Annons

Olagligt fotografera barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Utanför vårt hus bygger Göteborgs stad nu en förskola med 65 platser.
Jag antar jag kan sitta och fota dessa småbarn från terassen med ett teleobjektiv.
Det har jag rätt till eller hur?

Fast nu kommer jag inte göra det eftersom jag är helt ointresserad av bilder på småbarn om jag inte känner dem och tar bilder för föräldrarna.

Fast hade jag haft ett barn på den förskolan skulle jag vilja fota barnen både vid lucia och spontant när de leker.

Detta med vad man får och inte får är helt ologiskt. Politiker vill visa sig handlingskraftiga men de vevar runt som don Quijote mot en väderkvarn.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Utanför vårt hus bygger Göteborgs stad nu en förskola med 65 platser.
Jag antar jag kan sitta och fota dessa småbarn från terassen med ett teleobjektiv.
Det har jag rätt till eller hur?

Fast nu kommer jag inte göra det eftersom jag är helt ointresserad av bilder på småbarn om jag inte känner dem och tar bilder för föräldrarna.

Fast hade jag haft ett barn på den förskolan skulle jag vilja fota barnen både vid lucia och spontant när de leker.

Detta med vad man får och inte får är helt ologiskt. Politiker vill visa sig handlingskraftiga men de vevar runt som don Quijote mot en väderkvarn.
Ja. Lagstiftarna borde istället visa handlingskraft genom att vända på hela lagboken och istället ge ut ett flygblad med handlingarna som är tillåtna istället. Lättare att förhålla sig till.

Diskussioner om juridik har sin plats och är intressanta när underhållna på rätt nivå. En nivå som jag upplever ligga väl under vattenytan i detta fallet. Att fota barn är inte olagligt, ens med långa objektiv - inte ens när fotografen skulle råka ha pedofila dragningar.

I fallet du beskriver ovan med farbröder som fotar barn på dagis med telefoto-objektiv finns det sätt att vidta åtgärder utan att blanda in vare sig ordningsmakten eller rättsväsendet. Människor kan prata med varandra helt utan åklagare eller en konstapel som mellanhand - även i tomrummet utanför rättssalarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Detta med vad man får och inte får är helt ologiskt. Politiker vill visa sig handlingskraftiga men de vevar runt som don Quijote mot en väderkvarn.
Utveckla gärna det där. Vad är det som är ologiskt? Syftar du på lagarna som förbjuder fotografering i vissa situationer?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Utveckla gärna det där. Vad är det som är ologiskt? Syftar du på lagarna som förbjuder fotografering i vissa situationer?
Jo jag sitter på första parkett och kan givetvis ta porträtt på barnen på förskolan.
Eftersom jag sitter på min terass kan jag givetvis göra detta.

Samtidigt är det numera vanligt med fotoförbud i samband med Lucia mm på en förskola.
Jag har mängder av bilder på mina barn när de hade lucia eller skolavslutningar-

Förstår problemen med föräldrar och barn som har dold identitet. Fast de borde nog gå och gömma sig och inte förhindra att man inte får fotografera sina barn i luciatåget.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo jag sitter på första parkett och kan givetvis ta porträtt på barnen på förskolan.
Eftersom jag sitter på min terass kan jag givetvis göra detta.

Samtidigt är det numera vanligt med fotoförbud i samband med Lucia mm på en förskola.
Jag har mängder av bilder på mina barn när de hade lucia eller skolavslutningar-

Förstår problemen med föräldrar och barn som har dold identitet. Fast de borde nog gå och gömma sig och inte förhindra att man inte får fotografera sina barn i luciatåget.
Men du skrev om ologiska politiker (tror jag; förtydliga gärna om jag har feltolkat).
Förskolans "fotoförbud" är knappast en av politiker stiftad lag.
 

alfin

Aktiv medlem
Att fota barn är inte olagligt, ens med långa objektiv - inte ens när fotografen skulle råka ha pedofila dragningar.

