Annons

Mac, bärbar eller stationär inkl iPad

Produkter
(logga in för att koppla)

KIRREMIRRE

Medlem
Hej!
Står i begrepp att köpa en ny Mac då min gamla Mac Book har gett upp och jag själv är inte kompatibel med PC längre. Tight budget ft och akut behov så jag funderar på att köpa en begagnad iMac och komplettera med en iPad alt bara en Mac Book. Behöver hjälp och råd för att ta ett beslut mellan dessa:

alt 1 Mac Book Pro eller Air, begagnad med 256-500GB SSD/flash, 8-16GB Ram.
alt 2 iMac, begagnad med 1TB HDD, 8-16GB Ram plus en iPad.
alt 3 Mac mini med extern skärm?

Funkar det att ha med en iPad över helgerna/resorna och tanka över raw-bilder (100bilder/dag a 30MB) från kameran till den och göra lite redigering främst i Lightroom, för att sen väl hemma tanka över till iMac och redigera vidare.

Vad bör jag beakta och tänka på, vad är minimum prestanda, ålder osv?
Var köper jag begagnat säkert och till bra pris?
Vilken version/storlek av iPad är lämpligast?
Är jag helt ute och cyklar, hur arbetar ni med bildflödet?

Datorn används främst till LR, lite PS, surf, appar och lite MS Office.

Tacksam för idéer och åsikter!
 

pic-tor

Aktiv medlem
Hej Ewa! Jag har en iMac 27 tum (sent 2012) och en äldre Mac Book Pro 13 tum. All bildredigering sker på iMacen och alla externa hårddiskar är kopplade till den. Du bör ha 16 Gb internminne, eller ha möjlighet att uppgradera till det. Själv har jag 32 Gb, men det är kanske lite overkill. Jag är inget teknikfreak och kan inte iMacens alla konfigurationer, men köp inte för gammal dator, och köp den bästa i klassen. På begagnat skiljer just inget i pris mellan modellerna. Jag tycker du ska ska köpa en iMac i första hand, gärna 27 tum om du hittar någon relativt ny till bra pris. En sådan är mycket bättre till bildhantering än en laptop. Min laptop har jag i stort sett bara till surf, e-post, tidningar mm. På resande fot har jag enbart minneskort med mig för lagring. All bildhantering gör jag när jag kommer hem.

Lycka till Ewa!
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Allt som är nyare än 2012 kommer du nog tycka är OK prestandamässigt när det gäller web, Office etc. För bildredigering är det väldigt svårt att svara på, det beror helt på vad man gör, i vilken omfattning och vilka förväntningar man har. Jag har inget problem att köra lite PS till husbehov på min Macbook Air från 2012 (maxspec, Core i7). Jag upplever denna som generellt aningen rappare än min helt nya Macbook 12" (maxspec, Core M7). På jobbet har jag en ny iMac 27" med maxspec som förstås kör cirklar runt de bärbara när det gäller beräkningstunga uppgifter.

För jämförelsen har jag även en Macbook Air 2010 (maxspec) som ungarna har. Den känns för gammal och seg, så gränsen för vad som är acceptabelt ligger nog nånstans vid 2012.

Problemet med alla laptops som är äldre än tre år är att batteriet nog är i princip slut. Om det är viktigt med batteritid så räkna in kostnaden för att byta.
 

martinot

Aktiv medlem
alt 1 Mac Book Pro begagnad med 256-500GB SSD/flash, 8-16GB Ram.

Köp senare till en riktigt bra extern skärm med hårdvarukalibrering ifrån NEC eller Eizo så har du en grym setup utan kompromisser, både på resande fot, och även när väl är hemma eller på kontoret.
 

KIRREMIRRE

Medlem
Tack till er alla tre för era synpunkter! Funderar vidare över helgen, kanske dyker det upp fler infallsvinklar. :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
iPad är nog inget alternativ som du har tänkt. Jag skulle nog satsa på en MBA 11 med hyfsade specar att ha på resa och en iMac hemma.
 

