Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja rätt kamera för mina ändamål

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 En renodlad videokamera har aldrig varit ett alternativ för mig även om jag förstår att vissa föredrar det.

2 Jag tror inte ljudet är efterbehandlat när syftet med videon var att jämföra ljudet. Hur mikrofonen var placerad kan iofs vara intressant även om jag bara antar att den satt monterad på. Jag kan ju alltid fråga uppladdaren.

3 Mikrofon är inte prio 1 just nu utan är något jag har tänkt att köpa i efterhand när jag på allvar sätter igång med YouTube videos. Jag kan inte köpa eller planera något innan jag har valt ut min kamera. Dock är det en stereomikrofon jag vill ha. Självklart kommer jag ta reda på mer om mikrofoner innan jag köper någon. Precis som jag gör nu med kamera. Kameran måste dock ha uttag för extern mikrofon för vara intressant.

4 Du menar att butikerna får betala extra för sälja stillbildskameror som kan filma i mer än 30 min? För de flesta importerar väl inte. Jag hade gärna betalat 14% extra för slippa denna begränsning. Nu är jag dock inte så sugen på importera för hur blir det då med garantin?
1 Misstänkte det, tog upp det som alternativ för att det inte skulle glömmas.

2 Jag misstänker att ljudet är processat, det låter renare o framförallt är basen i göken mer separerad från övriga frekvenser o basen är djupare på ett sätt som jag är tveksam till att endast en mick klarar presentera. Kanske har micken placerats närmre göken men jag är tveksam.
Frågan är väl vem som presenterar jämförelsen, hur hen redovisar metoder och vilka relationer hen har till presenterade företag.

3 Precis som jag skrev tidigare så trodde jag inte att du var intresserad av monomick. Det senare var bara ett låneerbjudande om du ville testa skillnader.

4 INGEN kamera tillverkas i Sverige, så alla importeras. Även om det är importören som betalar tullen så är det tillverkaren som drabbas av tullen genom att deras produkter blir dyrare. Tull är internationella överenskommelser mellan länder/världsdelar. Företag kan påverka tull men gör det i så fall mha lobbying mot antingen intresseorganisationer eller regeringar.
(Kan bli riktigt lukrativt för en person som har ngt att säja till om, kallas då muta om beloppet överstiger... var det 1600kr? ja ja summan finns definierad på skatteverkets hemsida. Beloppen har nog ett antal fler nollor om man tex tittar på FIFA...)
 

iRebecka

Guest
1 Misstänkte det, tog upp det som alternativ för att det inte skulle glömmas.

2 Jag misstänker att ljudet är processat, det låter renare o framförallt är basen i göken mer separerad från övriga frekvenser o basen är djupare på ett sätt som jag är tveksam till att endast en mick klarar presentera. Kanske har micken placerats närmre göken men jag är tveksam.
Frågan är väl vem som presenterar jämförelsen, hur hen redovisar metoder och vilka relationer hen har till presenterade företag.

3 Precis som jag skrev tidigare så trodde jag inte att du var intresserad av monomick. Det senare var bara ett låneerbjudande om du ville testa skillnader.

4 INGEN kamera tillverkas i Sverige, så alla importeras. Även om det är importören som betalar tullen så är det tillverkaren som drabbas av tullen genom att deras produkter blir dyrare. Tull är internationella överenskommelser mellan länder/världsdelar. Företag kan påverka tull men gör det i så fall mha lobbying mot antingen intresseorganisationer eller regeringar.
(Kan bli riktigt lukrativt för en person som har ngt att säja till om, kallas då muta om beloppet överstiger... var det 1600kr? ja ja summan finns definierad på skatteverkets hemsida. Beloppen har nog ett antal fler nollor om man tex tittar på FIFA...)
1. Då förstår jag. Det är ett alternativ man bör ha tänkt på.

2. Får helt enkelt fråga uppladdaren hur hen har placerat mikrofonen. Det jag noterade mest med ljudet var hur mycket kameran lät med inbyggda mikrofonen. Inbyggda mikrofonen lät lägre också men det är främst kamerans motor som störde mig med inbyggda mikrofonen. Speciellt när man fick höra det så sida vi sida.

