Annons

minneskortsläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Jag vill kunna tanka över material från en CF-läsare.
Alt, en sk 21-in-1 läsare

Jag köpte från en datorbutik en MicraDigital med en snygg tjej på framsidan.
(varför det alltid är tjejer med och på datorprylar fattar jag inte)

Det fanns inte så många läsare att välja på och denna såg ut att vara ok.
Mitt CF kort en Lexar ett kort som klarar 45Mb/s och 300x speed.

Det tar minst 7-8 minuter att tanka över 1.12Gb data.
På tok för länge.

Finns det minneskortläsare som är snabbare eller får jag rätta mig i ledet och vänta 7-8 minuter?
Det går fortare från kameran kan sägas.
 

j777

Aktiv medlem
Det låter inte riktigt friskt. Kan du ha kopplat in den på en gammal långsam USB-port?
 

Poker

Aktiv medlem
Det låter inte riktigt friskt. Kan du ha kopplat in den på en gammal långsam USB-port?
nope, en helt ny dator HP 2230s med 4Gb i ram och Vista.

Alla portar skall vara USB2.0

Vore kul att se tester från er vad det kan ta att tanka över ca: 1Gb RAW-filer
Provade 2 olika portar dessutom.
En med en typ A =500mA och en annan usb med 2 st typ A med totalt 1000mA, ingen skillnad i hastighet.

jepp låter sjukt långsamt.

Typ A, stor USB
Typ B, lilla USB som sitter på Canon kameror och på kortläsare som oftast.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Med 99% säkerhet läsaren

Det är med 99% säkerhet läsaren som är problemet.
Inte alla läsare kan föra över filer med "höga" hastigheter (det sitter elektronik i läsaren som hanterar överföringen och där skiljer sig det en hel del mellan olika läsare).

Ditt kort kräver en läsare som klarar UDMA för att du ska kunna utnyttja full hastighet från kortet när du för över till datorn.
 

tobbe1

Aktiv medlem
snabbtest med lexarläsare och sandisk extreme IV 8 gb - 1/2 gb blandade raw/jpeg 2 1/2 min hastighet ca 3450 kb/s. Testade också extreme III med samma resultat. 2 andra datorer med samma resultat. Noterade att läsaren vid några tillfällen speedade upp till 10.000 kb/s så det är möjligt att det går att få upp hastigheten ytterligare med bättre konfiguration eler färre program igång i bakgrunden...
 

Poker

Aktiv medlem
snabbtest med lexarläsare och sandisk extreme IV 8 gb - 1/2 gb blandade raw/jpeg 2 1/2 min hastighet ca 3450 kb/s. Testade också extreme III med samma resultat. 2 andra datorer med samma resultat. Noterade att läsaren vid några tillfällen speedade upp till 10.000 kb/s så det är möjligt att det går att få upp hastigheten ytterligare med bättre konfiguration eler färre program igång i bakgrunden...
så 3450 kb/s får du har du i Bytes räknat 4140 KB/s (4.1MB/s)
Det är inte speciellt snabbt om jag räknat rätt?
Tror man gångrar med 1.2 för att få b till B

Gjorde själv ett test och fick från kameran runt 10MB/s och med läsaren 3.3MB/S



Obs. att man skriver bytes med B och bit med b
 

j777

Aktiv medlem
Vore kul att se tester från er vad det kan ta att tanka över ca: 1Gb RAW-filer
2.2GB på ca 2,5min dvs en liten aning över 1 minut för 1GB. Vilket ger knappt 15MB/s, vilket också står på kortet jag provade med: SanDisk Ultra II SDHC.
Kortläsaren klarar bara SD-kort så det hjälper tyvärr inte dig, men CF ska ju inte behöva vara långsammare än SD. :)
 

tobbe1

Aktiv medlem
ville bara svara på den ursprungliga frågan (om hur lång tid det tar) - min kortläsare är säkert 5-6 år gammal och stöder uppenbarligen inte UDMA - kanske dags att skaffa en sån som föregående talare beskrev - å andra sidan har jag rätt gott om tid...
och mitt svar var i kilobyte (ursäkta begreppsförvirringen)
 

Per

Aktiv medlem
köpte en sån här till mitt nya datorbygge - hade verkligen inga större förhoppningar om hastigheten men det går verkligen som tåget! Men det är iofs en snabb dator oxå; anar att överföringshastigheten beror på både kortets och datorns prestanda, förutom läsarens?

