Annons

Vilka minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Kommer antagligen snart att köpa mig en D7000 och ska då köpa ett par minneskort till den tänkte jag. Tänkte ta 2st 8GB Sandisk Extreme III-kort, men funderar på vilken hastighet, 20MB/s eller 30MB/s? Räcker 20MB/s till 16MP RAW och 1080p-videoinspelning eller bör man ta 30MB/s? Iofs skiljer det ju inte mycket i pris på korten, men ändå ;P
 

Jimfear

Aktiv medlem
Hakar på här då jag funderar på samma sak, fast gällande Pentax K5 då men de här två borde ju vara ganska lika.
 

and30ers

Aktiv medlem
För video räcker 20, för att tömma buffert för fler RAW-serier är snabbare alltid bättre. Kör 60MB/s i EOS 7D men den tar CF-kort. Vet inte om D7000 kan skriva parallellt till båda korten och på så sätt nå 2x20 eller 2x30, i så fall är 2x30 ännu bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Räcker 20MB/s till 16MP RAW och 1080p-videoinspelning eller bör man ta 30MB/s? Iofs skiljer det ju inte mycket i pris på korten, men ändå ;P
Filmningen är nog inget problem, men om du ibland fotograferar intensivt vill du ha ett så snabbt kort som möjligt. Det är lättare än man tror att fylla kamerans buffert -- och då vill man att den töms så fort som möjligt, så att man kan fotografera igen.
 
ANNONS