Annons

Fast vidvinkel till D800, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

b_pinner

Aktiv medlem
Tänker komplettera ett fast 50 mm och ett 85 mm med en fast vidvinkel min min D800. Funderar på 24 eller 28 mm och ljusstyrka mellan 1,8 - 2,8. Huvudalternativen är Nikons 2,8-varianter. Läser att 24:at ska vara rätt känslig för motljus bl.a. Jag kommer använda gluggen rätt allmänt men också för en del scen- och konsertplåtningar och därför ställer jag nu frågan till forumet.

Jag är helt öppen för Sigmas 1,8-varianter men har inte sett lysande recensioner av dessa gluggar.
 

frwe

Aktiv medlem
Nikons nya 28/1,8 vore väl något. Jag har det inte själv men det får fina recensioner. Bra skärpa nerbländat ett steg och bra vad gäller CA, är nog bra vad gäller scener med mycket starka lampor. Ganska mycket vinjettering på största bländaren men det har nog liten betydelse på scen. Själv fotar jag sällan på stora bländare med vidvinkel.

Går du upp i pris (ganska rejält) finns det mer att välja på, t ex alla Zeiss.gluggarna men då har du manuell fokusering, så även på Samyang som får anses mycket prisvärda.

Photozone.de har många tester att kika på.

/Frode

Edit: Glömde skriva att de äldre Nikonvidvinklarna inte får särskilt bra i test men jag har en 35/2 som jag trivs mycket bra med och som jag ofta använder på min D800E

/Frode
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ingen tävling egentligen: AF-S 28/1,8G är det bästa objektivet bland de du räknar upp. Lite trist känsla i fokusringen dock, men det påverkar inte den optiska prestandan... Men det är förstås ingen 24:a om det är viktigt och det är mycket större än 2,8:eek:rna, men inte så fasligt tungt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikons nya 28/1,8 vore väl något. Jag har det inte själv men det får fina recensioner. Bra skärpa nerbländat ett steg och bra vad gäller CA, är nog bra vad gäller scener med mycket starka lampor. Ganska mycket vinjettering på största bländaren men det har nog liten betydelse på scen. Själv fotar jag sällan på stora bländare med vidvinkel.
Ganska mycket vinjettering öppet lider dock ljusstarka vidvinklar generellt av. Jag kanske ska tillägga att jag har ett sedan några veckor. Bilderna i dessa blogginlägg är tagna enbart med 28:an, även om bilderna inte är upplagda i mer än 1024 px:

http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/109285.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/109457.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/109875.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/110459.htm

[...]
Edit: Glömde skriva att de äldre Nikonvidvinklarna inte får särskilt bra i test men jag har en 35/2 som jag trivs mycket bra med och som jag ofta använder på min D800E

/Frode
Jag har ett sådant också, och visst är det ett smidigt och oftast användbart objektiv. Distorsionen är fördelaktigt låg också. Det har dock en del brister, som man nog får sätt upp på kontot "äldre och inte så fasligt påkostad konstruktion". Jag ska dock inte räkna upp dem här eftersom det objektivet som efterfrågades. En del av dem har jag nog redogjort för i en (eller flera) trådar tidigare för den som orkar söka.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Håller med föregående talare. Nikons 28 1,8 är väldigt bra. Tycker den är skarp i mitten fullt öppen och från bl 2,2 funkar det bra att lägga motiven mot kanter o hörn. Haft den själv och enda anledningen till att jag sålde den är att jag skaffade Sigmas 35 1,4 och hade 24-70 sedan innan.
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Ska precis plocka upp en nikon 28mm 2.0 ai-s. De fantastiska recensionerna och den hyfsat låga vikten övertygade mig att slå till. Kan återkomma med mina första intryck ifall du är intresserad.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ska precis plocka upp en nikon 28mm 2.0 ai-s. De fantastiska recensionerna och den hyfsat låga vikten övertygade mig att slå till. Kan återkomma med mina första intryck ifall du är intresserad.
Återkom gärna. Mitt intryck av den på DSLR var att den är lite svag i kontrast. Men du kan ju uppleva den annorlunda.
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Utan tvekan de gamla ai-s varianterna ska du satsa på. 28/2.8 rekomenderar jag då det är något av en favoritbrännvidd.

Mvh // Johannes
 

eskil23

Aktiv medlem
Ska precis plocka upp en nikon 28mm 2.0 ai-s. De fantastiska recensionerna och den hyfsat låga vikten övertygade mig att slå till. Kan återkomma med mina första intryck ifall du är intresserad.
Just det objektivet har jag också suktat efter, fast som normalobjektiv på en DX-kamera. Jag är inte helt nöjd med min 35mm f/1,8G. Framför allt tycker jag att 35mm är lite för långt. Sigma 30mm f/1,4 är också ett alternativ, men jag tycker den verkar vara lite dyr.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag har precis de brännvidderna som du har. Och när jag köpte min 800, köptr jag till Nikons 28/1,8G.... Kanon! Gillar det mer och mer. Det håller fint även på full öppning och nerbländat ännu bättre.... Det släpper skärpan snyggt, så man kan faktiskt få ett fint skärpedjup även med detta... Mycket bra, tycker jag! Lycka till!!
 

