Annons

Vilket fast ljusstarkt objektiv ska jag ta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett fast ljusstarkt objektiv till min D7000 då jag saknar detta. Det står främst mellan Nikon 35/1.8 och det nya 50/1.8.

Vilket bör jag ta?

50/1.8 har ju avståndsmätare och snäppet bättre bildkvalité vad jag läst, men 35mm kanske är mer passande brännvidd på en DX-kamera?

Vet ni nåt annat bra fast ljusstarkt objektiv annars så får ni gärna tipsa om det också!
 

Kempor

Aktiv medlem
Känn efter vilken brännvidd du vill ha, du har säkert någon standard zoom som du kan prova 35 vs 50mm med. Till porträtt skulle jag valt 50 mm då det blir ett kort tele men för mer allmänt fotande passar nog 35mm bättre. Det finns ju även 50mm 1.4g också som är ännu ljusstarkare.
 

Splanky

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera Sigma 50/1,4 DG.
Ett helt otroligt objektiv som har blivit ett av mina favoriter. Slår faktiskt orginalen.

Här hittar du lite exempelbilder tagna med den gluggen på en D7000.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.226390024050741.56955.100000392364622&l=110ad12675

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.214497618573315.54764.100000392364622&l=7e8f18acc2
(De två första bilderna i den serien)

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.219080881448322.56375.100000392364622&l=88293eeb07
 

Gucco

Avslutat medlemskap
35 eller 50mm

Jag har både 35mm och 50mm (Pentax) fasta objektiv. Nu beror det på vad du ska fotografera... men ska du fotografera inomhus är 35mm att föredra.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ingen kan säga vilken brännvidd som passar dig, det är för individuellt.

Har du en zoom kan du ställa in den på de olika brännvidderna du är intresserad av, sätta en tejp på zoomringen och testa i situationerna du kommer att använda det i, sedan väljer du den du gillade bäst. Att välja rätt brännvidd är mycket mycket viktigare än att välja ett superskarpt objektiv med en brännvidd man inte trivs med till 100%.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Som redan påtalats så finns det ju inget svar på din fråga. Det är ditt behov som skall styra, och min gissning är att båda kan behövas. Jag kör sedan någon vecka en D7000 med Nikons 50/1,8. En mycket prisvärd glugg för t ex porträtt.
Nedan en länk till bild tagen med D7000 och 50/1,8.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2384722

Klura på vad du plåtar mest och ta ditt beslut efter det. Lycka till!
 

Brix

Aktiv medlem
Vet att det är individuellt vilken brännvidd man behöver, men har bara lite svårt för att bestämma mig för vilken som passar mig bäst ;P

Ska väl ha det lite som ett allround-objektiv och fota lite allt möjligt, men även filma med tänkte jag. Blir ju riktigt snygga filmer när man t.ex filmar människor eller djur med riktigt kort skärpedjup och mjuk och fin bokeh :)

Lutar nog ändå mest åt 35mm tror jag, det är ju både lite mer flexibelt samt att kortare brännvidd ju är ett plus vid avsaknaden av VR.

Vad jag läst så ska dock nya 50/1.8 både vara en aning skarpare och inte lida av lika mycket CA som 35/1.8. Sen är ju alltid avståndsmätare trevligt, även om det inte är nödvändigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller att filma så hade jag testat en gammal manuell optik.
AF-optikerna är väl i sladrigaste laget för att bli bra.
Men jag har inte filmat mycket...
 

caar7629

Aktiv medlem
Köp en begagnad AF-D 50/1.8 och en begagnad AF-S 35/1.8, utvärdera bägge och sälj den du inte vill ha för samma pris som du gav för den!
 

Brix

Aktiv medlem
När det gäller att filma så hade jag testat en gammal manuell optik.
AF-optikerna är väl i sladrigaste laget för att bli bra.
Men jag har inte filmat mycket...
Köra manuellt kan man ju lika gärna göra med ett nytt objektiv :) AF använder man ju ändå inte under filmning, mycket bättre att fokusera manuellt och/eller förfokusera.

Hur som helst så har jag iaf beställt ett 35/1.8 nu!
 

Peppha

Avslutat medlemskap
Bra val

Hej,

Du kommer inte att bli besviken på 35:an, har båda(dock gamla AF 50/1.8) objektiven till min D300s men sedan jag införskaffade 35:an så till "vardags" har jag till och med lagt bort zommen- AF-S 35/1.8 är en kalas glugg som värt var enda krona- precis som 50:an men med en mer passande brännvidd på DX.

Lycka till...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Köra manuellt kan man ju lika gärna göra med ett nytt objektiv :) AF använder man ju ändå inte under filmning, mycket bättre att fokusera manuellt och/eller förfokusera.

Hur som helst så har jag iaf beställt ett 35/1.8 nu!
Har du ngn gg använt en manuell optik? Det är en HELT annan känsla i dem.

Jag GISSAR att det passar filmning mycket bättre.
Prova en gg, du kan säkert hitta ngn begagnad gammal optik för en/två hundralappar.
 
ANNONS