Annons

Lightroom - korkad fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Har du gjort mycket i din nuvarande LR-katalog (databas) som du skulle sakna ifall du startade om från noll? Eller kan du leva med att få ordning på bilderna enkelt men samtidigt tappa allt du gjort med dem?

Ifall du kan leva med det så är ju en ny katalog med "move" till en datumbaserad mappstruktur enkelt att göra - under förutsättning att EXIF-tiden stämmer för alla bilder. Men du kommer som sagt att tappa alla din a gamla inställningar, justeringar, metadata m.m. Möjligen kan du välja alla filer och "Spara metedata till fil" för att skriva ner så mycket som möjligt av det du gjort med bilderna innan. Vet inte hur bra det funkar dock.

Eller så biter du i det sura äpplet och gör en manuell flytt av alla bilder till "rätt" mappstruktur. Jag har själv gjord det med ca 10.000 bilder (har jag för mig) och det tog (bara) ett par dar.

Att ha "rätt" mappstruktur är i och för sig inte jätteviktigt. Jag hör till de som anser att det är bätre att använda t.ex. keywords och collections för att hitta sina bilder. Exakt vilken mapp de ligger i är egentligen inte så intressant. Å andra sidan är jag ganska ordningsam och strukturerad och jag gillar när filerna ligger i en bra mappstruktur. Det känns bra helt enkelt.

Det allra viktigaste är väl dock att alla bilder finns under en huvudmapp (med undermappar) så att det blir enkelt att gör backup.
 

light

Aktiv medlem
... det är jätteviktigt att börja rätt annars blir det snart en röra av alltihop!
Lightroom är ett utmärkt bildredigeringsprogram. Men trots att det får högsta betyg i just redigeringsdelen av mig kan jag nog inte rekommendera programmet, just därför att det är så oerhört knepigt att förstå hur det är uppbyggt och därmed så lätt att göra fel och skapa sig själv enorma problem. Jag har haft det nu en tid och förstår mig fortfarande inte på hur det arbetar i grunden och jag gör därför säkert en hel del grundläggande fel vilket jag räknar med att jag kommer att få sota för längre fram. Men jag har varken tid eller ork att sätta mig in i hur det är uppbyggt i all sin strukturella komplexitet, och så menar jag, ska det inte heller behöva vara, i ett program avsett för vanligt fotointresserat folk. Adobe har helt enkelt misslyckats i detta avseende vad gäller det här programmet, men redigeringsdelen är som sagt excellent.
 

Pippo

Aktiv medlem
Har du gjort mycket i din nuvarande LR-katalog (databas) som du skulle sakna ifall du startade om från noll? Eller kan du leva med att få ordning på bilderna enkelt men samtidigt tappa allt du gjort med dem?

Ifall du kan leva med det så är ju en ny katalog med "move" till en datumbaserad mappstruktur enkelt att göra - under förutsättning att EXIF-tiden stämmer för alla bilder. Men du kommer som sagt att tappa alla din a gamla inställningar, justeringar, metadata m.m. Möjligen kan du välja alla filer och "Spara metedata till fil" för att skriva ner så mycket som möjligt av det du gjort med bilderna innan. Vet inte hur bra det funkar dock.

Eller så biter du i det sura äpplet och gör en manuell flytt av alla bilder till "rätt" mappstruktur. Jag har själv gjord det med ca 10.000 bilder (har jag för mig) och det tog (bara) ett par dar.

Att ha "rätt" mappstruktur är i och för sig inte jätteviktigt. Jag hör till de som anser att det är bätre att använda t.ex. keywords och collections för att hitta sina bilder. Exakt vilken mapp de ligger i är egentligen inte så intressant. Å andra sidan är jag ganska ordningsam och strukturerad och jag gillar när filerna ligger i en bra mappstruktur. Det känns bra helt enkelt.

Det allra viktigaste är väl dock att alla bilder finns under en huvudmapp (med undermappar) så att det blir enkelt att gör backup.
Nej. De gamla filerna har bara importerats men inte använts aktivt i LR och det är de filerna som är viktiga (barnen när de var små etc). Filer från 2010-2011 har jag lekt med, men det är mest tester av div objektiv och olika kameror så där gör det inget om justeringar etc försvinner.

Det jag vill nu är att ordna en bra struktur, men är osäker på hur jag ska göra. Detta då min gamla struktur innebar huvudmapp -> år -> specifik händelse. De nyare bilderna som importerats till LR från kameran ligger i en annan mapp som heter 2011 -> datum. Tror att jag vill fortsätta med händelsemapparna under år men fattar inte hur jag ska kombinera ihop dessa med varandra. Rörigt, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Hade jag börjat från scratch idag hade det ju varit "enkelt" med de sidor på nätet som finns att tillgå, men nu är jag ju inte där.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ok, om jag gör så här då?

