Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röntgen på flygplatsen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Jag tror det finns några trådar om det här redan. Men för att vara helt säker måste jag fråga igen. Jag ska på fredag åka till Estland en vecka och då ska ju kamerautrustningen nedan självklart med och gå genom röntgen. Frågan är då kommer den skadas då??

Det som ska med är:
Canon eos 350d med kittlins
Ett 70-200 f/4 L
En Canon Speedlite 430EX
och lite små saker som minneskort.
 

interpix

Aktiv medlem
Min bärbara dator gick nyligen sönder i en flygplatsröntgen. Väskan som kom efter petade av min från bandet och skärmen sprack. Nått annat behöver man inte vara orolig för!
 

Ribbe

Aktiv medlem
papi skrev:
Min bärbara dator gick nyligen sönder i en flygplatsröntgen. Väskan som kom efter petade av min från bandet och skärmen sprack. Nått annat behöver man inte vara orolig för!
Hur gick det sen då? Fick eller kommer du få någon ersättning för det?
 

interpix

Aktiv medlem
Det tror jag man normalt får. Detta hände dessvärre i Honduras och det var först näg jag startade maskinen senare som jag såg vad som hänt med skärmen :(
 

bildsten

Aktiv medlem
Och för er som fortfarande liksom jag använder film kan jag nämna att jag och min kära hu reste i Australien, Singapore, Indien och GB (Heathrow) och naturligtvis Arlanda förra hösten och sammanlagt hade 12 avgångar på fyra veckor inte kunde se någon påverkan på diafilm (ISO 100) som hade åkt i handbagaget hela resan.

Under förutsättning att filmen går i handbagaget vågar jag påstå att det är säkert att flyga och gå genom säkerhetskontrollerna med film utan att den skadas.

Vi hade dessutom två digitala kompaktkameror och ett halvdussin minneskort med oss och inte heller de visade några tecken på att påverkas av säkerhetskontrollerna. Det var dessutom inte heller att vänta.
 
ANNONS