Annons

Tips på bra fotoplatser i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Det ser ut att bli bra väder idag så jag hade tänkt gå ut och fota hela dagen. Eller just nu är det ganska mörkt ute men metrologerna säger at det ska bli fint väder :). Problemet är bara att jag har tomt på idér på bra fotoplatser. Jag funderar på att sticka till Hagaparken. Har du något tips?

Mvh Rikard
 

harryett

Aktiv medlem
1. Action - cykling dagligen i skogås, ca-hallen, Fadderbyn osv.
2. Gatufota. Brats på östermalm eller ghettokids i nån förort ;)
3. Natur/fågel I nått av länets naturreservat
 

Vr98olli

Aktiv medlem
Ribbe skrev:
Det ser ut att bli bra väder idag så jag hade tänkt gå ut och fota hela dagen. Eller just nu är det ganska mörkt ute men metrologerna säger at det ska bli fint väder :). Problemet är bara att jag har tomt på idér på bra fotoplatser. Jag funderar på att sticka till Hagaparken. Har du något tips?

Mvh Rikard
Det varierar ju något enormt beroende på vad du ska fotografera... ;)

Varför inte ta några käcka bilder på "människan och transport vs. naturen". Brukar vara intressant iaf. enligt mig och ni har ju bussar tåg flyg o allt till tusen...
 

harryett

Aktiv medlem
jag håller med olaf..

personligen älskar jag att fota folk på stan när det regnar eller är dåligt väder. :)
 

Jimpawa

Aktiv medlem
själv är jag sugen på att dra ner till fadderbyn någon dag, vad gäller där? måste man itne vara medlem?
 

harryett

Aktiv medlem
Jimpawa skrev:
själv är jag sugen på att dra ner till fadderbyn någon dag, vad gäller där? måste man itne vara medlem?
om du vill cykla så kostar det 10kr/dag ELLER medlemskap 100kr

Fota är gratis..

..dock kostar det att driva det där stället så en donering på en tia eller två till dem är väl inte helt fel ;)
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Hade för mig det va så, jo att det kostar att driva vet jag, men han har hållt igång länge, och några kompisar va med och byggde det.

Några som har lust att hänga med dit någon dag? och fota dvs.
 

Ribbe

Aktiv medlem
Alla tips är bra! Tyvärr blev det inte så mycket fotande den dagen som jag hade tänkt, men det finns ju fler.
 

Palle-p

Aktiv medlem
För oss som inte är stockholmare, kan ni berätta vad fadderbyn är? Det lät intresant.

//Palle
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Det finns motiv överallt. Det är bara det att man blir blind för dem. Man har så bråttom att hitta dem så att man inte ser dem. Vi gör ett prov enligt följande:

Gå ut ur din port, ta till höger, ta andra tvärgatan till vänster och gå exakt 44 steg. Stanna där i exakt 20 minuter och plåta.

Du kan ha med dig alla dina gluggar, försättslinser, filter och mellanringar.

Du måste vistas på exakt denna plats i 20 minuter och där får du plåta allt du ser. Du kan ta spindeln som kryper mellan gatstenarna eller stuckaturen vid takfoten på huset mitt emot. Nallebjörnen i bilen framför dig. Du kan plåta gumman som skakar lakan eller mopedisten som passerar, eller plåtslagaren på taket 200 meter bort.

Jag ser med spänning fram emot vad du åstadkommer.

Lycka till
Bengt Sändh
 

Ribbe

Aktiv medlem
Bengt Sändh skrev:
Det finns motiv överallt. Det är bara det att man blir blind för dem. Man har så bråttom att hitta dem så att man inte ser dem. Vi gör ett prov enligt följande:

Gå ut ur din port, ta till höger, ta andra tvärgatan till vänster och gå exakt 44 steg. Stanna där i exakt 20 minuter och plåta.

Du kan ha med dig alla dina gluggar, försättslinser, filter och mellanringar.

Du måste vistas på exakt denna plats i 20 minuter och där får du plåta allt du ser. Du kan ta spindeln som kryper mellan gatstenarna eller stuckaturen vid takfoten på huset mitt emot. Nallebjörnen i bilen framför dig. Du kan plåta gumman som skakar lakan eller mopedisten som passerar, eller plåtslagaren på taket 200 meter bort.

Jag ser med spänning fram emot vad du åstadkommer.

Lycka till
Bengt Sändh
Tack för det kanske lite speciella men bra tips! Det där med att man har för brottom och då inte hinner se motiven stämmer nog ganska bra. Jag ska snart göra ditt lilla prov. Vi får se hur det går då.

Mvh Rikard
 

KGS

Aktiv medlem
Hur gick det? *s*

Att hitta motiv i världens vackraste huvudstad är sällan svårt, däremot att sovra. Det har emellertid hänt att jag gått genom stan i timtal utan att ta en enda bild. En gång. Det kändes konstigt, men jag hade bestämt mej för att inte fota nåt jag fotat förut. Då blev det så.

Missade helt spindlarna som Bengt tipsar om. Fast storstadsfåglarna är inte så dumma de heller http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/137712.htm?set=lp o har man tur kan man knipa ett sånt här ögonblick http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/670237.htm?set=lp
 
ANNONS