Annons

Från D80 till ?

Produkter
(logga in för att koppla)

catlin

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera mig till ett begagnat kamerahus, ev D7000 men jag är lite osäker. Kommer jag märka av några skillnader. Jag upplever nämligen min D80 att autofokus är lite seg plus att så fort jag höjer isot lite grand så ger det väldigt brusiga bilder.

Vad tror ni om bytet från D80 till D7000? Andra förslag?

Jag har bara ägt en kamera så har väldigt liten erfarenhet.

Vad ska jag tänka på gällande antal exponeringar om jag köper begagnat?

Tacksam för alla svar jag får.
 

frwe

Aktiv medlem
D7000 är säkert ett utmärkt val. Du kommer att se stora skillnader speciellt på högre ISO. Jag äger/har inte ägt någon D7000 men väl en del andra NIkonkameror. Allt är i princip bättre då D80 börjar bli ganska åldersstigen.

En kamera i konsumentsegmentet skall ju klara många exponeringar och jag tror inte att så många D7000 har gått väldigt många men det är klart att det är värt att kolla upp. Ser kameran fin ut utan hårt yttre slitage och verkar fungera väl så är det ett bra köp till rätt pris förstås. Alla objektiv du har funkar lika bra D7000.

/Frode
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag har kört både D80 och D7000. Du skulle helt klart får ett rejält lyft, på alla sätt och vis. Men nog mest vad gäller ISO. Jag minns min D80 som en mycket bra kamera, på låga/normala ISO... Jag sålde just min D7000 och gick till D800. D7000 är väldigt bra och på normala ISO nivåer och håller Gott upp till 1600. Så ja, ett byte till D7000 är ett härligt lyft!!
På vägen fram hade jag en D90, som även den är ett steg. men som jag ser der så finns idag ingen anledning att gå till den... Kör du, du kommer att bli positivt överraskad!! Mvh,
 

catlin

Aktiv medlem
Tusen tack för era svar. Då ska jag nog satsa på en D7000, och då en ny sådan om det bara skiljer någon tusenlapp mot en begagnad :)
 

catlin

Aktiv medlem
Tack då provar jag utan först.

Nu ser jag att de har lite paketpris på kamerahus + objektiv. Vilket objektiv borde jag inte vara utan? Jag har idag ett Nikkor 18-135 samt ett Tamron 70-300 Tele-Macro. Jag fotar mest djur, natur, växter. Rörelsebilder på djur. Hundsporter.

Jag har som sagt ägt samma kamerahus och objektiv i många år och har ingen erfarenhet av andra.

Sen ser jag att D7100 inte är så långt bort i pris, är jag dum som inte satsar på det på en gång?

Jag uppskattar era svar enormt.

Cyberphoto har väldigt bra priser på både kit och endast kamerahus just nu.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Tack då provar jag utan först.

Nu ser jag att de har lite paketpris på kamerahus + objektiv. Vilket objektiv borde jag inte vara utan? Jag har idag ett Nikkor 18-135 samt ett Tamron 70-300 Tele-Macro. Jag fotar mest djur, natur, växter. Rörelsebilder på djur. Hundsporter.

Jag har som sagt ägt samma kamerahus och objektiv i många år och har ingen erfarenhet av andra.

Sen ser jag att D7100 inte är så långt bort i pris, är jag dum som inte satsar på det på en gång?

Jag uppskattar era svar enormt.

Cyberphoto har väldigt bra priser på både kit och endast kamerahus just nu.
JAg har haft en D80 och sedan bytt till D7000, det var ett rejält lyft! Allt du lärt dig om D80 har du kvar på D7000 plus en massa nya funktioner.
Hade ett 18-135 till min D80 (som jag gav bort till min son) bytte till ett 18-200 som jag inte var nöjd med och har ett 18-140 nu, som jag gillar skarpt (!) speciellt för dess skärpa och att det har stabilisering (vilket 18-135 inte har). Dock är 18-135 ett mycket bra objektiv det med även om det inte har stabilisering., Jag har dock inte kunnat jämföra dessa samtidigt.
 

catlin

Aktiv medlem
JAg har haft en D80 och sedan bytt till D7000, det var ett rejält lyft! Allt du lärt dig om D80 har du kvar på D7000 plus en massa nya funktioner.
Hade ett 18-135 till min D80 (som jag gav bort till min son) bytte till ett 18-200 som jag inte var nöjd med och har ett 18-140 nu, som jag gillar skarpt (!) speciellt för dess skärpa och att det har stabilisering (vilket 18-135 inte har). Dock är 18-135 ett mycket bra objektiv det med även om det inte har stabilisering., Jag har dock inte kunnat jämföra dessa samtidigt.
Tack för ditt svar. Hur vet man om objektivet har stabilisering?
 

frwe

Aktiv medlem
På Nikons objektiv står det VR och litet andra benämningar på andra märken. På Tamronspråk heter det VC och på Sigma OS.

Man får vad man betalar för. Det finns alltid en kamera som är litet dyrare och litet bättre. Jag tycket det lät som ett kanonpris på cyberphoto för D7000. Vad gäller antal pixlar mm handlar det mycket om vad du vill göra med dina bilder. Lägger du ut dem på nätet, tittar på dem i datorn och kanske skriver ut upp till A4 har upplösningen väldigt liten betydelse.

Sedan finns det förstås en massa andra egenskaper som blir bättre med högre pris och senare modeller.

När du fotar snabba sporter och särskilt inomhus blir ljusstyrkan på objektivet viktig, dels för att du kan använda snabbare slutartider men också för att kameran klarar av att fokusera snabbare och säkrare med ljusstarka objektiv. Men då går också priset upp på samma sätt som för kameran. Det här är tyvärr en "prylsport" och det är svårt att hitta en lagom nivå där man är tillräckligt nöjd och bara tillräckligt fattig efter att ha köpt grejerna :)

/Frode
 

catlin

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Hur vet man om objektivet har stabilisering?
Men är det aldrig stabilisering på ett 18-135? Om ni kikar på cyberohotos hemsida. Vilket objektiv skulle ni välja till D7000 om man tittar på deras paket? Jag äger som skrivet redan ett 18-135 mm. Jag är väldigt osäker när det gäller kameraköp men vill gärna testa ett nytt objektiv med.
 

frwe

Aktiv medlem
Men är det aldrig stabilisering på ett 18-135? Om ni kikar på cyberohotos hemsida. Vilket objektiv skulle ni välja till D7000 om man tittar på deras paket? Jag äger som skrivet redan ett 18-135 mm. Jag är väldigt osäker när det gäller kameraköp men vill gärna testa ett nytt objektiv med.
Vad saknar du? Vidvinkel, tele, ljusstarkt objektiv?

/Frode
 

catlin

Aktiv medlem
Nu tror jag att jag har bestämt mig för ett kamerahus D7000 + ett objektiv: Nikon AF-S DX 35/1,8 G eller Nikon AF-S 50/1,8 G. Fick det tipset att jag skulle strunta i billigare zoomar och satsa på nåt av de här två istället då jag vill ha ett ljusstarkt objektiv och kunna fota fart.

Vilket av de två skulle ni välja? Sen ska jag sluta bomba er med fler frågor ;-)
 

antic

Aktiv medlem
Vilken brännvid använder du mest idag med det objektiv du har? närmare 30-35 eller 50-55? Då blir valet lätt sen.
 
ANNONS