b_pinner

Aktiv medlem
OK, tack för alla kommentarer. Jag är inte ute efter 1,4 varianterna eftersom de är allt för dyra för mig just nu samt att det är sällan den ljusstyrkan behövs för en vidvinkel (tycker jag...). Framåt våren tänker jag köpa ett 24-70/2,8, Nikon eller Tamron, så att nå 24 mm känns inte helt nödvändigt. Det lutar helt enkelt åt föreslaget Nikon 28/1,8. Det är klart en fördel med lite extra ljusinsläpp om nu också bildkvaliteten är bättre än den äldre 2,8:an, storleken har jag inget bekymmer med. De äldre ai-s varianterna är säkert bra de också. Får se vad som dyker upp på köp/sälj när det väl är dags.

Jag hade tidigare en D7000 och då såklart med 35/1,8 som jag efter ett tag sålde till förmån för ett Sigma 30/1,4. Dock trivdes jag inte riktigt med det sistnämnda. Inte tillräckligt skarp samt att kontrast och färgåtergivning inte stämde med vad jag vill ha, kallare känsla på något vis än Nikons. Kanske en smaksak bara men jag var inte helt nöjd. Köpte nu Sigmas 50/1,4 till D800 och skillnaden är rätt stor mellan gluggarna! Nu finns absolut inget att klaga på.
 

Palletheking

Aktiv medlem
OK, tack för alla kommentarer. Jag är inte ute efter 1,4 varianterna eftersom de är allt för dyra för mig just nu samt att det är sällan den ljusstyrkan behövs för en vidvinkel (tycker jag...). Framåt våren tänker jag köpa ett 24-70/2,8, Nikon eller Tamron, så att nå 24 mm känns inte helt nödvändigt. Det lutar helt enkelt åt föreslaget Nikon 28/1,8. Det är klart en fördel med lite extra ljusinsläpp om nu också bildkvaliteten är bättre än den äldre 2,8:an, storleken har jag inget bekymmer med. De äldre ai-s varianterna är säkert bra de också. Får se vad som dyker upp på köp/sälj när det väl är dags.

Jag hade tidigare en D7000 och då såklart med 35/1,8 som jag efter ett tag sålde till förmån för ett Sigma 30/1,4. Dock trivdes jag inte riktigt med det sistnämnda. Inte tillräckligt skarp samt att kontrast och färgåtergivning inte stämde med vad jag vill ha, kallare känsla på något vis än Nikons. Kanske en smaksak bara men jag var inte helt nöjd. Köpte nu Sigmas 50/1,4 till D800 och skillnaden är rätt stor mellan gluggarna! Nu finns absolut inget att klaga på.
28 1,8 är kanon. Du kommer bli nöjd. Går som sagt att få till kort o fint skärpedjup med den. Dessutom bra närgräns på 0,25 m.
 

Lars tar siesta

Aktiv medlem
Jag vet inte om du tycker 35 mm är för lite vid vinkel, annars rekommenderar jag varmt Sigma 35/1.4 Art. Det är ett makalöst bra objektiv: Skarpt redan på stor bländare, bra kontrast, bokeh, alles.
Den är lite tung, drygt 600 gram, men fantastiskt välbyggd. Det skarpaste objektiv jag testat i mina dagar.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag vet inte om du tycker 35 mm är för lite vid vinkel, annars rekommenderar jag varmt Sigma 35/1.4 Art. Det är ett makalöst bra objektiv: Skarpt redan på stor bländare, bra kontrast, bokeh, alles.
Den är lite tung, drygt 600 gram, men fantastiskt välbyggd. Det skarpaste objektiv jag testat i mina dagar.
Där håller jag med. Den är makalös. Skarpare på bl 1,4 än vad mina zoomar 24-70 2,8 och 70-200 2,8 är på bl 2,8. Men riktig vidvinkel är det ju inte
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Tog ut min D700 och 28 2.0 ai-s på en liten testrunda. Sent på dagen och lite molnigt, så ganska lite kontrast. Första intrycken:
Upplösningen/Detaljåtergivningen är ungefär som mitt 14-24 och 24mm PC-E. Mycket skarpt i mitten både på korta och långa avstånd från F2.8. Hörnen blir skarpa vid 5.6. Vinjetteringen försvinner i stort sett helt vid F2.8. Inget fokus-shift. Vid 2.0 är det ett dugligt skarpt i mitten, men hörnen är rätt mjuka, vilket man iofs kan utnyttja till sin fördel vid porträtt, om man gillar den looken. Bäst stuns i bilderna tycker jag blev vid f4.0 och f5.6. Filerna påminner mycket om de jag får från 24mm 3.5 PC-E. Kontrast och färgåtergivning är rätt lika.

Anledningen att jag köpte detta istället för 1.8:an är att jag vill ha ett objektiv som jag även kan använda på min FM2:a.
 
ANNONS