Annons

Vad för slags objektiv bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravitatioon

Aktiv medlem
Jag ska fota några bröllop i sommar, har aldrig gjort det förut. Ett är en heldagsfotografering.

Den här utrustningen har jag:

Nikon D700
Nikon AF Nikkor 50mm 1.8 D

Reservkamera:
Nikon D80

Objektiv som passar D80 men inte D700:
Tokina AT-X 11-16/2.8 Pro DX
Nikon AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED

Jag tänker att jag behöver minst ett eller två till objektiv till D700. Jag antar att jag behöver ett med kortare brännvidd för att fota i kyrkan t.ex? Och så kanske ett fast 85 mm 1.8 för porträttbilder?

Jag har ju objektiv med kortare brännvidd till D80, men den vill jag helst inte behöva använda.

Vad tror ni att jag kan behöva? Kanske någon zoom? Det får inte bli alltför dyrt heller...
 
Senast ändrad:

c_boo

Aktiv medlem
Jag skulle säga Nikons 24-70. Det kostar, men det smakar :)

Jag har med mig D700, 14-24, 24-70 och 70-200 som används till det mesta. Jag tycker att det är ett ganska bra startfält. Nackdelen är ju priset...

Och jo, jag har med mig mer, men det är inte så mycket av det som används. Och det är inte ofta som 14-24 kommer upp på bröllop, men det händer... :)
 

Minita

Aktiv medlem
24 - 70 & 70 - 200 på bröllop är mest användbart. Det är väldigt behändigt att kunna zooma. Runt omkring brudparet brukar det vara trångt efter vigseln.
 

Gravitatioon

Aktiv medlem
Jag skulle säga Nikons 24-70. Det kostar, men det smakar :)

Jag har med mig D700, 14-24, 24-70 och 70-200 som används till det mesta. Jag tycker att det är ett ganska bra startfält. Nackdelen är ju priset...

Och jo, jag har med mig mer, men det är inte så mycket av det som används. Och det är inte ofta som 14-24 kommer upp på bröllop, men det händer... :)
Det är nog lite för dyrt just nu ja... Men vad tror du om detta då? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875NII
Det är ju ganska likt, i alla fall om man kollar på brännvidden och bländaren, men såå mycket billigare :p

Och så har jag tänkt lite på ett 85 mm 1.8. Hur ofta zoomar du in till 200 mm? För mig kanske bländaren är viktigare.

Tror du jag klarar mig på dessa tre;
50 mm 1.8
28-75 mm 2.8
85 mm 1.8

Jag har liksom precis köpt min D700 och kan inte lägga ut hur mycket pengar som helst nu även om jag skulle vilja ha en massa olika objektiv. :p
 

Minita

Aktiv medlem
Visst är det prisskillnad. 200 mm är mer användbart än vad du tror. Du får väldigt fina porträttbilder på 200 mm med stor bländare. 85:an är riktigt bra den också men jag hade prioriterat zoomen för den är "bredare" i användningsområdet.

Original eller pirat? Till en 700:a hade jag satsat på originaloptik. Optiken överlever huset och behåller värdet långt mycket bättre än husen.
 

Gravitatioon

Aktiv medlem
Visst är det prisskillnad. 200 mm är mer användbart än vad du tror. Du får väldigt fina porträttbilder på 200 mm med stor bländare. 85:an är riktigt bra den också men jag hade prioriterat zoomen för den är "bredare" i användningsområdet.

Original eller pirat? Till en 700:a hade jag satsat på originaloptik. Optiken överlever huset och behåller värdet långt mycket bättre än husen.
Det låter vettigt, men så var det det där med pengar också... :/

Vad menas med pirat egentligen? Räknas ett tamronobjektiv som pirat?
 

Minita

Aktiv medlem
Allt som det inte står "Nikon" på är pirat. Tameron, Tokina & Sigma är några av de stora piratmärkena. Det finns bra piratobjektiv som mycket väl kan konkurera med märkesoptiken. Jag har valt att alltid köpa märkesoptik. Valet blir lite enklare då. Jag tror att optik och hus "pratar" bättre med varandra och är optimerade för varandra på ett annat sätt än optik från 3:e parts tillverkare. Nu är det absolut inte meningen att tråden skall spåra ut med en diskussion märkesoptik v.s. piratoptik.

Blixten skall du använda - framför allt utomhus. Blir lite extra sting i ögon och djupa svarta skuggor lättas upp.
 

c_boo

Aktiv medlem
Det är nog lite för dyrt just nu ja... Men vad tror du om detta då? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875NII
Det är ju ganska likt, i alla fall om man kollar på brännvidden och bländaren, men såå mycket billigare :p

Och så har jag tänkt lite på ett 85 mm 1.8. Hur ofta zoomar du in till 200 mm? För mig kanske bländaren är viktigare.

Tror du jag klarar mig på dessa tre;
50 mm 1.8
28-75 mm 2.8
85 mm 1.8

Jag har liksom precis köpt min D700 och kan inte lägga ut hur mycket pengar som helst nu även om jag skulle vilja ha en massa olika objektiv. :p
Jag har inte kollar så mycket på Tamrons, men jag kan inte tänka mig att det blir lika skarpt och fint. 24-70 är i princip lika skarp som fast. Tycker jag. Och det är grymt bekvämt att kunna zooma, bland är det svårt att kunna röra sig obehindrat.

Jag tycker att 1,8 är på gränsen till för kort skärpedjup, jag går hellre upp lite på ISO och ligger kvar på 2,8. Fast om det är bäcksvart så plockar jag fram 50 mm 1,4

70-200 är ju inget krav, men jag skulle känna mig lite naken utan det på bröllop. Många av mina bästa bilder på bröllop är med den. Om det är utomhus kan man backa lite, och få riktigt bra bilder på t ex cermonin.

D700 är en grymt bra kamer i mitt tycke. Den är värd lite dyrare optik. :) Om nu plånboken tycker detsamma ;)

Men allt är som sagt mina tankar...
 

saaraam

Medlem
Tamron 28-75 är riktigt prisvärt.
Och ett 85mm 1.8 är riktigt gött att ha i kameraväskan, använder det till nästan alla mina bröllopsporträtt, grymt!
 
ANNONS