3. Jo, förstod det. Tyvärr bor jag på västkusten och känner ingen i Jönköping. Men ska försöka testa innan jag slår till på något.

4. Jag förstår. Fast i Sverige får vi väl en EU-anpassad modell som då begränsar inspelningen till max 30 min. Hur blir det med tull om man importerar en stillbildskamera från USA som inte har någon tidsbegränsad inspelning?
 

iRebecka

Guest
Ingen systemkamera

Hur mycket jag än vrider och vänder på det så vill jag inte ha någon systemkamera. Helt ointresserad av köper flera objektiv. Jag vill ha ett alltiallo objektiv som sitter fast.

Om jag ska hålla i mina pengar blir det en FZ200 men jag är verkligen sugen på en FZ1000.

Jag har försökt läsa på lite om olika specifikationer (svårt att förstå exakt allt). Men tänker jag rätt att om man vill fota djur i rörelser så har slutartider (shutter speed) och sekvenstagning (continues shooting) betydelse?

Både FZ200 och FZ1000 verkar snabba avseende både slutartider och sekvenstagning i jämförelser med flera andra kameror.

Såg även att den enda fotobutiken i stan ska ha fått in FZ1000 så de kanske har något demoex man kan få pilla på.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
2. Får helt enkelt fråga uppladdaren hur hen har placerat mikrofonen. Det jag noterade mest med ljudet var hur mycket kameran lät med inbyggda mikrofonen. Inbyggda mikrofonen lät lägre också men det är främst kamerans motor som störde mig med inbyggda mikrofonen. Speciellt när man fick höra det så sida vi sida.

3. Tyvärr bor jag på västkusten och känner ingen i Jönköping.

4. Jag förstår. Fast i Sverige får vi väl en EU-anpassad modell som då begränsar inspelningen till max 30 min. Hur blir det med tull om man importerar en stillbildskamera från USA som inte har någon tidsbegränsad inspelning?
2 Ja kamerans egna ljud bör dämpas radikalt eftersom att micken är frikopplad från chassit.
Men helt borta är jag tveksam till, det beror på hur mycket micken är riktad i sin konstruktion.

3 Troligtvis åker jag till Ugglarp under sommaren.

4 EU är en tullzon, USA en annan. I princip tillverkas alla kameror i Japan(en annan tullzon) idag...
Handlar du ifrån USA får du lägga på:
1 Frakt
2 tull -Du kan läsa på tullverket vad tullsatsen är för vilka varor, faktiskt fantastiskt smidigt idag med webbsidan.
elektronik har ingen tull o hit räknas digitalkameror.
Videokameror har tull.
3 moms
I den ordningen.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur mycket jag än vrider och vänder på det så vill jag inte ha någon systemkamera. Helt ointresserad av köper flera objektiv. Jag vill ha ett alltiallo objektiv som sitter fast.

Om jag ska hålla i mina pengar blir det en FZ200 men jag är verkligen sugen på en FZ1000.

Jag har försökt läsa på lite om olika specifikationer (svårt att förstå exakt allt). Men tänker jag rätt att om man vill fota djur i rörelser så har slutartider (shutter speed) och sekvenstagning (continues shooting) betydelse?
Jag röstar på FZ1000 i så fall. Personligen hade jag nog valt en GH4 eller Samsungs NX1 men det är helt andra priser.
Kommer jag ihåg rätt så skrevs ett test av FZ1000 kameran här på FS i höstas eller vintras o jämfördes samtidigt med en kamera till i samma klass. Kan också varit i tidningen FOTO, kolla biblioteket.

