Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Om du får tag i en begagnad Canon Ixus 60 eller 65 så säljer MediaMarkt i Göteborg 40m uv-hus till dessa för 699 kr! Istället för 1885 som den billigaste affären på nätet vill ha för det. :)
 

Ingvar

Aktiv medlem
Re: Sea & Sea GX1

hrspicar skrev:
Den bästa kompakta kamera för UV-bruk just nu är Sea & Sea GX1 med uv-hus. Kameran är egentligen en Ricoh GX 100. Ricoh har nyss presenterat efterföljaren GX 200 och den kommer säkerligen i Sea & Sea utförande ganska snart.
http://www.dpreview.com/news/0806/08062401ricohgx200.asp
Man kan använda Sea & Sea YS-110 eller någon av INONs blixtar med i stort sett alla kompakta kameror. Man styr dem fiberoptiskt eller i de fall det går med elektrisk anslutning.

Bra UV-foto handlare som har eller kan skaffa nästan allt är:
www.unterwasserkamera.at

Hälsningar
Hans Spicar
www.resochdyk.nu
Länk till kameran GX-1: http://www.seaandsea.jp/products/digital/dx1g/index.html. Denna kamera med en extern blixt, blixtarm och en vidvinkeltillsats är ett komplett system som kan ta en mycket långt. Kan bara hålla med Hans om att detta är ett av de bättre valen på marknaden just nu, om man villha en UV-kompakt.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Sea & Sea GX1

Robin Gyllander skrev:
Varför byta namn på kameran? För den är väl likadan som originalet? :p
Är inte 100% insatt med Sea&Sea har fått licens att nyttja kameran under sitt namn och har med största sannolikhet modifierat mjukvaran och kompletterat med UV-program. Men det går säkert att ta reda på via just den sidan jag länkade till. /Ingvar
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
På eBay brukar man kunna få tag på Canon Power Shot 570 IS väldigt billigt liksom Canons uv-hus till den.

Canons uv-hus är helt OK. Smidigt med rätt bra kontroller och man kommer åt allt utom printknappen (tyvärr).

Det är en hyffsad kombo till lågt pris. Har precis köpt den till min son. Kameran är även en OK kompaktlandkamera så länge som man inte går upp i ISO, vid ISO > 200 är fujifilm ala f30 helt överlägsen. Alltså, stäng av auto ISO och ställ in ISO 80.

Den har auto, tidsprio, bländarprio, helt manuellt läge och en massa program.

Man kan även ladda in 3-parts firmware (finns gratis på nätet) och få tillgång till RAW formatet (och en million andra mer eller mindre användbara finesser). Det funkar, jag har provat! Men även utan 3-parts firmware så har den rätt mkt inställningar (dock inte raw).

Den verkade dock vara en otrolig batterislukare tills jag slutligen hittade riktigt bra laddbara (AA) batterier. Efter ett par laddningar så håller nu batterierna helt OK (dock inte super imponerande).

Blixten funkar även i makroläget (det är långt ifrån alla kompakter som stödjer det). Men som vanligt så skuggar porten när man går riktigt nära (fast den har inte närgränsen så extremt nära som många andra kompakter så problemet är inte så stort).

Dock blir blixten manuell (inte TTL) i manuella läget. Å andra sidan kan man då välja blixtstyrka. Eller så kör man med bländarprio och nöjer sig med 1/60-del som kameran alltid kommer att välja.

Rätt snabb AF och rätt kort slutarfördröjning. Bra exponering. Lite plastig känsla rent byggmässigt men den ligger bra i handen (fast det spelar ju ingen roll när den är i ett uv-hus). Hyffsad display, inte mer. Optisk antiskak, men uv spelar det nog ingen roll.

Alltså lite upp och lite ner, men rätt hyffsat.

Varning dock för att köpa 590 då det inte finns uv-hus till den.


Sedan har ju Ikelite en ny Nikon + Ikelite kombo (Ikes nya kompakta uv-hus) för några tusen. Vet inget om den kameran dock.


(själv fotar jag med D300 i uv-hus men har gått via en kompakt, Oly 7070, och en D200)


/Peter
 

Dreadlock

Medlem
Jag handlade precis en ixus85 då cyberfoto hade lite specialpris på huset till den och kommer hårdtesta i egypten om 2 veckor.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Har du kollat in Olympus 7070 Cammedia? med tillhörande UV hus kan du ta bilder ner till 40 meter.
Har själv haft en sådan och många idag framgångsrika uv-fotografer har böjat med 7070 eller någon tidigare modell i samma serie; 5060, 5050, 4040 el dyl. Men det var många år sedan de tillverkades. Ett beg köp av 7070 är inte helt fel, framför allt i kombination med ett Ikelite hus och Ikelite blixt med kabel synk via TTL. Kameran har många användbara funktioner (RAW dock rätt slö, 4 my mode, TTL, blixtsko mm) men vissa saker börjar bli lite ålderstigna som dess rätt slöa AF och lilla enkla display. Liksom Hans har skrivit tidigare är Oly 8080 även ett alternativ med mkt fina optiska egenskaper.