Per
 

Poker

Aktiv medlem
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349086

THAT's the shit.

Runt 25-30 MB/s med rätt CF-kort, över 20 MB/s med SD.

Helt ok, tror det får blir en sådan.
Tack för alla svar folks, ett förjäkla bra forum det här :)

USB2 skall i teorin klara 50-60 MB/s så 25-30 är inte orealistiskt.
USB3 när det kommer sägs det att hastigheten blir runt 625 MB/s

Mitt kort skall ju klara 45 MB/s och ynka 3.3 MB/s är ju skrattretande.
DEt blir till att lämna tillbaka enheten till butik!

EDIT, beställt från Kaffebrus, snabba som blixten och verkar helt ok.
Hur de kan klara sig utan att ta frakt är för mig en gåta!
 
Senast ändrad:

Poker

Aktiv medlem
ville bara svara på den ursprungliga frågan (om hur lång tid det tar) - min kortläsare är säkert 5-6 år gammal och stöder uppenbarligen inte UDMA - kanske dags att skaffa en sån som föregående talare beskrev - å andra sidan har jag rätt gott om tid...
och mitt svar var i kilobyte (ursäkta begreppsförvirringen)
Jepp, där har vi nog problemet.
korterna har utvecklats och din läsare är way to slow.

Köp läsaren, den såg liten ut, smidig och snygg samt att den tar inte 21 olika kort, vem bryr sig? jag bryr mig bara om SD och CF och kommer nog aldrig behöva nåt annat :)

Tid vem har tid? tiden rör på sig hela tiden och gråhåren kommer bara snabbare.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Alla portar skall vara USB2.0
Har du någon annan USB enhet ansluten samtidigt?

Anledningen till min fråga är att om du ansluter en enhet som bara har USB 1.x kommer alla portar som sitter på samma hub ställa om till den lägre hastigheten. Så kombinera aldrig USB 1.x och USB 2.0 på samma hub (i datorer är portarna oftast hubade två och två).
 

Poker

Aktiv medlem
Har du någon annan USB enhet ansluten samtidigt?

Anledningen till min fråga är att om du ansluter en enhet som bara har USB 1.x kommer alla portar som sitter på samma hub ställa om till den lägre hastigheten. Så kombinera aldrig USB 1.x och USB 2.0 på samma hub (i datorer är portarna oftast hubade två och två).
Nej, inte det.

Har inga USB 1.1 produkter och detta med blandningen kände jag inte till.
 

Poker

Aktiv medlem
Nu har jag fått http://kaffebrus.com/lexar-cf-sd-professional-udma-minneskortlasare-1006.html
http://www.lexar.com/readers/pro_udma_dualslot.html
Gillade verkligen designen, liten och smidig och att man kan fälla ihop och skydda slotingångarna från smuts och annat.

9 av 10 ger jag Lexar-CF-SD-UDMA läsaren

Testade samma data, samma bilder på 1.4GB

På min HP bärbara med ATA100 disk gick det på 76 sekunder.

På min nya dator med en Seagate Momentus 5400.4 SATA 3Gb/s 160-GB (snabb disk) gick det på 76 sekunder.

Alltså, hastigheten med denna läsare är GRYM

18.2MB/s eller 15.1 Mb/s

Konstaterande:

Datorval spelar ingen roll i det stora sammanhanget, det hänger på hur snabba diskarna är, det kan hända att SSD-diskar är snabbare på ta indata från korterna.
 
Senast ändrad:

Per

Aktiv medlem
Klockade min läsare på skoj igår; 304 NEF-filer, tot prick 3 Gb tog 160 sek att ladda över.

(från ett 16Gb Sandisk Extreme III)

Per
 

tobbe1

Aktiv medlem
Någon som har erfarenheter av Transcend P8 - enl spec borde den ju vara ok (och dessutom billig - Webhallen 125 kr)?
 
ANNONS