Annons

Halvbadad D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Lyckades klanta mig rejält idag och föll ner i en vattengrav när jag skulle fota. Kameran vart halvblöt för jag tror inte att jag hade den helt under vattnet. Plockade genast ut batteriet och kopplade loss 18-200 linsen så att den kunde torka lite.
Hittade några droppar vatten i batteriluckan så den har inte vart översvämmad och det fanns inget vatten innanför när jag tog loss linsen iaf.

Nu ca 7 timmar senare så händer ingenting när jag sätter i batteriet så jag fruktar det värsta.

Nu till min fråga..
Köpte kameran i Oktober så jag har fortfarande garanti på den, jag har ingen drullegaranti eller liknande eftersom jag inte bor i Svea.

Kan det bara vara så att betteriet har fuckat upp sig och slutat fungera eller tror ni att det är internt i kamerahuset?
Nån som har nån ide på vad det skulle kosta att fixa tillbaka den eftersom jag fattar att det knappast lär gå på garantin...?

Alla svar tas tacksamt emot..
 

melanderhenrik

Aktiv medlem
Du har ingen garanti på sådanna skador om du inte har drulleförsäkrning. Du kan lämna in den och säga att nått är fel och du inte vet vad. De kan dock se att det är fuktskador och du får stå för eventuella reparationer. Reparationerna är ofta dyrare än vad en ny kamera är.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu ca 7 timmar senare så händer ingenting när jag sätter i batteriet så jag fruktar det värsta.
Har du testat med ett reservbatteri, som inte var med och badade?

Annars tror jag att det kan ta bra mycket mer än 7 timmar för kameran att torka om det kommit in fukt i den. Låt stå på nåt hyfsat varmt ställe ett dygn eller två och testa igen.
 

melanderhenrik

Aktiv medlem
Tekniken jag använde när jag tappade min telefon i vattnet var att sätta den i ugnen med luckan på glänt och 40-50 grader värme i 24 timmar. Det fungerade. Dock så kanske man inte ska göra det med en dslr?
 

gatsu

Aktiv medlem
Jag hade nog inte vågat slänga in min kamera i ugnen, men som ErlandH skrev så låt den bara stå ett dygn eller två.
För övrigt behövs väl ingen drulleförsäkring, täcker inte en hemförsäkring sånt också?
Hoppas det löser sig!
 

JOLidman

Aktiv medlem
Tekniken jag använde när jag tappade min telefon i vattnet var att sätta den i ugnen med luckan på glänt och 40-50 grader värme i 24 timmar. Det fungerade. Dock så kanske man inte ska göra det med en dslr?
Jag har tappat en telefon och var helt under vatten i 0.33 sek. Plockade genast isär den för att torka. Provade 6 timmar senare och den började blixtra (den inbyggda fotoblixten) . Plockade isär den, lät den ligga i solen i tre dagar, tog in den över natten. Efter tre dagar plockade jag ihop den, sim-kort och batteri. Den har fungerat klockrent sedan augusti 2008 trots att indikatorn indikerar att den varit utsatt för fukt.

Skriver detta eftersom det kan vara idé att låta kameran torka en längre tid.

Annars är det som sagt drulleförsäkring som gäller.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Antagligen stämmer det som någon sa att hemförsäkringen troligen inte täcker fuktskador som man själv orsakat. Däremot täckte min hemförsäkring (utan drulle) ett slutarbyte på min D70 när den gav upp för några år sedan. Du kan ju ändå höra med försäkringsbolaget.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo hemförsäkringen täcker säkert en kamera som skadats i en olyckshändelse!

Min täckte en mobil som fick bada!
 

iSolen.se

Guest
Du har ingen garanti på sådanna skador om du inte har drulleförsäkrning. Du kan lämna in den och säga att nått är fel och du inte vet vad. De kan dock se att det är fuktskador och du får stå för eventuella reparationer. Reparationerna är ofta dyrare än vad en ny kamera är.
Att spela dum på det sättet är bedrägeri med ett rejält straff och inte så smart av flera anledningar. Tänk tex om de söker på ditt namn och hittar denna tråd.

Nej, låt den torka nån dag till och om den inte hoppar igång, köp en beg D300 eller D90 istället. En D80 är väl tekniskt avskriven ändå.
 

Engelen

Aktiv medlem
Den kanske är tekniskt avskriven för dig men inte för mig som inte har tusentals kronor att slänga omkring mig med.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Sju timmar var nog lite väl optimistiskt. Jag hade nog låtit den ligga i 7 dagar snarare. Så länge hade jag nog inte kunnat hålla mig, men säg 3-4 dagar iaf =) Låt den vara ett par dagar och testa med nytt batteri.

Hoppas det löser sig!
 

iSolen.se

Guest
Den kanske är tekniskt avskriven för dig men inte för mig som inte har tusentals kronor att slänga omkring mig med.
Det var inte meningen att prata pengar sådär, bara att en D80 är rätt gammal. Har sett dem för under 3000 före prutning så du kanske kan få en begg för 2000 vilket borde vara i närheten av självrisken om du hade haft en hemförsäkring.

Men som sagt, ge inte upp än, låt den torka lite till.
 

Svarda

Aktiv medlem
Ett rejält långskott men kan vara värt en chansning.

Min D40 dog efter att jag gått ca 10 meter mellan två byggnader när det var lite regn. Från ett varmt omklädningsrum till en kall ishall, så det var ett antal faktorer inblandade. Blev helt förstörd när jag inte fick igång den. Iallafall så kikade jag i instruktionsboken när jag kom hem och hittade en reset-knapp innanför samma lucka som anslutningarna. Jag hittar inte samma knapp på D300 och vet heller inte om den finns på D80, men kan vara värt att kika.

Efter en reset på knappen funkade kameran igen, utan några som helst problem.
 

shaggy_d200

Aktiv medlem
Det var inte meningen att prata pengar sådär, bara att en D80 är rätt gammal. Har sett dem för under 3000 före prutning så du kanske kan få en begg för 2000 vilket borde vara i närheten av självrisken om du hade haft en hemförsäkring.

Men som sagt, ge inte upp än, låt den torka lite till.
D80 för 2 lapp har jag svårt att tro på däremot en D40 får du nog för de pengarna
 
ANNONS