KIRREMIRRE

Medlem
iPad är nog inget alternativ som du har tänkt. Jag skulle nog satsa på en MBA 11 med hyfsade specar att ha på resa och en iMac hemma.
Tack för din kommentar! Kan du utveckla svaret lite? Har ingen padda idag och kan därför inte helt bedöma hur mycket en skulle räcka till. Tänkte inte köra nån tyngre redigering på den mer än att ha den för surf och lättare redigering av bilder, dvs leka lite i LR (och någon app) och kunna avgöra vilka bilder som är värda att spara och arbeta vidare med.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan du utveckla svaret lite? Har ingen padda idag och kan därför inte helt bedöma hur mycket en skulle räcka till.
Ipad har inte mycket minne, det är billigare att köpa minneskort. Med en MBA11 kan du ha en extern HD och få plats med hur mycket som helst. Dessutom full version av LR eller vad du nu använder.
 

KIRREMIRRE

Medlem
Tack igen för alla synpunkter! Jag har dammsugit nätet och kollat på många varianter och fick till slut tag på en begagnad iMac 21,5 och en iPad med 128GB till rimligt pris. Skönt med en stor skärm och jag slipper den externa skärmen, och lättburet mobilt alternativ. Jättenöjd, funkar så bra för mina behov!
 

martinot

Aktiv medlem
Tack igen för alla synpunkter! Jag har dammsugit nätet och kollat på många varianter och fick till slut tag på en begagnad iMac 21,5 och en iPad med 128GB till rimligt pris. Skönt med en stor skärm och jag slipper den externa skärmen, och lättburet mobilt alternativ. Jättenöjd, funkar så bra för mina behov!
Grattis - skönt att du fick löst dina datorproblem (vet hur frustrerande det kan vara utan)! :)

Det sagt; Apples skärmar är generellt ganska bra jämfört med många andra normala skärmar eller andra vanliga datortillverkare, men de är tyvärr ändå långt ifrån helt optimala för fotoredigering och bildhantering.

Jag skulle definitivt sett till att skaffa en extern "riktig" skärm för bildredigering (mitt tips är att kika på lämpliga modeller ifrån tex Eizo eller NEC, även om jag själv verkligen inte är någon expert på detta - fråga hos fotohandlare eller här i forumet så finns det många kunniga).
 

KIRREMIRRE

Medlem
Tack Martin! Jag är som sagt supernöjd även om jag vet att det krävs en bättre skärm. Men från att suttit med en gammal 3 tums mac och en 19 tums no name så är det ett lyft. När budgeten och skrivbordsutrymmet tillåter, så blir det lite annat. :)
 

KIRREMIRRE

Medlem
Följer med intresse denna diskussion, då jag letat liknande koncept
Det blev en iMac och iPad som jag nämnt i tidigare kommentar. Är jättenöjd med större skärm (även om den tar mycket plats på köksbordet ;-)) och även med iPad Air (den äldre,128GB, Wifi/Cell).

Gillar idén med att kunna koppla upp mig var som helst samtidigt som den inte väger för mycket, men är inte lika liten som en iPhone. Möjligheten till att leka med kreativa program ger den ju också. I Apples Bilder går jag igenom "dagens skörd", för att sedan bearbeta några av bilderna i Bilder eller andra program om andan faller på. Tyvärr måste man ha Adobes Creative Cloud (prenumeration) för att dra nytta av att göra grovjobbet i Lightroom och sedan synka med LR hemma. Jag har bara en köpt licens av LR6, så där faller tanken jag hade från början. Något annat program har jag inte hittat ännu som liknar LR, de flesta appar bearbetar en bild åt gången, man bläddrar inte i album utan måste importera bilderna in till programmet. Men jag trots detta nöjd med kombinationen. När jag väl åker iväg på en fotoresa/workshop kommer naturligtvis behovet av en bärbar, men det är ett senare problem. :) Har du några tips på program så säg gärna till!
 
ANNONS