Annons

Har foto någon status som konstform i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Mitt intryck är att fotografi har väldigt låg status som konstform i Sverige. I t.ex. USA finns det en marknad för att köpa och sälja fotografier, precis som vilken annan konsform som helst. Där har god fotografi ett samlarvärde.

En del påstår att det beror på att det är så lätt att massproducera foton. Men litografier kan också massproduceras, ändå har de ett konstnärligt värde.

Håller Du med mig? Vad beror detta på? Vad kan vi göra för att höja statusen?
 

tosafora

Medlem
Marknad...

Ja, du ackelid.
Jag tror nog det finns en marknad för fotografiet i Sverige. Det är bara det att den inte syns. Detta beror antagligen på att den är så liten. Detta beror antagligen på att det finns för få människor som är beredda att köpa bilder. Tillgång och efterfrågan.

Vad gör vi åt detta? Antingen tar vi bättre bilder som människor tycker är så bra att de bara måste ha dem. Eller så börjar vi köpa bilder själv.

Mvh Rickard
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror att det är typiskt svenskt att inte köpa fotobilder. Dels jantelagen om att du inte ska tro att du är något. Till följd av denna så tror var och varannan att de kan ta en lika bra bild själv istället. Jag har inte tagit så där vansinnigt mycket bilder. Runt en 4000 skulle jag tro och jag är fortfarande inte säker på att jag har lyckats med en enda som skulle duga att hänga på väggen. Men jag har märkt bland vänner och bekanta att de tycks tro att det bara är att titta och trycka så är det klart. Jag funderar på att göra iordning lite bilder via dator och sälja på en markna i september. Fast jag tror inte jag hinner göra klart bilderna.

/Maverick
 
ANNONS