Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PEN eller PEN lite

Produkter
(logga in för att koppla)

Tulpanfoto

Medlem
Hej!

Står lite grann i valet och kvalet mellan två kameramodeller.

1. PEN EP 3 för 1000 SEK på Blocket (Känns för billigt, kanske är en scam?)

2. PEN E-PL 5 för 1900 SEK på Tradera med en del utrustning, tex wifikort vilket inte den förstnämnda modellen har.

Skulle vara mycket tacksam för rådgivning här. Hur stor är skillnaden mellan P och PL?

Mvh Anders S
 

PFH

Avslutat medlemskap
PEN EP 3 12mp
PEN E-PL 5 16mp
E-PL 5 är en nyare och snabbare kamera med bl.a. bättre display.
 

jkm

Aktiv medlem
Provade en EP L 7. Tycker dom här kamerorna är alldeles för stora och tunga med tanke på att dom saknar sökare. Panasonic GX 7 är att betydligt bättre köp för dom pengarna du vill lägga tror jag. Ha det gött!
 

Tulpanfoto

Medlem
Provade en EP L 7. Tycker dom här kamerorna är alldeles för stora och tunga med tanke på att dom saknar sökare. Panasonic GX 7 är att betydligt bättre köp för dom pengarna du vill lägga tror jag. Ha det gött!
Hmm, jag tror att det går att köpa till en sökare?


Tack för råd!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hmm, jag tror att det går att köpa till en sökare?


Tack för råd!
Fast sådana där lösa sökarlösningar brukar bli rätt klumpiga. Dessutom kan de inte användas tillsammans med blixt eller blixttrigger i tillbehörsskon. Dessutom brukar de vara duktigt dyra. Enda fördelen är väl att en del modeller kan vinklas. I de flesta fall bättre att köpa någon kamera med inbyggd sökare
 

PMD

Aktiv medlem
Hmm, jag tror att det går att köpa till en sökare?
E-PL-serien fram till och med E-PL6 har en anslutning för en tillbehörssökare, men från och med E-PL7 är den anslutingen borttagen.

Det finns tre (elektroniska) tillbehörssökare för E-PL- och E-P-serierna. VF-2, VF-3 och VF-4. Den senaste (VF-4) är den bästa, och man kan gärna hoppa över VF-3 som är en budgetmodell med lite sämre specad display.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det har du rätt i. Jag litade för mycket på Dpreviews data. Det tycks som att porten finns kvar t.o.m. E-PL8 av bilder att döma, men på E-PL9 ser den inte ut att finnas kvar.
(Det stämmer också med den här tabellen).
 

martinot

Aktiv medlem
Provade en EP L 7. Tycker dom här kamerorna är alldeles för stora och tunga med tanke på att dom saknar sökare. Panasonic GX 7 är att betydligt bättre köp för dom pengarna du vill lägga tror jag. Ha det gött!
Här ett extremt bra pris på allra senaste GX 9; inklusive två objektiv (inklusive 25/1,7 så är väldigt bra och supertrevligt):

GX9 + 12-32 silver inkl. 25/1.7, 6 390.-
https://www.fotokungen.com/panasonic/digital-system/panasonic-lumix-dc-gx9-12-32-silver-paket

En fördel med GX 7, GX 8 och GX 9 (och även GX 80, etc.) är att de alla har inbyggd sökare. Då slipper man dels lägga pengar på extern sökare, och dessutom inga utstickande delar eller saker man glömmer.
 
ANNONS