Annons

Trött i ögonen av Dell U2711?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
På senaste tiden har jag till och från känt mig väldigt trött i ögonen. Det svider lite och jag vill bara stänga ögonen för att vila dom emellanåt. Vet inte exakt vad det beror på, men det började ungefär i samband med att jag köpte min Dell U2711 för några månader sen, så jag misstänker att det är den som ger mig problem. Kan det vara anti glare-beläggningen som gör att ögonen blir ansträngda? Eller kan det kanske bero på skärmens storlek och att jag måste vrida på ögonen mer än innan? Eller kan det vara för att jag ofta växlar mellan att sitta vid datorn och att sitta vid TV'n?

Hur som helst så undrar jag om det är nån annan som upplevt nåt liknande problem?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag upplever det jobbigt med stora kontraster, dvs om jag t.ex sitter i ett mörkt rum med en mycket ljus skärm. Eller med en överdrivet ljus skärm över huvud taget. Fundera över hur rummet du sitter i är belyst i övrigt och om du kanske har skärmens ljusstyrka onödigt högt ställd.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror att det kanske kan vara storleken. Jag har fått känsliga ögon på senare år och upplever att det blir värre med stor skärm. Jag har just nu en 20-tums 4/5-skärm och en 23-tums bredbildsskärm på skrivbordet, men vill bara använda 20-tummaren. Jag har en känsla av att det hänger ihop med onödig oro i periferin snarare än att man rör huvudet, men jag vet inte riktigt.

Hur ser din ljusmiljö ut i övrigt med belysning, fönster, skärmreflexer och dylikt? För mig är det viktigaste att ha ett ordentligt grundljus och eliminera starka kontraster i synfältet, annars smäller det till direkt..
 

Brix

Aktiv medlem
Jag försöker alltid att ha ljust i rummet. Persiennerna är alltid uppdragna på dagarna så ljus kommer in utifrån och på kvällarna så brukar jag ha tänt i taket. Så jag tror inte brist på omgivande ljus är problemet.
 

hakanv

Aktiv medlem
Jag har en Dell U3011 som jag kalibrerar med X-RITE COLORMUNKI DISPLAY. X-RITE COLORMUNKI DISPLAY justerar ljusstyrkan automatiskt och jag har inga problem med trötta ögon m.m. detta trots att Dell U3011 är större än Dell U2711.

För hög ljusstyra (som nämndes här tidigare) är enligt mig en stor bov, när det gäller trötta ögon, men även för låg, kan ställa till det också.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag försöker alltid att ha ljust i rummet. Persiennerna är alltid uppdragna på dagarna så ljus kommer in utifrån och på kvällarna så brukar jag ha tänt i taket. Så jag tror inte brist på omgivande ljus är problemet.
Det var kanske inte så lyckat. Din bild kommer att se helt olika ut vi olika tillfällen. Den ser mörkare ut på dagen när du har mycket ljust i rummet, den ser gulare ut på kvällen när du har ett varmt ljus i rummet. Försök att se till ett ljus som är konstant i ditt rum.

Stefan
 
ANNONS