Annons

Pris för bilder o hemsida..

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGoose

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan på att ta bilder och göra en hemsida till ev kund.
Kommer bli 1 dag med att ta bilderna "på plats", han vill ha ca 10 bilder, och sedan sätta upp hemsidan åt han, som han administrerar själv när den är klar...
Allt som allt kommer det ta ca 4 dagar med fotografering, redigering, bygga hemsidan mm...
Jag har ingen firma, om det skulle spela in i bilden...

Vad skulle DU ta betalt för detta..!? :)

Mvh. Henke
 
Har fått en förfrågan på att ta bilder och göra en hemsida till ev kund.
Kommer bli 1 dag med att ta bilderna "på plats", han vill ha ca 10 bilder, och sedan sätta upp hemsidan åt han, som han administrerar själv när den är klar...
Allt som allt kommer det ta ca 4 dagar med fotografering, redigering, bygga hemsidan mm...
Jag har ingen firma, om det skulle spela in i bilden...

Vad skulle DU ta betalt för detta..!? :)

Mvh. Henke
Frågan är felställd.

Vad är arbetet värt för dig, är frågan du ska ställa.

Om du ska avsätta fyra dagar för att utföra en tjänst är det du som vet vilka konsekvenser det får för din ekonomi i form att kostnader och annat.

Om du frågar vad andra skulle ta betalt för det här arbetet kan du få svar från 1.000-40.000, vilket inte hjälper dig.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
som sagt ovan, det är ju helt individuellt vad folk tycker att deras tid är värd. Men fråga var ju vad just jag skulle ta betalt och för fyra heldagars arbete så skulle jag nog ta minst 20k plus moms.
 

iSolen.se

Guest
Har fått en förfrågan på att ta bilder och göra en hemsida till ev kund.
Kommer bli 1 dag med att ta bilderna "på plats", han vill ha ca 10 bilder, och sedan sätta upp hemsidan åt han, som han administrerar själv när den är klar...
Allt som allt kommer det ta ca 4 dagar med fotografering, redigering, bygga hemsidan mm...
Jag har ingen firma, om det skulle spela in i bilden...

Vad skulle DU ta betalt för detta..!? :)

Mvh. Henke
Fyra dagar? Vanlig timlön för oerfarna 4-500kr, är det konsultarvode för erfarna blir det 900kr per timme. 32h * 900 = 28 800kr.

Kan du leverera den kvalitet de begär ska du begära 30 000.

Eller vill du bara tjäna en slant vid sidan av och har tid över...varför inte 1000kr?
 

MrGoose

Aktiv medlem
Tack för alla svar!


Fyra dagar? Vanlig timlön för oerfarna 4-500kr, är det konsultarvode för erfarna blir det 900kr per timme. 32h * 900 = 28 800kr.

Kan du leverera den kvalitet de begär ska du begära 30 000.

Eller vill du bara tjäna en slant vid sidan av och har tid över...varför inte 1000kr?
Tid är ju såklart en bristvara med "vanligt" jobb, två småbarn och mycket annat...
Jag tror på mitt kunnande så visst ska jag kunna leverera..!
Men ett problem jag har, är att inte kunna ta nog betalt för det jag gör....

Ska man (du) räkna med bilderna i priset eller lägga dom separat utöver timpenningen (alltså dom färdiga bilderna som ska till hemsidan)..?
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Du kan ju alltid använda någon av dessa faktueringsfirmor som finns ex frilands finans..
Men det jag tycker e tråkigt är att en firma ger jobb till en som inte lever på yrket utan gör det för skoj skull för nån tusing eller vad du nu kommer ta ut...
 

MrGoose

Aktiv medlem
Du kan ju alltid använda någon av dessa faktueringsfirmor som finns ex frilands finans..
Men det jag tycker e tråkigt är att en firma ger jobb till en som inte lever på yrket utan gör det för skoj skull för nån tusing eller vad du nu kommer ta ut...
Genom ex frilans finans så kommer jag hamna på runt 15000 + moms... Tråkigt att du tycker att det är tråkigt att jag ska kunna tjäna lite på sidan om....

Mvh. Henke
www.lfoto.org
 

peranders

Aktiv medlem
Det var inte det han menade. Det handlade om din uppdragsgivares syn på betalning men å andra sidan han anlitar inte ett proffs så man får väga in detta.

Lycka till med uppdraget.

BTW: Det är ingen större process att starta enskild firma. Överväg detta. Faktureringstjänster är för lata/bekväma människor. Hur svårt är det att skicka en faktura!
 

