

Du tänker inte på hur ditt hår, naglar, hy, fötter osv ser ut. Och om man håller på med sånt "skitigt" så vill man oftast inte ha "skräp" under naglarna, därför klipper man bort dom.
 

AFJ

Aktiv medlem
Greppet är ju trots allt bare en parameter.

Många tycker att det är dåligt på 350/400, likväl är det en av världens mest sålda systemkamror (den mest sålda?) så för många tycks andra faktorer väga över. För andra är det uppenbarligen skäl nog att välja en annan kamera.

Det vore ju intressant om Therese kunde utveckla vad kameran skall användas till. Om det med natur och hästar avses hästar och blommor i en sommarhage så ser kanske svaret annorlunda ut än om det gäller flygande fågel och ridsport inomhus. I det senare fallet blir ju valet av optik betydlig viktigare vilket kanske förändrar råden?

Mvh
Anders
 
ANNONS