Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)

alex.odman

Aktiv medlem
Är inte ultraljudsmotorn och SWM (silent wave motor) samma sak i Nikons fall? Eller har dom två varianter av inbyggd motor - en ultraljudsmotor och en SWM som är "ännu snabbare", eller vadå?



Mja... jag tar tillbaka det. Enlit de Nikonsidor jag hittade fick jag det till att det är olika.

Men jag har fått för mig att AF-S inte alltid betyder SWM i alla fall. Men jag ska inte svära på det. Främsta anledningen till att jag har fått för mig det är att en optik med AF-S inte alltid är speciellt snabb. Och att de inte heter "SWM"

Exempelvis på Nikons sidor står det uttryckligen att 17-55 och 24-70 har SWM i dem, till skillnad från 35:an och 50:an och andra enklare gluggar.

På de enklare gluggarna tror jag inte heller att det står "SWM" i modellbeteckningen på undersidan av optiken, vilket det gör på de förstnämnda zoomarna.

Men ultraljudsmotor låter ju onekligen som en översättning av Silent Wave Motor. =) Lite rörigt det där. Ska fråga Nikon på Fotomässan om inte någon har något svar innan dess.
 

AndyK

Aktiv medlem
På de enklare gluggarna tror jag inte heller att det står "SWM" i modellbeteckningen på undersidan av optiken, vilket det gör på de förstnämnda zoomarna.

Men ultraljudsmotor låter ju onekligen som en översättning av Silent Wave Motor. =) Lite rörigt det där. Ska fråga Nikon på Fotomässan om inte någon har något svar innan dess.
På min kit-glugg står det SWM på undersidan.

Men det skadar nog inte att fråga. Det verkar ju vara några stycken som tycker att hastigheten varierar.
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Exempelvis på Nikons sidor står det uttryckligen att 17-55 och 24-70 har SWM i dem, till skillnad från 35:an och 50:an och andra enklare gluggar.
På den här sidan står det ju uttryckligen att 35:an har SWM:
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/af/dx/af-s_dx_35mmf_18g/index.htm

Klickar man dessutom på SWM-ikonen under objektivet kommer man till en förklaring där det står:
"Nikon’s AF-S technology is yet another reason professional photographers like NIKKOR telephoto lenses. AF-S NIKKOR lenses feature Nikon’s SWM which converts “traveling waves” into rotational energy to focus the optics. This enables high-speed autofocusing that’s extremely accurate and super quiet."

Jag är ganska säker på att alla objektiv med motor i (AF-S) är SWM.
 

Mankan G

Aktiv medlem
AF-S, SWM och ultraljudsmotor ÄR samma sak.

Ultraljudsmotor är Canons begrepp = Ultrasonic men det är alltså samma sak.

Däremot så är det ingen garanti att AF-S är liktydligt med snabb. Tillverkarna anpassar motorerna efter produkterna och deras position inom de olika segmenten. Dvs konsumentprodukterna är generellt sätt avsevärt långsammare än proffprylarna. Ibland tom långsammare än de gamla mekaniska objektiven. Jag har inte testat själv men det finns rapporter om att den nya AF-S50:an är långsammare än den gamla. Tore eller någon annan kanske kan bekräfta eller förkasta mitt påstående.

Andra exempel är 17-55, 12-24, 70-200 som har blixtrande AF medan 18-200 är lååååååångsam. AF-S16-85 ligger någonstans mitt i mellan. Precis som den är placerad mitt i mellan i segmenten. Halvproffs alltså. Canons nya 85mm f1,2 har också rapporterats som långsam trots ultraljudsmotor...........
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, allt som har prefixet super brukar sällan hålla högsta kvalitet...
Nikons 18-200 kändes faktiskt som om det höll minst samma kvalitet som det nya 50mm f1.4. Jag tror dock att 50mm f1.4 ger mycket bättre bildresulat på f4 än vad 18-200 är på 50mm f4.

Jag provade faktiskt att fota en del 18-200 på D700:an innan jag blev av med det (hade redan sålt det). Vid 200mm fylde det ut hela FX-formatet, men vid 18mm så kan man nog inte ens prata om vinjettering för kanterna var helt svarta med bilden i en ring i mitten.

/Karl
 

alex.odman

Aktiv medlem
På den här sidan står det ju uttryckligen att 35:an har SWM:
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/af/dx/af-s_dx_35mmf_18g/index.htm

Klickar man dessutom på SWM-ikonen under objektivet kommer man till en förklaring där det står:
"Nikon’s AF-S technology is yet another reason professional photographers like NIKKOR telephoto lenses. AF-S NIKKOR lenses feature Nikon’s SWM which converts “traveling waves” into rotational energy to focus the optics. This enables high-speed autofocusing that’s extremely accurate and super quiet."

Jag är ganska säker på att alla objektiv med motor i (AF-S) är SWM.


AF-S, SWM och ultraljudsmotor ÄR samma sak.

Ultraljudsmotor är Canons begrepp = Ultrasonic men det är alltså samma sak.

Däremot så är det ingen garanti att AF-S är liktydligt med snabb. Tillverkarna anpassar motorerna efter produkterna och deras position inom de olika segmenten. Dvs konsumentprodukterna är generellt sätt avsevärt långsammare än proffprylarna. Ibland tom långsammare än de gamla mekaniska objektiven. Jag har inte testat själv men det finns rapporter om att den nya AF-S50:an är långsammare än den gamla. Tore eller någon annan kanske kan bekräfta eller förkasta mitt påstående.