AFJ

Aktiv medlem
BTW: Det är ingen större process att starta enskild firma. Överväg detta. Faktureringstjänster är för lata/bekväma människor. Hur svårt är det att skicka en faktura!

Det är inte själva faktureringen som är svårt!

Att registrerar sig för moms, f-skatt och att göra en deklaration för en barnlek för viss och en mardröm för andra...
 

iSolen.se

Guest
Det är inte själva faktureringen som är svårt!

Att registrerar sig för moms, f-skatt och att göra en deklaration för en barnlek för viss och en mardröm för andra...
Det behöver man inte för att kunna ta betalt. Företag har rutiner för hur de betalar privatpersoner. Alla som någon gång sålt en bild till en dagstidning vet hur lätt det är. Normalt brhöver man inte ens skicka en faktura...bara ett mail med vad ni kommit överens om och ett bankkontonummer dit pengarna ska skickas.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det behöver man inte för att kunna ta betalt. Företag har rutiner för hur de betalar privatpersoner. Alla som någon gång sålt en bild till en dagstidning vet hur lätt det är. Normalt brhöver man inte ens skicka en faktura...bara ett mail med vad ni kommit överens om och ett bankkontonummer dit pengarna ska skickas.
Det är möjligt att dagstidningar har färdiga rutiner men min erfarenhet är att det är väldigt mycket "bök" för det normala företaget om de har för avsikt att anlita någon form av uppdragstagare som inte har alla registreringar.

Skulle ett företag hyra in en IT-konsult eller rörmokare som inte har f-skatt och är momsregistrerad?

Gör man det krävs ju skatteavdrag och kontrolluppgift vilket många nog drar sig för.
 

afe

Aktiv medlem
Tidningar har oftast inga problem att betala privatpersoner, men många företag drar sig för det. Många jobb får man inte som konsult inom foto eller annat utan F-skatt och momsregistrering.
 

MrGoose

Aktiv medlem
Det var inte det han menade. Det handlade om din uppdragsgivares syn på betalning men å andra sidan han anlitar inte ett proffs så man får väga in detta.

Lycka till med uppdraget.

BTW: Det är ingen större process att starta enskild firma. Överväg detta. Faktureringstjänster är för lata/bekväma människor. Hur svårt är det att skicka en faktura!
Tack så mycket!

Jag ska skaffa mig en FA sedel, men innan så tänkte jag bygga mig en Attefallsstuga att ha studio i. För tillfället rivs matrummet ut varje gång jag har en kund, tycker inte det känns tillräckligt seriöst....

Mvh. Henke
www.lfoto.org
 

MrGoose

Aktiv medlem
Det är inte själva faktureringen som är svårt!

Att registrerar sig för moms, f-skatt och att göra en deklaration för en barnlek för viss och en mardröm för andra...
När jag startar firma så skaffar jag även en revisor på timme.... Jag är inte organiserad nog att hålla koll på allt...!! :) :)

Mvh. Henke
www.lfoto.org
 

Poteta

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan på att ta bilder och göra en hemsida till ev kund.
Kommer bli 1 dag med att ta bilderna "på plats", han vill ha ca 10 bilder, och sedan sätta upp hemsidan åt han, som han administrerar själv när den är klar...
Allt som allt kommer det ta ca 4 dagar med fotografering, redigering, bygga hemsidan mm...
Jag har ingen firma, om det skulle spela in i bilden...

Vad skulle DU ta betalt för detta..!? :)

Mvh. Henke
Nu jobbar jag med helt andra saker men jag hade frågat om jag kunde få en ny kamera som tack för hjälpen. Kan det vara en väg att gå, alltså kanske få prylar istället för betalt?
 

MrGoose

Aktiv medlem
Nu jobbar jag med helt andra saker men jag hade frågat om jag kunde få en ny kamera som tack för hjälpen. Kan det vara en väg att gå, alltså kanske få prylar istället för betalt?
Helt klart! Min nästa kamera blir en Canon 5DS/R, då blir det dyrt för han...!
Skämt åsido... Visst skulle det kunna funka med grejer som han ev skulle kunna dra på firman om han känner för det.. Win win liksom..! :)

Mvh. Henke
www.lfoto.org
 

iSolen.se

Guest
Nu jobbar jag med helt andra saker men jag hade frågat om jag kunde få en ny kamera som tack för hjälpen. Kan det vara en väg att gå, alltså kanske få prylar istället för betalt?
Påminner om forumreglerna: Att få/ta betalt i varor utan att skatta för det (varför skulle man annars föredra vara istället för pengar?) är skattebrott och därmed bryter inlägget mot forumreglerna.
 
ANNONS