Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lcd-skärmen sprack i kylan.. GM1

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Var ute och fotograferade lite idag, när jag efter en stund ser något som jag uppfattar som smuts på skärmen först, tänker inte mer på det, slår av kameran och promenerar en bit till. När jag slår på kameran igen ser jag sedan att det är en spricka, och jag ser till och med hur den växer medans jag tittar på den, jag slår av kameran och börjar vandra hemåt igen. Väl hemma har det såridit sig ytterligare och är en rätt rejäl spricka över hela skärmen. det var väl 10-12 minusgrader när jag var ute. och jag var kanske ute en 30 minuter innan jag såg första lilla tecknet på något. Och kanske ungefär totalt en timme innan jag var hemma igen.

Nu till min fråga, är det så att lite billigare kameror som GM1 inte bör vara ute i kyla alls kanske?


Kanske är en total idiot men hade faktiskt inte reflekterat över detta alls innan det här hände.
 

Sabud

Aktiv medlem
Tror säkert de dyrare professionella modellerna (DSLR) har bättre specifierade komponenter när det kommer till omgivningstemperatur. Dock så har jag själv aldrig haft några problem med någon kamera oavsett fabrikat / prisläge när det kommer till funktion i kyla. Displayerna har fungerat bra vid ca. -15 - 20 grader som det ganska ofta kan bli. Min bästa `köldkamera´ var en D2X som tog 1500 bilder efter en natt i bilen och -25.

/Stephan
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Efter

En dryg timme inomhus slog jag på kameran igen, då var "sprickorna" borta. Vet inte vad det var för konstiga spöksprickor eller artefakter som uppstod, komplett med färgblödningar runt om osv, men tolkar det som att skärmen ej mådde speciellt bra.

Har olympus om d e m5 också, den kanske är lite bättre i kyla.
 

larsborg

Aktiv medlem
En dryg timme inomhus slog jag på kameran igen, då var "sprickorna" borta. Vet inte vad det var för konstiga spöksprickor eller artefakter som uppstod, komplett med färgblödningar runt om osv, men tolkar det som att skärmen ej mådde speciellt bra.

Har olympus om d e m5 också, den kanske är lite bättre i kyla.
Troligen en kombination av speglingar av kondens/temporär pixeldöd av kylan på skärmen, alternativt att din julsprit kom till användning, för kylan där ute ... :)
 

PMD

Aktiv medlem
När jag slår på kameran igen ser jag sedan att det är en spricka, och jag ser till och med hur den växer medans jag tittar på den
Det slog mig att det här beteendet inte är typiskt för hur glas spricker. En spricka i glas uppstår vanligen väldigt fort.

LCD uttyds ju Liquid-Crystal Display och flytande kristaller är på sätt och vis en vätska. Vätskor kan frysa, så det är kanske var som hände med displayen på din kamera.
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Tack för era svar, det låter troligt.

Kan det här ge permanenta skador? Tar dey t nog lite försiktigt i kylan oavsett.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Måste vara ovanligt med en LCD som beter sig på det viset vid kyla, en kyla som i ditt fall ändå var ganska måttlig. Gissar att det är någon vajsing med LCD:n som gör att den uppträder så. Någon annan med samma kamera som råkat ut för detta? Fråga här eller googla och se om du hittar något.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kanske också kan vara idé att kontakta generalagenten (eller dess verkstad) för att reda ut om skärmen kan ha tagit skada.
 
ANNONS