Annons

Tips på bra stationär Mac för fotogredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är dålig på Mac-datorer (har alltid kört PC) men jag undrar om nån kan tipsa mig om en bra (stationär) Mac-dator med tillräckligt bra prestanda för fotoredigering (photshop CS3)? Den ska gå att beställa via postorder och kunna skickas till Småland där jag nu bor. (Till den datorn ska jag sen koppla en Lacie- eller Eizo-skärm.)
Bifoga gärna en länk till stället man kan beställa den.


Jag vet inte riktigt vad man ska tänka på när det gäller Mac-datorer. När det gäller PC ska man väl ha minst 2GB RAM om man ska använda PS CS3. Men, jag vet inte om Mac-datorer kräver lika mycket internminne?
 

madsochmarja

Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Hej,

Jag är dålig på Mac-datorer (har alltid kört PC) men jag undrar om nån kan tipsa mig om en bra (stationär) Mac-dator med tillräckligt bra prestanda för fotoredigering (photshop CS3)? Den ska gå att beställa via postorder och kunna skickas till Småland där jag nu bor. (Till den datorn ska jag sen koppla en Lacie- eller Eizo-skärm.)
Bifoga gärna en länk till stället man kan beställa den.


Jag vet inte riktigt vad man ska tänka på när det gäller Mac-datorer. När det gäller PC ska man väl ha minst 2GB RAM om man ska använda PS CS3. Men, jag vet inte om Mac-datorer kräver lika mycket internminne?

E EEEEEEE

Vänta vänta vänta

Apple har kallt till pressmöte på tirsdag och nya datorer kan komma.

www.Macworld.idg.se
 

irri

Aktiv medlem
Minne. minne minne framför allt minne

Satsa hellre på så mycket minne som ekonomin tillåter framför den snabbaste processorn.

Jag skulle rekommendera att försöka nå minst 4GB i ett första steg.

Betänk hur mycket minne du kommer att vilja ha i maskinen i framtiden.

Tänker du satsa på 16GB så se till att börja med 2GB kapslarna direkt.

Minnet skall installeras i par, dvs 2 kapslar av samma storlek OCH tillverkare.

Du kan förvisso blanda olika stora minneskapslar i maskinen men allt sker parvis, tex 2x512 + 2x1GB (=3GB RAM totalt) men det lär skapa problemet att du inte kommer nyttja minnesbussens maxhastighet, vilket ger sämre prestanda än den optimala.

Se också till att ha minst 4 kapslar installerade (mao 2 par) för att minnesbussen/kanalerna skall nyttjas optimalt/fullt ut.

Apple tar sjukt bra betalt för sina minnen men satsa på minnen från Kingston istället. Lika bra, livstids garanti samt MYCKET billigare.

(grovt 8000 billigare än Apple för 2x2GB)

Köp alltså hellre maskinen med minsta möjliga RAM från Apple (2x512GB) och köp sedan minnet du skall ha från annan leverantör. Se bara till att minnena kommer från en bra tillverkare samt att de har de nya kylflänsarna som sitter på minneskapslarna. Kingston är en bra tillverkare!

Minnen kan du köpa från tex Dustin.se som skickar på postorder.

De har även en länk på sin sida till en minneskonfigurator där du kan hitta rätt minnen till din Apple-dator.

http://www.ec.kingston.com/ecom/config/mfrmod.asp


Lycka till med ditt köp.
 

tannler

Aktiv medlem
Hur mycket muskler behöver Du?

Den rimliga konfigurationen av MacPro kostar runt 28k exkl. skärm, samtidigt kan Du få en iMac 20' för 15k, inkl skärm.
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
tannler skrev:
Hur mycket muskler behöver Du?

Den rimliga konfigurationen av MacPro kostar runt 28k exkl. skärm, samtidigt kan Du få en iMac 20' för 15k, inkl skärm.
Jag ska arbeta med fotogredigering i PS CS3. Tiff-filerna jag arbetar med brukar ligga på ca 200 MB. Jag vill att arbetet ska flyta på lätt och ledigt utan stopp och seghet.

