Annons

Nya mac mini 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Tack Martin för tips med länkar! Nu är inte jag någon tekniknörd så jag drar mig helst från att plocka ihop "grejer" utan vill nog helst ha allt klappat och klart i ett "paket" så att säga. Och då tror jag Apple med sin lilla låda ligger rätt bra till. Men jag är inte låst, utan skulle nog också kunna tänka mig att gå tillbaka till pc, som jag en gång i tiden hade. Men allra först tänker jag avvakta och se vad recensenterna ger för betyg åt den nya mac minin.

Det jag funderar på just nu är vilka fördelar i praktiken 10gb ethernet skulle innebära och vad man bör tänka på när det gäller den saken?
 

PMD

Aktiv medlem
Backup måste man ha oavsett var man laggar sina filer hemma, så inget unikt för NAS/serverlösning.
Inte unikt, men det bli en extra maskin att backa upp. Att inte lagra data överhuvudtaget på någon annan disk än NAS:ens tror jag inte är realistiskt för de flesta.
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag funderar på just nu är vilka fördelar i praktiken 10gb ethernet skulle innebära och vad man bör tänka på när det gäller den saken?
Det gör att du kan få rätt bra fart på dataöverföringen mellan din dator och en NAS (om du har/skaffar en sådan). Men det kräver förstås att du har sladdnät (kanske uppenbart).
 

light

Aktiv medlem
Det gör att du kan få rätt bra fart på dataöverföringen mellan din dator och en NAS (om du har/skaffar en sådan). Men det kräver förstås att du har sladdnät (kanske uppenbart).
Aha, på så vis, ja då är det knappast aktuellt för min del.

För mig med ganska enkla behov så verkar trots allt grundkonfigurationen med nya mac mini ligga väl till, fast med 16 gb ram. Synd att priset snabbt rusar iväg om man skulle välja 32gb.
 

Homy

Aktiv medlem
Ja, nya Mac Mini är en dyr affär. Enda anledningen att köpa den är väl om man redan har en bra stor skärm och mus och tangentbord. Om du kan tänka dig en iMac är den mer prisvärd.

Jag satte själv ihop en Mac Mini med standardprocessorn 3,6 GHz i3, 16 GB RAM och 512 GB SSD och det kostar 16 595 kr.

En iMac 21,5" Retina, 3,5 GHz i5, 16 GB RAM, 1 TB HDD och mus & tangentbord kostar 17695 kr.

För 1100 kr mer får du bättre processor, 21,5" retinaskärm, Radeon Pro 555 med 2 GB grafikminne och mus & tangentbord som kostar 2545 kr extra med Mac Mini. Har du redan skärm kan du koppla den också till iMac.
 
Senast ändrad:

light

Aktiv medlem
En iMac 21,5" Retina, 3,5 GHz i5, 16 GB RAM, 512 GB HDD och mus & tangentbord kostar 17695 kr.
Jo, det där är lite av en dröm, väldigt lämplig kombo för mina behov. Det som lite talar emot är att priset är lite väl högt (kan få mac minin, min konfig, för ca 5700kr billigare), samt att jag har en skärm som jag tycker rätt bra om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En iMac 21,5" Retina, 3,5 GHz i5, 16 GB RAM, 512 GB HDD och mus & tangentbord kostar 17695 kr.

För 1100 kr mer får du bättre processor, 21,5" retinaskärm, Radeon Pro 555 med 2 GB grafikminne och mus & tangentbord som kostar 2545 kr extra med Mac Mini. Har du redan skärm kan du koppla den också till iMac.
Var hittar du denna Imac? Vad jag kan se finns det ingen modell med 3,5 GHz i5 eller 512 GB HDD.

Billigaste Imac med fyrkärnig processor kostar (med 16 GB ram och 1 TB fusiondrive) 18800 kr. Med 512 GB ssd 22000 kr. Och till skillnad från Mini så kan du inte själv stoppa i mer arbetsminne.

(För övrigt så kostar mus och tangentbord 2390 kr. Om man väljer att köpa Apples varianter.)
 

Homy

Aktiv medlem
Var hittar du denna Imac? Vad jag kan se finns det ingen modell med 3,5 GHz i5 eller 512 GB HDD.

