Annons

Vilken skärm för fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Är på jakt efter en bra skärm för fotoredigering och vill gärna ha lite tips på vilken jag bör ta.
Tänkte mig en 23" eller 24" IPS för max runt 4k.

Det viktigaste är såklart färgåtergivningen, men bra skuggdetaljer är också nåt jag prioriterar. Svärta och kontrast är såklart också viktigt, men det är väl inte IPS-teknikens starka sida vad jag förstått.

Annars kanske en skärm med PVA-panel funkar också? PVA har ju generellt sett betydligt bättre svärta och kontrast, men kanske inte är lika bra gällandes färgåtergivning?

Skärmarna jag kollat mest på är Dell U2410 och Asus PA246Q. Om nån har några erfarenheter av nån av dessa skärmar så dela gärna med er!
Jag tar självklart också gärna emot tips på andra bra skärmar i samma prisklass.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är på jakt efter en bra skärm för fotoredigering och vill gärna ha lite tips på vilken jag bör ta.
Tänkte mig en 23" eller 24" IPS för max runt 4k.

Det viktigaste är såklart färgåtergivningen, men bra skuggdetaljer är också nåt jag prioriterar. Svärta och kontrast är såklart också viktigt, men det är väl inte IPS-teknikens starka sida vad jag förstått.

Annars kanske en skärm med PVA-panel funkar också? PVA har ju generellt sett betydligt bättre svärta och kontrast, men kanske inte är lika bra gällandes färgåtergivning?

Skärmarna jag kollat mest på är Dell U2410 och Asus PA246Q. Om nån har några erfarenheter av nån av dessa skärmar så dela gärna med er!
Jag tar självklart också gärna emot tips på andra bra skärmar i samma prisklass.
IPS-skärmar har tillräckligt kontrast för vad kamerorna klarar i dagsläget. Miljonkontrasterna som TVn stoltserar med nuförtiden medför negativa saker för färgåtergivningen.

/Karl
 

Danne B

Aktiv medlem
Är det någon som har testat eller äger en Asus PA246Q?

Funderar på att skaffa en sådan för att använda till bildredigering och undrar om den är okej.
Behöver inte vara proffsprestanda, men ändå bra.. :)
 

WASTERmannen

Avslutat medlemskap
Då jag också har funderat på att skaffa en IPS-skärm i detta prisläget så hoppar jag på tåget här jag med.
Den jag har funderat på mest är Asus PA246Q som verkar bra på pappret men har man inte sett den så är det ju svårt att bedömma för en lekman i alla fall.
Hoppas att det kommer några givande kommentarer i denna tråden.

Mvh/Christian
 

WASTERmannen

Avslutat medlemskap
Bumpar denna tråden och passa samtidigt på att fråga om någon möjligtvis har tittat på eller har hört något om samsungs nya PLS-skärm Samsung S24A850DW?

/Christian
 
ANNONS