När man fotar djur så är det två egenskaper som uteslutande är viktigast.
1 kunskap om djuret.
2 Tålamod o målmedvetenhet i mängd o parti.
Tekniskt sett så har man plåtat djur sedan 1800-talet, det säger mest en del om hur mycket mer krävande vi konsumenter har blivit.
Stora bländaröppningar(2,8 o de är dyra) bör vara det viktigaste rent tekniska parametern för djuren brukar röra sig som mest i gryning o skymning o gärna i skydd av skog.
Tele(också dyrt, i alla fall ljusstarka telen) för att få upp förstoringen o komma närmre.
Just sekvenstagning ser jag inte som ngt viktigt alls vid djurfotografering. Det svåra är att vara på rätt plats vid rätt tid.
Ett bra stativ gör underverk(bra stativ är dyra, framförallt med bra oljedämpade videohuvud), tom ett enbensstativ är bättre än inget(inte så dyrt o snabbjobbat).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur mycket jag än vrider och vänder på det så vill jag inte ha någon systemkamera. Helt ointresserad av köper flera objektiv. Jag vill ha ett alltiallo objektiv som sitter fast.
Bara så att man inte glömmer: En systemkamera och endast ett objektiv får samma funktion som en icke systemkamera.
MEN sensorytan är troligtvis större vilket ger bättre brusförhållande.
 

iRebecka

Guest
4 EU är en tullzon, USA en annan. I princip tillverkas alla kameror i Japan(en annan tullzon) idag...
Handlar du ifrån USA får du lägga på:
1 Frakt
2 tull -Du kan läsa på tullverket vad tullsatsen är för vilka varor, faktiskt fantastiskt smidigt idag med webbsidan.
elektronik har ingen tull o hit räknas digitalkameror.
Videokameror har tull.
3 moms
I den ordningen.
Import är nog inget alternativ för mig pga. omständigt. Kanske klara mig på 30 min. Jag har inte tänkt att filma några föreläsningar eller konserter (än), sen brukar de ha avbrott ändå.

Annars får jag försöka hitta något liknande Magic Lantern eller ge mig på det själv. Inget högaktuellt i varje fall.

Jag röstar på FZ1000 i så fall. Personligen hade jag nog valt en GH4 eller Samsungs NX1 men det är helt andra priser.
Kommer jag ihåg rätt så skrevs ett test av FZ1000 kameran här på FS i höstas eller vintras o jämfördes samtidigt med en kamera till i samma klass. Kan också varit i tidningen FOTO, kolla biblioteket.
Det är just det här jag pratar om. Min budget var först satt på max 5000 kr. Jag börjar snegla FZ1000 mest för att FZ200 är en så pass gammal modell (men ger mycket kamera för pengarna). Så nämner du bl.a. GH4. Visserligen har GH4 många likheter med FZ1000 men den kostar mer än det dubbla med kitobjektiv mot FZ1000. Vi snackar alltså om tre gånger så mycket mot min först satta budget på 5000 kr. Känns inte helt OK att föreslå det. Det är inget alternativ. Jag kommer inte spendera över 10.000 kr på bara ett kamerahus.

Jag ser redan mycket av FZ1000 på YouTube. Finns massor av videos som jämför den med både lillebror FZ200, storebror GH4 och konkurrenter som RX10 och AX100. Jag är mycket imponerad av FZ1000 (och FZ200) med tanke på vad den kostar. Ingen kamera är perfekt men den verkar närmast perfektion för mig.

När man fotar djur så är det två egenskaper som uteslutande är viktigast.
1 kunskap om djuret.
2 Tålamod o målmedvetenhet i mängd o parti.
Tekniskt sett så har man plåtat djur sedan 1800-talet, det säger mest en del om hur mycket mer krävande vi konsumenter har blivit.
Stora bländaröppningar(2,8 o de är dyra) bör vara det viktigaste rent tekniska parametern för djuren brukar röra sig som mest i gryning o skymning o gärna i skydd av skog.
Tele(också dyrt, i alla fall ljusstarka telen) för att få upp förstoringen o komma närmre.
Just sekvenstagning ser jag inte som ngt viktigt alls vid djurfotografering. Det svåra är att vara på rätt plats vid rätt tid.
Ett bra stativ gör underverk(bra stativ är dyra, framförallt med bra oljedämpade videohuvud), tom ett enbensstativ är bättre än inget(inte så dyrt o snabbjobbat).
Givetvis har du rätt i att kameran inte tar bra bilder, det gör fotografen. Men det är inte acceptabelt att min telefonkamera är snabbare än min kompaktkamera. Nu är telefonen från 2014 och kompaktkameran från 2006 och telefoner utvecklas i enormt snabb takt. Bara titta på Nokia Lumia 1020 som jag också har haft (men den var slö, annars jättebra bildkvalité bortsett från färger/vitbalansen). iPhone 6 Plus gör det som en telefonkamera ska göra, den är snabb nog för fånga ögonblicken och fantastiska autoinställningar (gillar dess färgåtergivning out of box).