/Peter
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Jag handlade precis en ixus85 då cyberfoto hade lite specialpris på huset till den och kommer hårdtesta i egypten om 2 veckor.
Hoppas du får mkt nöje och fina kort. I mina ögon saknar den dock det viktigaste; ett halv och/eller helmanuellt läge. Rätta mig om jag har fel men så vitt jag kunde se så har den bara helautomatiskt programläge.


/Peter
 

Dreadlock

Medlem
Det är helt rätt att den saknar halv/helautomatiskt läge vilket är lite synd - något min Olympus Mju:800 var betydligt bättre på. Tyvärr går det inte att få tag på hus till denna...
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon IXUS 950 IS med tillhörande UV-hus och det är väl kanske inga avancerade grejer men det fungerar väldigt bra och är lätt att hantera. Begränsningen i mina bilder under vattnet kan jag knappast skylla på kameran för då jag har större problem att ligga riktigt bra i vattnet. Har testat den på Mauritius och i Kroatien där saltet i vattnet ju gör att man flyter som en kork :)

Valde en IXUS för att få en kompakt kamera att stoppa i fickan när man inte vill släpa med sig en DSLR och för att priset blir väldigt överkomligt.
 

Dreadlock

Medlem
Om du flyter som en kork har du för mycket luft i västen :)

Kan varmt rekommendera den del av Padis AoW som heter peak performance boyancy - där du lär dig MYCKET! :)

Men för att återgå till kameran - jag valde också kompakt av samma skäl som du - smidigare och inte fullt lika dyrt om man dränker den. Har redan tappat en powershot inne i Thiestlegorm :)
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Om du flyter som en kork har du för mycket luft i västen :)

Kan varmt rekommendera den del av Padis AoW som heter peak performance boyancy - där du lär dig MYCKET! :)

Men för att återgå till kameran - jag valde också kompakt av samma skäl som du - smidigare och inte fullt lika dyrt om man dränker den. Har redan tappat en powershot inne i Thiestlegorm :)
Hm ja nu skrev jag ju visserligen inte det men jag fridyker och snorklar så jag har liksom ingen väst... Annars vore det ju naturligtvis lättare att balansera upp sig...
 

Engelen

Aktiv medlem
Eftersom jag kikar på att dra till SydAfrika och dra på en Haj safari med burar å skit..

Så är frågan vilken är den billigaste kompakt UV kombon just nu?
Blixt får tydligen inte användas så den måste klara någolunda höga ISO.
Iom att buren hänger på utsidan så är det inga större djup som det handlar om som kameran ska klara.

Begagnat är att föredra då jag inte ser nån mening i att köpa nytt för en enda resa..
 

hrspicar

Aktiv medlem
Några förslag

Om du bara ska ned i en hajbur som ligger strax under ytan kan du lika bra köpa en "uv-påse" för din Nikon D80 från Ewa-Marine:
http://www.ewa-marine.de/index.php?id=49

Ovanstående lär funka bra på ett par meters djup. Sedan gör vattentrycket att knapparna kan vara svåra att manövrera. Påsen är också ett utmärkt regn- och dammskydd.

Höga ISO är egentligen ingen kompakt kamera bra på men Fuji använder en egenutvecklad sensor som var bra tills de började klämma in för många pixlar. Kolla om du kan hitta en begagnad Fujifilm F31 (6 megapixel) med uv-hus. Den har inte helt manuella inställningar men det finns bländar- och slutarprioritet och du kan stänga av blixten. Helt OK att filma med också.

Ett annat bra och billigt alternativ är Canon Powershot serien. Tänker främst på A610 till A650 och A570is.

Har själv en F31 som komplement till min stora kamera. Sätter den ovanför den stora kameran och har en "våt" fisheye lins på F31:an. Fiberoptisk styrda blixtar gör att jag kan koppla om blixtarna mellan kamerorna under vatten. Behöver aldrig mer välja mellan makro, normalvinkel eller vidvinkel... och kan filma hela dyket medan jag fotograferar med den stora kameran...
 
ANNONS