* Ordnar till min struktur som jag vill ha det, dels med gamla bilder och dels med nya.

* Dödar .lrcat, .lrdata och filerna i "backups".

* Kör en manuell import till LR med valet "move". Antar att LR flyttar filerna enligt den struktur de ligger i då?

* Är noga med att importera kommande bilder så att de dels hamnar där jag vill ha dem, dels att de hamnar i samma "mappsystem" jag vill ha dem i.
 

balan

Aktiv medlem
Ok, om jag gör så här då?
* Är noga med att importera kommande bilder så att de dels hamnar där jag vill ha dem, dels att de hamnar i samma "mappsystem" jag vill ha dem i.
Ett gott råd: Ordna bilderna i den fysiska mappstrukturen på disken efter datum, t.ex. År->Månad->dag. Det fixar LR själv vid importen. Min egen erfarenhet är att det är det enda som verkligen håller. Men det är viktigt att varje, ja just varje, bild förses med lämpliga nyckelord (eng. keywords) så att du hittar dem lätt igen. LR har ju en väldigt bra relationsdatabas. Utnyttja det! Speciella tillfällen eller händelser kan du ordna med hjälp av kollektioner. En kollektion samlar bilder, men bilderna ligger alltid fysiskt kvar i samma trädstruktur i databasen. Du kan ju också bilda automatiska kollektioner, t.ex. "Påfåglar" där automatiskt alla bilder hamnar om du i något nyckelord eller iptc-fält skrivet ordet "påfågel".
 

erro.se

Aktiv medlem
Nackdelen med att ha beskrivningar i mappnamn är att man råkar ut för bilder som vill höra hemma i flera mappar samtidigt. Därför förordar jag (och många andra) datumbaserade mappar. En bild kan bara vara tagen vid ett datum. LR kan dessutom själv ordna denna mappstruktur automatiskt vid import.

Själv använder jag följande struktur: ÅÅÅÅ/MM/DD:



Den 13/12 i år tog jag alltså 12 bilder.
 

erro.se

Aktiv medlem
* Kör en manuell import till LR med valet "move". Antar att LR flyttar filerna enligt den struktur de ligger i då?
Nej! Om du väljer "move" så flyttas bilderna och läggs i den mappstruktur som du väljer att LR ska skapa åt dig.

Vill du importera bilderna och låta dem ligga kvar där de ligger så är "add" den variant du ska anända.

Dock, föreslår jag som sagt en av LR's inbyggda datumbaserade varianter. "Move" till den varianten, och importera sedan till samma variant så att du behåller samma struktur för gamla och nya bilder.
 

Pippo

Aktiv medlem
erro

Strukturen ser riktigt schysst ut, men hur gör jag rent praktisk för att få till denna struktur? Tänk på att filerna idag ligger som år -> händelse. Ska jag sortera alla filer manuellt och lägga dem enligt denna struktur innan jag importerar dem, eller kan LR självt fixa det på ngt sätt?

Fattar tyvärr inte det sista du skrev.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som jag skrev i inlägg #24:

Ifall du kan leva med det så är ju en ny katalog med "move" till en datumbaserad mappstruktur enkelt att göra - under förutsättning att EXIF-tiden stämmer för alla bilder. Men du kommer som sagt att tappa alla din a gamla inställningar, justeringar, metadata m.m. Möjligen kan du välja alla filer och "Spara metedata till fil" för att skriva ner så mycket som möjligt av det du gjort med bilderna innan. Vet inte hur bra det funkar dock.

Eller så biter du i det sura äpplet och gör en manuell flytt av alla bilder till "rätt" mappstruktur. Jag har själv gjord det med ca 10.000 bilder (har jag för mig) och det tog (bara) ett par dar.


När du importerar kan du styra var LR lagrar bilderna i de fall du använder "copy" eller "move" som alternativ, d.v.s. du säger åt LR att kopiera eller flytta bilderna från den plats de ligger på. Använder du "add" så kommer LR bara att indexera bilderna på den plats där de ligger utan att varken flytta eller kopiera dem. Men ett tips är som sagt att importera alla dina bilder genom att låta LR flytta (move) dem till en huvudfolder, och sedan automatiskt skapa strukturen ÅÅÅÅ/MM/DD under den huvudfoldern. När du sedan importerar nya bilder använder du samma importinställning så hamnar alla bilder rätt i samma struktur.

Min importinställning ser ut så här:


Det innebär att jag har alla bilder under huvudmappen E:\foto\bilder. Vid varje import skapar sen LR automatiskt den struktur enligt ÅÅÅÅ/MM/DD som behövs med hänsyn till de bilder som ingår i importen. LR läser datum enligt tidstämpeln i EXIF som finns inbakad i bilderna, och det är därför viktigt att kameran haft korrekt tid inställt för att detta ska funka.

