Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne B

Aktiv medlem
Men se där, nu börjar det likna något. Strax över 2 laxar exklusive frakt men med en chokladbit;-)
Hade det varit ett FX hade den kostat det dubbla till ingen nytta för 95 procent av oss. Den verkligen kräsne har väl i så fall Zeiss att vända sig till.
Mvh
JB
 

Engelen

Aktiv medlem
Kan det bli bättre än perfekt?

Nu är frågan var den hittas billgast?
Den har inte kopmmit up på Prisjakt ännu..
2190:- på Cyberphoto..
Finns den billigare eftersom den e satt till 200USD..
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nej, frontlinsen roterar inte, så står det iaf i den engelska texten. $200 är i dagsläget ungefär 1700 kr och med moms blir det drygt 2100 kr. Jag är snarare förvånad att prisskillnaden inte är större!

Sen undrar jag varför "fast bländare" skulle vara fel? De flesta zoomobjektiv har ju variabel bländare så motsatsen borde ju vara invariabel eller fast på ren svenska!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Bildkvalitet på 35/1.8 vs 35/2

Frågan är hur stor skillnad det är i bildkvalitet mellan denna nya glugg och det gamla 35/2?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sen undrar jag varför "fast bländare" skulle vara fel? De flesta zoomobjektiv har ju variabel bländare så motsatsen borde ju vara invariabel eller fast på ren svenska!
Det kallas konstant bländare och är det ganska en stor betydelseskillnad mellan fast och konstant bländare :)

Det är helt enkelt en slarvig felöversättning från engelska. I den engelska pressreleasen står det till exempel
"The lens has a fast maximum aperture"

Översättare av textremsor i TV gör emellanåt samma tabbe. Har till exempel sett hur Top Gear testade en "fast bil" - en sådan verkar ju ännu mer poänglös än en fast bländare :)
 

tettimul

Aktiv medlem
Vad är det för klantskalle som skrivit texten!!!...

Kanske borde de hålla sig till att göra kameror och låta andra skriva om dem, för göra kameror kan dem.
Off topic... Om man ska klanka ner på felaktigheter i andras skrivande bör man se till på att hålla ordning på sina egna de och dem. :)
Och ja, jag vet att det här inte är ett språkforum! :)
 

jocke_endofall

Aktiv medlem
Gött!
Det här känns mer än lockande, tänkte ju köpa 50/1.8 i stort sett bara för ljusstyrkan, men det känns väl knappast aktuellt nu.

Mycket nyfiken på denna glugg, 35 mm är ju en ganska trevlig brännvidd! ;)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag är väl inte emot att DX-ägare får möjlighet till en fast normal. Det jag blir lite tjurig över är att när Nikon väl får ändan ur vagnen och tillverkar fasta gluggar med af-s så gör man i min mening inget fullgott jobb. Varför begränsa sig till DX? varför gör man en 50 mm som enligt många har en långsammare af än föregångaren utan af-s. Tror rätt många Nikon-ägare varit lite avundsjuka på Canons fasta sortiment från 24-200 mm. De har fasta gluggar med USM och det är verkligen inte fråga om några fuskbyggen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Verkar vara en riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad. Jag blir allt mer förbryllad över Nikons sätt att resonera. När man äntligen börjar tillverka fasta af-s gluggar så lyckas man med konststycket att reta upp en hel del av sina kunder trots allt.
Hm, Nikon har gjort fasta objektiv med AF-S i över tio år nu :) Och oavsett vilket objektiv de än presenterar, vad det än kostar och hur det än presterar så lär det alltid reta upp någon :)

Nikon kan faktiskt inte presentera alla objektiv som alla vill ha - de får ta fram nya i någon slags prioritesordning. Om vi enbart ser till fasta objektiv så har de nu de senaste ett och ett halvt åren släppt: 600/4, 500/4, 400/2,8, Micro 60/2,8, PC-E 24, PC-E 45, PC-E 85 och 50/1,4 -- inga billiga konsumentobjektiv direkt. Kanske rent av dags för en "riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad" som billigt ljusstarkt normalobjektiv för alla med D40, D40, D60 och kommande kameror utan fokusmotorer?

Enda felet jag kan se med AF-S DX 35/1,8 är att det inte lanserades samtidigt med D40. Eller ännu hellre ännu tidigare tillsammans med D70. Det är ett objektiv som efterfrågats länge ... :)
 

erik_qwerty

Aktiv medlem
Varför begränsa sig till DX?
Det är väl ganska uppenbart, när den här nya DX-varianten är ljusstarkare än gamla 35/2 (för FX) och kostar hälften... Man kan inte få allt i ett paket, och här har man (äntligen?) skapat en billig motsvarighet till 50/1,8 för alla DX-ägare.

Med det sagt, var lugn, det kommer säkert en snordyr 35/1,4 för FX framöver :)
 

Mesch

Aktiv medlem
Verkar vara en riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad. Jag blir allt mer förbryllad över Nikons sätt att resonera. När man äntligen börjar tillverka fasta af-s gluggar så lyckas man med konststycket att reta upp en hel del av sina kunder trots allt.
Min gissning är att det kommer en vassare 50mm & 35mm vad det lider.
Nikon har ju så gott som alltid haft två varianter på sina primes, vad tyder på att detta skulle förändras?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Hm, Nikon har gjort fasta objektiv med AF-S i över tio år nu :) Och oavsett vilket objektiv de än presenterar, vad det än kostar och hur det än presterar så lär det alltid reta upp någon :)

Nikon kan faktiskt inte presentera alla objektiv som alla vill ha - de får ta fram nya i någon slags prioritesordning. Om vi enbart ser till fasta objektiv så har de nu de senaste ett och ett halvt åren släppt: 600/4, 500/4, 400/2,8, Micro 60/2,8, PC-E 24, PC-E 45, PC-E 85 och 50/1,4 -- inga billiga konsumentobjektiv direkt. Kanske rent av dags för en "riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad" som billigt ljusstarkt normalobjektiv för alla med D40, D40, D60 och kommande kameror utan fokusmotorer?

Enda felet jag kan se med AF-S DX 35/1,8 är att det inte lanserades samtidigt med D40. Eller ännu hellre ännu tidigare tillsammans med D70. Det är ett objektiv som efterfrågats länge ... :)
Men de objektiv du räknade upp faller ju inte in på den kategorin som jag nämnde bortsett från 60 2,8 och 50 1,4. De ligger dessutom i samma brännviddsområde. Jag begär inte att alla skall hålla med mig. Men jag vidhåller att Nikon varit lite halvkassa på fast af-s optik i området 24-200 mm. De har haft en annan prioritering än den jag önskar helt enkelt. Jag kan inte vara ensam om att tycka vägvalet är lite halvunderligt. Sen så är det naturligtvis roligt för alla DX-ägare som nu får en billig och troligtvis välpresterande normal.
 
ANNONS