Jag var inne på hemsidan Apple store och gjorde en konfiguration:

Processor: Två 2,66 GHz Dual-Core Intel Xeon

Minne: 4 GB (4 x 1 GB)

Grafik: NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB (enkellänkad DVI/dubbellänkad DVI)

Hårddisk - Fack 1: 250 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s

Optisk enhet: En 16x SuperDrive-enhet

Apple tangentbord och mus: Apple Keyboard och Mighty Mouse - Svenska

Mac OS X-språkversion: Mac OS X (Svenska)

Ovanstående konfiguration kostar: 30 760 kronor inkl. moms. Är den rimlig för mina ändamål?

Lennart: Din konfiguration var ju dyrare - vari ligger skillnaden mellan din och min konfiguration?
 

tannler

Aktiv medlem
Mm - jag har precis avslutat ett arbete med två bilder på vardera 140 MB och med rimliga försiktighetsmått tagna ( = inget annat onödigt igång ), flöt det på ganska bra. Vissa filter tog tid på sig, men var inte plågsamt långsamma.

Jag gjorde jobbet på CS2 i en iMac G5 20' från tidigt 2005 - 1,8 GHz singel-propp med 1 GB minne. Modern 20' iMac springer cirklar runt min maskin.

Den maskin Du hittat är en jättebra maskin, i stort sett med samma specs som jag tittat på - minnen från annan källa än Apple ex.vis.

Fundera ännu en gång om Du verkligen behöver så mycket muskler. För företag är det en produktivitetsfråga och en i sammanhanget försumbar merkostnad, men för en privatperson är det inte det.

Du åker väl inte till affären i en BV206, som drar upp till 50L/mil, om det finns en gammal Volvo att tillgå för en liter/mil?
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Ja, 30 000 spänn är mycket pengar. Hoppas hitta nån billigare Mac. SKulle ju vara nån preskonferens på tisdag. Då kanske det presenteras nån Mac (med ett rimligt pris) som passar mina ändamål.
 

tannler

Aktiv medlem
Glöm det. Den uppställning som finns nu;

Typ/markn Pro -- Konsument
Stationär MacPro iMac
B ä r bar MacBok MacBok Pro

kommer inte i grunden att förändras, inte heller prisrelationen mellan modellerna.
 

madsochmarja

Aktiv medlem
tannler skrev:
Glöm det. Den uppställning som finns nu;

Typ/markn Pro -- Konsument
Stationär MacPro iMac
B ä r bar MacBok MacBok Pro

kommer inte i grunden att förändras, inte heller prisrelationen mellan modellerna.
Ehhhh om dett blir en ny imac kan man räkna med större och bättre skärm och prsarna på dom gamla går ju ner så man ska såklart vänta två dagar
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
madsochmarja skrev:
Ehhhh om dett blir en ny imac kan man räkna med större och bättre skärm och prsarna på dom gamla går ju ner så man ska såklart vänta två dagar
Man man köpa en Imac utan skärm då? Vet inte om jag vill ha en Apple-skärm, eftersom jag har hört att de inte är så bra.
 

reflux

Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Man man köpa en Imac utan skärm då? Vet inte om jag vill ha en Apple-skärm, eftersom jag har hört att de inte är så bra.
Finns ej iMacs utan skärm. Jag ser det egentligen som det STORA problemet med Apples line-up. En burk mellan iMac och Mac Pro, med VANLIGA minnen, Duo Core och en eller två kortplatser hade varit perfa.

Skärmarna är förresten inte alls så pjåkiga. Om det kommer nya modeller på måndag skulle det dessutom inte förvåna mig om ett par av dem har LED-belysning.
 

tannler

Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Ehhhh om dett blir en ny imac kan man räkna med större och bättre skärm och prsarna på dom gamla går ju ner så man ska såklart vänta två dagar
... och enligt det argumentet kan man vänta till rev. C.0.2 kommer ut. De är planerade till femte kvartalet 2011. Då rackars - en bä'ttre skärm, en billigare dator, en snabbare minne, en värre hårddisk, en dugligare HDDVD/BR-brännare och femton kortplatser för DivExclExt-kort. Det Du!