Billigaste Imac med fyrkärnig processor kostar (med 16 GB ram och 1 TB fusiondrive) 18800 kr. Med 512 GB ssd 22000 kr. Och till skillnad från Mini så kan du inte själv stoppa i mer arbetsminne.

(För övrigt så kostar mus och tangentbord 2390 kr. Om man väljer att köpa Apples varianter.)
Standardprocessorn i Imac har Turbo Boost upp till 3,5 GHz. För rättvis jämförelse med Mac Mini som har en fast hastighet skrev jag det högre talet. Jag såg att jag skrev fel storlek på hårddisken. Ska förstås vara 1 TB men jag skrev HDD inte SSD.

Självklart kan tangentbord & mus köpas hos andra än Apple till lägre pris men jag utgick från Apple som säljer det vita tangentbordet för 1595 kr och musen för 950 kr. :)

Enl. uppgifter går det att själv byta minne i Mac Mini men det är inte enkelt. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, inte backup. Man får redundans, men då måste man vara systematisk med replikering etc.

Backup är lite annorlunda.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag hade föreslagit följande dator för TS enligt dennes beskrivning och krav:

https://www.dustinhome.se/product/5011095423/nuc-coffee-lake
https://www.dustinhome.se/product/5011078856/970-evo
https://www.dustinhome.se/product/5010970000/vengeance
https://www.dustinhome.se/product/5010877347/windows-10-home-64-bit-sve-oem

För ca 10 papp så får TS en helt underbart presterande stationär dator optimerad för bla. fotoredigering i Lr, C1Pro, ON1, etc.

Intel NUC Coffee Lake I5-8259U med Thunderbolt 3
32 GB RAM
500 GB SSD

Alternativt nedan Mac Mini om man vill gå på Applespåret.

Bägge ger liknandre prestanda och lika bra alternativ. Perfekt för TS.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini/3,6-ghz-fyrkärnig-processor-128gb#

Välj 512 GB SSD och 32 GB RAM så är du hyfsat framtidssäker.

Bägge kan kompletteras med NAS (eller extern disk över TB3 eller USB3) för lagring/arkivering av bilder.
Hur svårt är det att plocka ihop delarna själv? Antar att den är byggd för att det ska vara lätt?
 

martinot

Aktiv medlem
Hur svårt är det att plocka ihop delarna själv? Antar att den är byggd för att det ska vara lätt?
Absolut! Grymt enkelt faktiskt.

Har själv gjort det med förra årets NUC (kör som HTPC), och jag är inte direkt så praktisk av mig (har tummen mitt i handen, och inte det jag tjänar pengar på).

Det hela gick på tre minuter. Tog av locket (extremt enkelt). Tryckte fast de två minnesmodulerna i varsin sockel, och sedan SSD-kortet in sin m2-sockel. Satte på locket. Anslöt strömadaptern i väggen. Klart!

Enklare än att byta ut minne eller disk i en existerande dator (då måste man ju plocka ut sakerna, vilket jag tycker kan vara besvärligare ibland).
 

martinot

Aktiv medlem
Nej, inte backup. Man får redundans, men då måste man vara systematisk med replikering etc.

Backup är lite annorlunda.
Jag tror jag lämnar just denna delen av diskussionen (börjar bli lite OT och meningslöst ordmärkeri - för mig iaf.).

Kan bara konstatera att nästan alla fotografer som jag känner, både amatörer och yrkesfotografer, kör nästan precis alla någon form av NAS-lösning.

TS får ta tipset och lagringsförslaget för vad det är. Är självklart helt frivilligt hur man vill göra.
 

martinot

Aktiv medlem
Hur svårt är det att plocka ihop delarna själv? Antar att den är byggd för att det ska vara lätt?
Absolut! Grymt enkelt faktiskt.

Har själv gjort det med förra årets NUC (kör som HTPC), och jag är inte direkt så praktisk av mig (har tummen mitt i handen, och inte det jag tjänar pengar på).

Det hela gick på tre minuter. Tog av locket (extremt enkelt). Tryckte fast de två minnesmodulerna i varsin sockel, och sedan SSD-kortet in sin m2-sockel. Satte på locket. Anslöt strömadaptern i väggen. Klart!

Enklare än att byta ut minne eller disk i en existerande dator (då måste man ju plocka ut sakerna, vilket jag tycker kan vara besvärligare ibland, samt gällande disk flytta innehållet mellan de).
 

