Annons

Hjälp!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

corre77

Medlem
Hej!!
Behöver råd och tips av er kunniga modellfotografer! Jag ska fotografera smycken åt ett företag samt delar till ett träns (sitter på huvudet på en häst) och ska då använda mig av en modell och en häst!
Provfotograferade igår utomhus på kvällstid (19-20) och upptäckte att det var ganska svårt eftersom skuggorna i modellens ansikte och på hästen inte blev så smickrande om de inte stod exakt i "rätt" ljusriktning.

När på dagen ska jag fota för att inte få knepiga skuggningar?

Ska jag fota i direkt solljus?

Tips mottages!!!!!!

TACK:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej!!
Behöver råd och tips av er kunniga modellfotografer! Jag ska fotografera smycken åt ett företag samt delar till ett träns (sitter på huvudet på en häst) och ska då använda mig av en modell och en häst!
Provfotograferade igår utomhus på kvällstid (19-20) och upptäckte att det var ganska svårt eftersom skuggorna i modellens ansikte och på hästen inte blev så smickrande om de inte stod exakt i "rätt" ljusriktning.

När på dagen ska jag fota för att inte få knepiga skuggningar?

Ska jag fota i direkt solljus?

Tips mottages!!!!!!

TACK:)
Använd en diffusor o assistent med reflektor.
Diffusor är ngt som hindrar direkt solljus, ett vitt lakan eller liknande. finns givetvis dyra o köpa.
Spänn upp den mellan en ladugårdsvägg o en upphissad traktorgaffel.
Assitenten får kasta in ljuset efter dina instruktioner.
PS räkna med att hästen lär reagera på diffusorn. DS
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Inte om din exponeringsmätare fungerar.
Med tanke på frågan, har du ingen... försöker vara lite diplomatisk... koll på hur exponering styrs?
 

easyrider

Aktiv medlem
Om det finns en vit husvägg så kan du placera model/häst mittemot i skuggan. Har du tur så får du fint mjukt ljus ;-)

Om du letar upp en plats i skuggan se på ljuset på modellen och försök att hitta en sweet spot, dvs den vinkeln där ljuset är som bäst.
 

David F Stop

Aktiv medlem
I skuggan.

Som de andra ha tipsat så är att fota i skuggan när det är starkt solljus nog det bästa. Du få diffus djämn ljus, inga starka ljusdagar och skuggpartier att handskas med och modellen slippa kisa.
Lycka till
 

corre77

Medlem
tack!

För era svar!!! Brukar inte fotografera modeller eller människor särskilt ofta o märker att ljuset är oerhört viktigt ( mer än annars) o nej, har inge vidare koll på exponeringen vad gäller porträtt foto :(
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Exponering sätts med bländare o tid. Längre tid mer ljus o svårare att frysa rörelser. Större bländare mer ljus kortare skärpedjup o ofta mjukare kontrast.
Iso är sensorns förstärkning, högre ljuskänsligare o ger brus.
 
ANNONS