I fallet du beskriver ovan med farbröder som fotar barn på dagis med telefoto-objektiv finns det sätt att vidta åtgärder utan att blanda in vare sig ordningsmakten eller rättsväsendet.
Jag blir alltid lika förundrad när folk tror att pedofiler tänder på bilder av påklädda barn tagna med teleobjektiv. Småstadsskräckscenario utanför förskolan, javisst, men det är nog enklare för dem att hitta mer avklädda och intressantare bilder på internet om de har den läggningen.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Korrekt. Däremot kan det mycket väl vara olagligt för fotografen att inneha dessa bilder.
Vi har bland världens mest liberala lagstiftning rörande fotografering i Sverige. Så länge som du inte går runt fotandes barnen på toaletten eller avklädda poserande ser jag väldigt lite lagligt utrymme för juridiska begränsningar.

Jo jag sitter på första parkett och kan givetvis ta porträtt på barnen på förskolan.
Eftersom jag sitter på min terass kan jag givetvis göra detta.

Samtidigt är det numera vanligt med fotoförbud i samband med Lucia mm på en förskola.
Jag har mängder av bilder på mina barn när de hade lucia eller skolavslutningar-

Förstår problemen med föräldrar och barn som har dold identitet. Fast de borde nog gå och gömma sig och inte förhindra att man inte får fotografera sina barn i luciatåget.
Lokala fotoförbud är inte lagar, utan ordningsregler som en fastighetsägare sätter upp som deltagare behöver förhålla sig till. Samma sak på arbetsplatser. Fotar en anställd mot reglerna på sin arbetsplats så är det inget lagbrott, det är ett brott mot arbetsgivarens ordningsregler.

Att fota någon med skyddad identitet är inte heller olagligt. Det skyddad identitet berör är en uppgörelse mellan en enskild person, staten och dess myndigheter som förhåller sig mer sparsamma med information de delar med sig om medborgaren i offentliga register. I relationen mellan medborgare är skyddsstatusen i princip helt ovidkommande.

Jag blir alltid lika förundrad när folk tror att pedofiler tänder på bilder av påklädda barn tagna med teleobjektiv. Småstadsskräckscenario utanför förskolan, javisst, men det är nog enklare för dem att hitta mer avklädda och intressantare bilder på internet om de har den läggningen.
Ja, det är en skitkonstig uppfattning som tycks vara olustigt vitt spridd. Inte konstigt att vissa tror att det finns pedofiler överallt om det är så lite som krävs för att identifiera visst avvikande beteende som pedofilmarkörer.

Och för att försöka anknyta detta till juridiken; inte heller pedofili, alltså den sexuella och/eller romantiska dragningen till minderåriga, är olagligt. Att förgripa sig på minderåriga däremot, är olagligt.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Vi har bland världens mest liberala lagstiftning rörande fotografering i Sverige. Så länge som du inte går runt fotandes barnen på toaletten eller avklädda poserande ser jag väldigt lite lagligt utrymme för juridiska begränsningar.
Min tolkning av lagarna är att det inte finns något förbud mot att fotografera avklädda poserande barn på offentlig plats, men som Erland påpekade så kan det vara olagligt att inneha bilderna som nyss tagits.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är en skitkonstig uppfattning som tycks vara olustigt vitt spridd. Inte konstigt att vissa tror att det finns pedofiler överallt om det är så lite som krävs för att identifiera visst avvikande beteende som pedofilmarkörer.

Och för att försöka anknyta detta till juridiken; inte heller pedofili, alltså den sexuella och/eller romantiska dragningen till minderåriga, är olagligt. Att förgripa sig på minderåriga däremot, är olagligt.
Jag har läst att de flesta övergrepp på barn inte begås av pedofiler utan av nära släktingar till barnen (släktingar som vanligtvis inte är pedofiler i vetenskaplig mening).

Enligt Brottsförebyggande rådet är det ovanligt att förövaren var någon som barnet inte kände sen tidigare (endast tre procent av fallen för barn under 12 år).
https://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/1371914741613/05+Sexualbrott.pdf

Bör vi kanske förbjuda föräldrar och morbröder att fotografera sina barn och systerdöttrar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fotograferande verkar vara mest förbjudet om det sker med någon annan sorts kamera än den som finns inbyggd i mobiler.

(Egen spaning under ett antal år)
 
ANNONS