Hur som helst ska kameran jag köper vara så pass bra att jag känner att den inte blir utkonkurrerad av en telefonkamera inom närmsta framtiden. Grejen med bridgekamera till skillnad från kompaktkamera är att den ger fler möjligheter än vad någon telefonkamera troligen kommer göra med zoom osv.

Tror jag blir misstolkad när jag skrev att jag vill fota djur. Jag fotar inte vilda djurlivet. Jag fotar husdjur och boskapsdjur som jag mycket väl vet var de finns. Problemet är mer att de inte står helt still när jag ber dem och tar kameran för lång tid på sig att fokusera och ta bilden så går bilden förlorad och jag har ännu en bild på en nacke eller bakdel. Just min gamla kompaktkamera verkar ta tid på sig att dels ta ett foto och dels vara redo för att ta ett nytt foto.

Bara så att man inte glömmer: En systemkamera och endast ett objektiv får samma funktion som en icke systemkamera.
MEN sensorytan är troligtvis större vilket ger bättre brusförhållande.
Samtidigt finns det ingen systemkamera med ETT objektiv som kan vara lika kompakt och mångsidig som en bridgekamera.

FZ1000 har en stor sensor. Visst har systemkameror större sensor eller varför inte en fullformat. Fast det är ju inte det jag efterfrågar. Den bästa av alla. Jag efterfrågar en mångsidig kamera som kan göra det mesta bra även om den inte är bäst.

Finns även videos på YouTube som jämför brusnivåerna mellan FZ1000 och andra kameror t.ex. GH4. Visst är GH4 bättre på högre ISO men med tanke på prisskillnaden så tycker jag FZ1000 har mycket bra brusnivåer.
 

iRebecka

Guest
Tror inte jag behöver mer hjälp i tråden. Jag har bestämt mig för satsa på FZ1000 eller FZ200. Troligtvis blir det FZ1000 men jag har inte bestämt mig än. FZ200 är också prisvärd.

Ska ta mig till fotobutiken och känna på FZ1000 för den ska vara större än FZ200 som jag dessvärre aldrig har hållit i men jag har hanterat en Nikon D70 för många år sedan och 2011 köpte jag Sony NEX-5 som jag senare sålde.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Just min gamla kompaktkamera verkar ta tid på sig att dels ta ett foto och dels vara redo för att ta ett nytt foto.
Låter som att du gör ett genomtänkt o klokt val.
Nä jag förstod att du inte skulle valt GH4 o jag skrev att det hade varit MITT personliga val.
JAG börjar sukta efter 4K, men det är så pass mycket som skall bytas ut. Jag får väl börja med min första plattTV till jul så får den också bli i 4K.

Slöa kameror är inte kul. Men gör som du tänkt, testa en FZ1000 i butik. Sen vet du om AF håller ditt mått.
 

iRebecka

Guest
Låter som att du gör ett genomtänkt o klokt val.
Nä jag förstod att du inte skulle valt GH4 o jag skrev att det hade varit MITT personliga val.
JAG börjar sukta efter 4K, men det är så pass mycket som skall bytas ut. Jag får väl börja med min första plattTV till jul så får den också bli i 4K.

Slöa kameror är inte kul. Men gör som du tänkt, testa en FZ1000 i butik. Sen vet du om AF håller ditt mått.
Jo, du skrev att du personligen hade valt GH4. Får dock ofta känslan att folk här tror att systemkamera är rätta valet för alla och de ska gärna föreslå någon dyrgrip.

Ja, när jag söker på FZ1000 verkar 4K vara allt folk pratar om. Inget emot 4K men kan inte påstå att det är någon avgörande faktor för mig (har platt-TV men inte 4K, min dator/MacBook har 2,5K). Det är mer sensorn, hastigheten, omfånget, videofunktionen (verkar vara bättre videokamera än spegelreflexer), att allt är inbyggt (blixt, sökare), bra och snabb AF osv.
 

iRebecka

Guest
Nu har jag varit i butik och klämt på FZ1000. Startade den, zoomade lite och kikade i sökaren. Hann inte pilla så mycket i menyerna pga. skulle vidare men hann snacka och hålla den ett tag.