Den andra varianten är som sagt att du manuellt skapar mappstrukturen ÅÅÅÅ/MM/DD själv och flyttar dina bilder till rätt dagsmapp. Då är det viktigt att du gör det inne i LR's folderpanel så att LR inte tappar kopplingen till bilderna.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ok, men om jag kör varianten med "move", ska alla gamla bilder ligga i en enda mapp, eller kommer LR självt att kunna sortera bilderna enl Exif oavsett hur de ligger idag?

Har bara några bilder där Exif inte stämmer med sisådär 2 år av ngn anledning, men dem kan jag flytta manuellt sedan.

Tack för all hjälp, förresten.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja, bilderna är organiserade på ett strukturerat sätt från 2003, men på den tiden körde jag inte med år-mån-dag utan med mappar för år och specifika händelser ex "Födelsedag", "Djurparken" etc som undermappar. Frågan är om jag nu ska ta bort alla dessa undermappar och låta LR sortera dem efter datumordning år för år?

Varför köra "Add" och inte "Move" förresten? Min önskan är att alla filer ligger under en enda huvudmapp.
Om du lagt ned en massa arbete på att strukturera i mappkategorier är en variant att importera bilderna med den strukturen och sedan "tagga" dem mappvis med övergripande nyckelord som "djurparken" osv innan du sorterar rubbet i tidsordning och flyttar dem (i Lightroom) till nya mappindelningar årsvis eller vad du nu tänkt göra. Naturligtvis beror det på vilket som är största jobbet, att placera i ny mappstruktur i Lightroom (vilket också är jobbigt) eller att strukturera innan import och sedan "tagga" alla bilder.

Att ha alla bilder i en och samma mapp kan bli stökigt om bilder har samma filnamn (kameror brukar starta om räkneverket efter ett visst antal bilder, vissa kameror varje gång man tömt minneskortet). Jag har råkat ut för bilder som tappat ursprungsdatum och ibland har man tagit bilder när kameran tappat datuminställningen pga batteribyten osv.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du väljer "move" så flyttar LR alla de filer som du anger. De kan ligga i vilken ordning (eller oordning) de vill, det spelar ingen roll. De flyttas dit du anger, och med den mappstruktur du anger.

Om du har tusentals bilder så kanske det kan vara smart att dela upp det i ett antal batcher istället för att köra alla bilder på en gång, eftersom det tar en stund.

Dessutom kan det ju kanske vara bra att kopiera några av dina bilder till en helt ny mapp och göra ett test, för att se att du förstår vad som händer. Så att det blir so du vill. Det är ju trist om du gör hela proceduren med många års bilder och sen visar det sig att det inte riktigt blev som du tänkt dig. Kopiera nåt hundratal bilder från lite blandade år till en helt ny mapp, och skapa sen en ny katalog i LR och importera (med move) från den tillfälliga nya mappen till den tillfälliga nya katalogen. Om allt fungar som du tänkt så kan du ge dig på dina riktiga bilder med ytterligare en ny tom LR-katalog. Ta bort allt som har med testkatalogen och testbilderna först bara så de inte stör. Eller se till att allt testande hamnar i en mapp som sen inte har med di riktiga flytt att göra. Se helt enkelt till att separera testandet från den skarpa flytten.
 

Pippo

Aktiv medlem
Om du väljer "move" så flyttar LR alla de filer som du anger. De kan ligga i vilken ordning (eller oordning) de vill, det spelar ingen roll. De flyttas dit du anger, och med den mappstruktur du anger.

Om du har tusentals bilder så kanske det kan vara smart att dela upp det i ett antal batcher istället för att köra alla bilder på en gång, eftersom det tar en stund.

Dessutom kan det ju kanske vara bra att kopiera några av dina bilder till en helt ny mapp och göra ett test, för att se att du förstår vad som händer. Så att det blir so du vill. Det är ju trist om du gör hela proceduren med många års bilder och sen visar det sig att det inte riktigt blev som du tänkt dig. Kopiera nåt hundratal bilder från lite blandade år till en helt ny mapp, och skapa sen en ny katalog i LR och importera (med move) från den tillfälliga nya mappen till den tillfälliga nya katalogen. Om allt fungar som du tänkt så kan du ge dig på dina riktiga bilder med ytterligare en ny tom LR-katalog. Ta bort allt som har med testkatalogen och testbilderna först bara så de inte stör. Eller se till att allt testande hamnar i en mapp som sen inte har med di riktiga flytt att göra. Se helt enkelt till att separera testandet från den skarpa flytten.

Tack, ska testa. För säkerhets skull kommer jag att göra en backup av allt om det skulle skita sig fullständigt. ;)

Tack än en gång.
 

Pippo

Aktiv medlem
Så, då var det fixat. Vissa bilder hade fel i Exif, men dessa flyttade jag manuellt i LR till rätt år åtminstone. Nu ska jag skärpa mig vid importen också. ;)
 
ANNONS