Andra exempel är 17-55, 12-24, 70-200 som har blixtrande AF medan 18-200 är lååååååångsam. AF-S16-85 ligger någonstans mitt i mellan. Precis som den är placerad mitt i mellan i segmenten. Halvproffs alltså. Canons nya 85mm f1,2 har också rapporterats som långsam trots ultraljudsmotor...........

Japp så är det. Fel av mig.

Inget till mitt försvar mer än att jag hade svårt att tänka om. Hoppas att ni inte tog illa upp för min virrighet.

Min förvirring beror nog mycket på Nikons sätt att skriva. Att SWM skulle vara SNABB och tyst. För snabb är den ju inte alltid. Tack för det förtydligandet Magnus!



Och för att komma ON topic igen så tror jag att AF-S 35 f/1,8 kommer att passa dess målgrupp perfekt. Både vad gäller fokuseringshastighet och kvalitet. =)
 

OscarM

Aktiv medlem
Däremot så är det ingen garanti att AF-S är liktydligt med snabb. Tillverkarna anpassar motorerna efter produkterna och deras position inom de olika segmenten. Dvs konsumentprodukterna är generellt sätt avsevärt långsammare än proffprylarna. Ibland tom långsammare än de gamla mekaniska objektiven. Jag har inte testat själv men det finns rapporter om att den nya AF-S50:an är långsammare än den gamla. Tore eller någon annan kanske kan bekräfta eller förkasta mitt påstående.
har man en D1H så är mycket med skruvdrift väldigt snabbt. min tamron 17-50/2.8 på D1H är nåt så sjukt snabb i AF. provade ett 17-55/2.8 på D300, och den kändes inte alls lika snabb. sen hur säkerheten i AF är mellan de olika kombinationerna har jag inte kunnat testa dock.
skruvdriften beror ju som sagt på vilket hus man använder, och d1h är betydligt snabbare än d300, och d50/80...
 

Mankan G

Aktiv medlem
har man en D1H så är mycket med skruvdrift väldigt snabbt. min tamron 17-50/2.8 på D1H är nåt så sjukt snabb i AF. provade ett 17-55/2.8 på D300, och den kändes inte alls lika snabb. sen hur säkerheten i AF är mellan de olika kombinationerna har jag inte kunnat testa dock.
skruvdriften beror ju som sagt på vilket hus man använder, och d1h är betydligt snabbare än d300, och d50/80...
Prova med en F5 så skall du få se på fart.....Den kameran har en motor med ett sjukt högt vridmoment
 

Mankan G

Aktiv medlem
Inte i närheten av lika snabb, vill jag påstå. Jag har provat båda på samma kamera (D700) vid samma tillfälle, och 24-70 är uppskattningsvis dubbelt så snabb.
17-55 behöver ju inte vara snabbare än hälften så snabb som 24-70. Den skall ju bara lysa ut halva bildcirkeln och derivatan av tansinus är ju 0,5.....
 

erik_qwerty

Aktiv medlem
Nice! Gaaah... snabba på leveranserna nu då! :)
Det här är kanske dumt att fråga om i ett publikt forum, men har ni någon uppfattning om var man snabbast kan få tag i en? Alltså vilka leverantörer som "brukar" vara snabba och få in många exemplar när det är något nytt? Såg att Cyberphoto skjutit på förväntad leverans till april.

Den som väntar på nåt gott väntar ju alltid för länge som bekant... :)
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
När 50/1.4G kom i höstas dök dom väl i stort sett överallt samma dag, tror inte det kommer vara några problem att få tag på ett 35mm/1.8G DX. Tror heller inte att man kommer behöva köa för att få ett ex, Nikon har blivit bra på att leverera en bra mängd (äntligen) till butikerna.

Jag väntar själv på att det kommer ut i butik och så åker jag och testar på min egen kamera (och köper). :)
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Det här är kanske dumt att fråga om i ett publikt forum, men har ni någon uppfattning om var man snabbast kan få tag i en? Alltså vilka leverantörer som "brukar" vara snabba och få in många exemplar när det är något nytt? Såg att Cyberphoto skjutit på förväntad leverans till april.

Den som väntar på nåt gott väntar ju alltid för länge som bekant... :)
Mitt ex av AF-S 50/1.4 kom riktigt kvickt från Cyberphoto iaf.
Vet inte hur det blir nu, men jag ser att på min orderstatus så står det att MIN leverans beräknas komma i mitten av Mars. Om jag däremot kollar objektivet i objektivlistan så står det början av April. Antingen kan det vara så att Cyberphotos får sin första laddning i mitten av Mars och att den redan är fullbokad (av bl.a. mig som bokade samma morgon den presenterades).

Eller så är det en brist i deras datasystem som visar olika beräknade leveransdatum.
 

hpz

Aktiv medlem
Mitt ex av AF-S 50/1.4 kom riktigt kvickt från Cyberphoto iaf.
Vet inte hur det blir nu, men jag ser att på min orderstatus så står det att MIN leverans beräknas komma i mitten av Mars. Om jag däremot kollar objektivet i objektivlistan så står det början av April. Antingen kan det vara så att Cyberphotos får sin första laddning i mitten av Mars och att den redan är fullbokad (av bl.a. mig som bokade samma morgon den presenterades).

Eller så är det en brist i deras datasystem som visar olika beräknade leveransdatum.
De har nog väldigt många på order...
 

Engelen

Aktiv medlem
Frågan är fortfarande... Är Cyberphoto billigast på den här linsen?
Enbart dem som finns som butik på Prisjakt ännu... med en kod för att få objektivet fraktfritt! :)
 
ANNONS