Rejält grepp och bra sökare (är det ens en sökare jag har i min gamla A540 undrar jag). Sökaren beter sig som en telefonskärm. När man sätter ögat i sökaren så släcks skärmen för att sen tändas igen när man ta bort ögat. Precis som en telefonskärm släcks när man lägger den mot örat när man pratar för sen tändas igen när man slutar. Smidigt.

Jag la främst märke till hur små systemkamerorna var. De hade Panasonic Lumix DMC-G6, Nikon D5200 och Canon EOS 1200D. Kamerahusen och objektiven är så mycket mindre mot förr. Jag har som sagt använt en Nikon D70 och vill minnas att den var mycket större. Iofs är Nikon D5200 och Canon EOS 1200D instegsmodeller så jag antar att t.ex. D700 är större än 1200D.

Blev även visat ett populärt objektiv från Tamron som hade typ samma omfång som FZ1000. Bara som jämförelse. Minns tyvärr inte exakt vad den hette mer än Tamron. Den gick på ca 4000 kr i butik (fast den här butiken är dyrare än nätet).
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag varit i butik och klämt på FZ1000. Startade den, zoomade lite och kikade i sökaren. Hann inte pilla så mycket i menyerna pga. skulle vidare men hann snacka och hålla den ett tag.

Jag la främst märke till hur små systemkamerorna var. De hade Panasonic Lumix DMC-G6, Nikon D5200 och Canon EOS 1200D. Kamerahusen och objektiven är så mycket mindre mot förr. Jag har som sagt använt en Nikon D70 och vill minnas att den var mycket större. Iofs är Nikon D5200 och Canon EOS 1200D instegsmodeller så jag antar att t.ex. D700 är större än 1200D.
Visst finns det hyfsat små DSLR-kameror idag, och ibland kan de vara ett gott alternativ till vissa kameror med endast fast optik (som tex FZ1000).

http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,f
http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,t (bara med fast 40mm pannkaka).

Nu kanske Fz1000 är perfekt för det du söker i en kamera idag (inget alls fel på den), men fördelen med kameror som kan byta linser (inte enbart DSLR:er, finns ju ännu mindre spegellösa) är ju att du kan anpassa de för nya behov som du kanske får lite längre fram.
 

iRebecka

Guest
Visst finns det hyfsat små DSLR-kameror idag, och ibland kan de vara ett gott alternativ till vissa kameror med endast fast optik (som tex FZ1000).

http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,f
http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,t (bara med fast 40mm pannkaka).

Nu kanske Fz1000 är perfekt för det du söker i en kamera idag (inget alls fel på den), men fördelen med kameror som kan byta linser (inte enbart DSLR:er, finns ju ännu mindre spegellösa) är ju att du kan anpassa de för nya behov som du kanske får lite längre fram.
Kul sida! Jämförde FZ1000 med G6 (som jag såg var liten i butik) och GH4 (gick att jämföra tre samtidigt).

Det finns självklart fördelar med systemkamera. GH4 är verkligen imponerande men prislappen är hög (men med tanke på vad du får, helt klart försvarsbar).

Angående 4K. Vad krävs av datorn och vilka program kan man använda? Tänker på datorns prestanda och fungerar program som iMovie och Final Cut Pro X?
 
Senast ändrad:

iRebecka

Guest
Jag tror att jag väljer en mindre kompaktkamera trots allt. Alltså G7 X med samma stora sensor. Jag är trots allt ingen fågelskådare så jag behöver inte nödvändigtvis omfånget.

FZ1000 var ändå så pass stor att jag spontant känner att en systemkamera fungerar lika bra. Enda systemkameran som lockar mig är GH4 men jag tycker det är för mycket pengar (även om jag tycker att den är rätt prisvärd för vad du får).

Jag tror jag kommer bli mer än nöjd med en G7 X. Sett mycket på YouTube och för göra enkla YouTube videos prestera den jättebra och främst i autoläge imponerar den mer än t.ex. RX100 III som dessutom är dyrare. RX100 III har bättre ljud eller låter lite högre men jag kan inte påstå att det är enorm skillnad.