Pippo

Aktiv medlem
Absolut! Grymt enkelt faktiskt.

Har själv gjort det med förra årets NUC (kör som HTPC), och jag är inte direkt så praktisk av mig (har tummen mitt i handen, och inte det jag tjänar pengar på).

Det hela gick på tre minuter. Tog av locket (extremt enkelt). Tryckte fast de två minnesmodulerna i varsin sockel, och sedan SSD-kortet in sin m2-sockel. Satte på locket. Anslöt strömadaptern i väggen. Klart!

Enklare än att byta ut minne eller disk i en existerande dator (då måste man ju plocka ut sakerna, vilket jag tycker kan vara besvärligare ibland).
Kanon! Antar att kostanden för Win tillkommer. Hur installerar man det i en sådan burk?
 

alfin

Aktiv medlem
Standardprocessorn i Imac har Turbo Boost upp till 3,5 GHz. För rättvis jämförelse med Mac Mini som har en fast hastighet skrev jag det högre talet.
Det betyder att Mac Mini är snabbare, utom när du kör full last på din processor, vilket är enda gången den går i 3,5 GHz. Intels 8 generation av Core i3 har fyra kärnor, alltså lika många som i din äldre Core i5, så processorn i din iMac-version är inte bättre som du skrev tidigare. Om vi nu ska vara petnoga! ;)
 

light

Aktiv medlem
Absolut! Grymt enkelt faktiskt.

Har själv gjort det med förra årets NUC (kör som HTPC), och jag är inte direkt så praktisk av mig (har tummen mitt i handen, och inte det jag tjänar pengar på).

Det hela gick på tre minuter. Tog av locket (extremt enkelt). Tryckte fast de två minnesmodulerna i varsin sockel, och sedan SSD-kortet in sin m2-sockel. Satte på locket. Anslöt strömadaptern i väggen. Klart!

Enklare än att byta ut minne eller disk i en existerande dator (då måste man ju plocka ut sakerna, vilket jag tycker kan vara besvärligare ibland, samt gällande disk flytta innehållet mellan de).
Om det är så enkelt som det låter, då får man förstås ta och överväga ett sådant alternativ också. Jag är öppen för allt, bara det inte innebär för mycket mixtrande, även jag har tummen mitt i handen.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanon! Antar att kostanden för Win tillkommer. Hur installerar man det i en sådan burk?
Den ingår i paketet jag räknade på ovan som är ca 10 papp totalt (ca 1 papp för systemlicensen).

Jag stoppade i ett USB-minne på fronten av NUC:en och sedan gick resten av sig självt.

Inte svårare än att installera macOS eller applikationer som tex. Adobe Lr.
 

martinot

Aktiv medlem
Om det är så enkelt som det låter, då får man förstås ta och överväga ett sådant alternativ också. Jag är öppen för allt, bara det inte innebär för mycket mixtrande, även jag har tummen mitt i handen.
Det var mycket enklare i praktiken än vad jag trodde. Förutom att enkelt trycka fast modulerna så var det en skruv för att säkra SSD:en.

Sedan så är Mac Mini i den enklare i3-versionen också en jättebra liten maskin, så inget dåligt val det heller (förutom att jag personligen tycker att priset är lite högt, även för att vara Apple).
 

Homy

Aktiv medlem
Det betyder att Mac Mini är snabbare, utom när du kör full last på din processor, vilket är enda gången den går i 3,5 GHz. Intels 8 generation av Core i3 har fyra kärnor, alltså lika många som i din äldre Core i5, så processorn i din iMac-version är inte bättre som du skrev tidigare. Om vi nu ska vara petnoga! ;)
Jo, jag vet att Mac Mini har också 4 kärnor. Däremot trodde jag i5 hade mer cache än i3 men de verkar båda ha 6 MB. Då är processorerna kanske likvärdiga men det får tester visa. Vid vanlig användning som att surfa och ordbehandla märks det knappast någon skillnad mellan 3,6 GHz och 3 GHz. Vid tyngre uppgifter som video/foto är de kanske också lika snabba då i5 växlar upp.

Fortfarande kan dock iMac i5 vara snabbare vid belastning då den har större grafikminne och troligen bättre grafikkort eftersom många bild- och videoprogram använder också grafikkortet. Var och en får förstås själv avgöra vad som är viktigt.
 
ANNONS