Canon säljer även ett prisvärt undervattenhus till G7 X om man vill dyka eller nått. Tror inte jag kommer göra det men ändå kul att det finns ett prisvärt undervattenhus. Lär man inte känna något behov av en GoPro.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jag har följt tråden och vet fortfarande inte vad du är ute efter. Än det ena, än det andra skulle jag sammanfatta det.

Men bildkvalitet är vad det alltid brukar handla om. Välj alltså en kamera som ger maximal bildkvalitet för din budget. Om bilden inte är bra saknar alla andra funktioner betydelse.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Angående 4K. Vad krävs av datorn och vilka program kan man använda? Tänker på datorns prestanda och fungerar program som iMovie och Final Cut Pro X?
FCP klarar det galant. Det är ett proffsverktyg.
iMovie vet jag inte

Själva datorn bör ha grafikkort som väljs efter vilket videoredigeringsprogram man väljer.
Den bör ha så mycket processorkraft du har råd med. OBS Inget mindre än i7-processor. Med andra i7-generationen så får du äkta multithread om jag har förstått rätt.

ATT redigera i sig brukar en BRA videoprogramvara klara av även med en sämre processor MEN den gör det i ett speciellt format, alltså ett annat än du filmat i. När du sedan exporterar filmen så kommer den att göra det till det format du vill. Man skall alltså kunna ställa in så att man redigerar o klipper i ett format som är mindre tungt för datorn. Jag har själv aldrig provat o vet inte riktigt hur det fungerar. Men prova att söka här på FS och nätet med orden "pro res".
Tyvärr är bra videoredigeringsprogram dyra. På topp ligger Premiere Pro och FCP, Sony... Vegas? skall vara bra med ett intuitivt gränssnitt.
Det finns billigare men de kan mindre, tex Premiere
 

iRebecka

Guest
Jag har följt tråden och vet fortfarande inte vad du är ute efter. Än det ena, än det andra skulle jag sammanfatta det.

Men bildkvalitet är vad det alltid brukar handla om. Välj alltså en kamera som ger maximal bildkvalitet för din budget. Om bilden inte är bra saknar alla andra funktioner betydelse.
Jag skrev ju vilka ändamål och krav jag har.

Bildkvalitén handlar det väl alltid om men i mina ändamål beskriver jag ju bl.a. fota djur och filma. Så endast bildkvalitén har ju inte betydelse.

Jag har dock bestämt mig för en kamera nu. Det blir en Canon PowerShot G7 X. Så jag strök mitt krav om uttag för extern mikrofon. Känner inget behov av överdrivet bra ljud eller spendera för mycket pengar. G7 X är en populär kamera för göra YouTube videos och jag är mer än övertygad av dess bildkvalité.

FCP klarar det galant. Det är ett proffsverktyg.
iMovie vet jag inte

Själva datorn bör ha grafikkort som väljs efter vilket videoredigeringsprogram man väljer.
Den bör ha så mycket processorkraft du har råd med. OBS Inget mindre än i7-processor. Med andra i7-generationen så får du äkta multithread om jag har förstått rätt.

ATT redigera i sig brukar en BRA videoprogramvara klara av även med en sämre processor MEN den gör det i ett speciellt format, alltså ett annat än du filmat i. När du sedan exporterar filmen så kommer den att göra det till det format du vill. Man skall alltså kunna ställa in så att man redigerar o klipper i ett format som är mindre tungt för datorn. Jag har själv aldrig provat o vet inte riktigt hur det fungerar. Men prova att söka här på FS och nätet med orden "pro res".
Tyvärr är bra videoredigeringsprogram dyra. På topp ligger Premiere Pro och FCP, Sony... Vegas? skall vara bra med ett intuitivt gränssnitt.
Det finns billigare men de kan mindre, tex Premiere
Jag har i5 processor (2,5 GHz Intel Core i5). Fast som jag skrev till Worley har jag bestämt mig för köpa G7 X dvs. det blir full HD och inte 4K. iMovie listar G7 X som kompatibel med programmet och jag vet att flera använder iMovie med den så det måste gå.

För motivera ett köp av Final Cut Pro X måste man vara betydligt mer seriös med sin videoredigering och där är jag inte än. Fast Final Cut Pro X känns som ett naturligt steg efter iMovie. Min kusin har även gjort kortfilm (var med på en filmfestival) och säger att iMovie är jättebra och enkelt. Då hade hon gamla plastiga MacBook (jag har en MacBook Pro från late 2012).
 
Senast ändrad:

iRebecka

Guest
Canon PowerShot G7 X

Jag har bestämt mig för köpa G7 X.

Lite oväntat val eftersom jag först valde bort den pga. saknar uttag för extern mikrofon. Men så har jag hört hur den låter på YouTube och ljudet räcker mer än väl. Tror jag lyssnar för mycket på fel personer (som i personer som har helt andra krav/utgångsläge).

Fördelen med G7 X förutom bildkvalitén (lika stor sensor som FZ1000) är att den är kompakt och lätt att ha med sig överallt. Jag behöver inget större omfång eftersom jag främst fotar mitt husdjur och annat på mer nära håll. Sen gillar jag hur allt ser ut i auto med G7 X. Jag vill verkligen lära mig mer om kameran och dess inställningar men jag lägger stor tyngd vi bra auto eftersom jag kommer använda det mycket och speciellt i början.

Sen älskar jag pekskärm. Det var inget krav och kommer aldrig vara. Dock uppskattar jag det eftersom jag gillar fota med iPhone. Att kunna sätta fokus på rätt sak genom att tycka direkt på skärmen, zooma in och ut i en bild osv.

Jag är glad att jag gick till butik och kände på FZ1000. Även om det var en trevlig kamera så kände jag direkt att den var för stor. För stor som i att den skulle bli mindre använd och mer agera stationär kamera (och då kan jag lika gärna välja en systemkamera).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för köpa G7 X.

Lite oväntat val eftersom jag först valde bort den pga. saknar uttag för extern mikrofon. Men så har jag hört hur den låter på YouTube och ljudet räcker mer än väl. Tror jag lyssnar för mycket på fel personer (som i personer som har helt andra krav/utgångsläge).

Fördelen med G7 X förutom bildkvalitén (lika stor sensor som FZ1000) är att den är kompakt och lätt att ha med sig överallt. Jag behöver inget större omfång eftersom jag främst fotar mitt husdjur och annat på mer nära håll. Sen gillar jag hur allt ser ut i auto med G7 X. Jag vill verkligen lära mig mer om kameran och dess inställningar men jag lägger stor tyngd vi bra auto eftersom jag kommer använda det mycket och speciellt i början.

Sen älskar jag pekskärm. Det var inget krav och kommer aldrig vara. Dock uppskattar jag det eftersom jag gillar fota med iPhone. Att kunna sätta fokus på rätt sak genom att tycka direkt på skärmen, zooma in och ut i en bild osv.

Jag är glad att jag gick till butik och kände på FZ1000. Även om det var en trevlig kamera så kände jag direkt att den var för stor. För stor som i att den skulle bli mindre använd och mer agera stationär kamera (och då kan jag lika gärna välja en systemkamera).
G7 X är en kanonfin pocketkamera, och du kommer nog att bli väldigt nöjd med den!

Canon har dessutom kanske den bästa JPG-renderingen av alla tillverkare tycker jag, så håller med dig om dess färger som kommer rakt ur deras pocketkameror är kanon (deras systemkameror kan däremot lida av lite färgbrist då de ibland hetsar för mycket efter höga ISO).

Grattis!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
... Så jag strök mitt krav om uttag för extern mikrofon....
Ändrar du dig och vill ha bättre ljud så är en handhållen ljudinspelare överlägsen alla kameror.
Sen synkar du ljudet i redigeringen, finns automatfunktioner i dyrare program. Eller separata program som Plural Eyes. Vid filminspelning görs det mha filmklappan, det är därför den finns. Om iMovie kan hantera multipla video och ljudspår vet jag inte.

Flera fördelar om man har tid att förbereda sig. DU kan placera den där du vill spela in ljudet.
Tex när musikskolan har konsert så sätter man den nära de akustiska gitarrerna, de andra hörs ändå ;)
Zoom, Sony, Tascam är några märken men det finns fler.
 
ANNONS