Under tiden har man klarat sig utan dator och sparat en massa sköna pengar som man gjort av med på annat - vin, kvinnor och sång kanske ?
 

reflux

Aktiv medlem
urbano skrev:
Skaffa en Mac Mini (kostar ca 6 000)
den räcker gott och väl
så kan du använda vilken skärm du vill

http://www.apple.com/se/macmini/
Med 2.5" hårddisk, två minnesslots, långsam CPU och integrerad grafik? Skoj. Då kan man ju lika gärna köpa en laptop med DVI-utgång.

Näe. Apple bör plocka tillbaka modeller som motsvarar deras gamla 7XXX/8XXX-burkar.

Typ något sånt här, fast med Apple-design och som kan köra OS X utan fulhack:

http://us.shuttle.com/ModelsP2.aspx
 

timofej

Aktiv medlem
Re: Minne. minne minne framför allt minne

irri skrev:
Satsa hellre på så mycket minne som ekonomin tillåter framför den snabbaste processorn.

Jag skulle rekommendera att försöka nå minst 4GB i ett första steg.

Betänk hur mycket minne du kommer att vilja ha i maskinen i framtiden.

Tänker du satsa på 16GB så se till att börja med 2GB kapslarna direkt.

Minnet skall installeras i par, dvs 2 kapslar av samma storlek OCH tillverkare.

Du kan förvisso blanda olika stora minneskapslar i maskinen men allt sker parvis, tex 2x512 + 2x1GB (=3GB RAM totalt) men det lär skapa problemet att du inte kommer nyttja minnesbussens maxhastighet, vilket ger sämre prestanda än den optimala.

Se också till att ha minst 4 kapslar installerade (mao 2 par) för att minnesbussen/kanalerna skall nyttjas optimalt/fullt ut.

Apple tar sjukt bra betalt för sina minnen men satsa på minnen från Kingston istället. Lika bra, livstids garanti samt MYCKET billigare.

(grovt 8000 billigare än Apple för 2x2GB)

Köp alltså hellre maskinen med minsta möjliga RAM från Apple (2x512GB) och köp sedan minnet du skall ha från annan leverantör. Se bara till att minnena kommer från en bra tillverkare samt att de har de nya kylflänsarna som sitter på minneskapslarna. Kingston är en bra tillverkare!
Jag antar att du menar MacPro? iMacarna har ju endast 2 minnesplatser. Alltså om man köper minimiuppsättning på 1 GB ska man skrota minnet och köpa nya 4 GB från en annan tillverkare. Vilket blir billigare.:).
 

Maverick

Aktiv medlem
Fast är Kingston verkligen bra? Jag minns när deras minneskapslar brände moderkorten på bärbara compaqs.

Nu är det så länge sen så jag minns inte vad vi satte i istället.

Men för bara någon vecka sedan stötte jag på en som hade problem med sitt kameraminne som oxå var Kingston.

/Maverick
 

irri

Aktiv medlem
Vilket år då?
Kingston har funnits sedan 1987 och har ca 20% av 3:e parts minnesmarknaden. De lämnar livstids garanti och bygger minnen specifikt för varje system.

Jag har kanske satt in "500" Kingston-minnen genom alla år (lustigt nog sedan 1987 då jag på den tiden arbetade i en av europas största datorbutiker). Under alla år har jag aldrig råkat ut för ett falerande Kingston-minne. Inte heller har det kommit till min kännedom att någon av de kunder jag installerat det åt skulle ha drabbats.

Nej, jag arbetar inte för Kingston eller ens i den eller en närliggande bransch.

Man skall dock inte säga aldrig.
Kingston har nog sin beskärda del av falerande produkter, liksom alla tillverkare. Själv har jag ett krånglande Sandisk SD-kort just nu men jag har inte tappat förtroendet för Sandisk för det. Alla andra Sandisk-kort jag har idag (ett tiotal) har fungerat klanderfritt.

Även Apple har sina tillverkningsproblem...om det nu är de själva som tillverkar sina minnen.

Kingston har enligt mina erfarenheter fungerat utan problem och jag personligen tycker att Apple tar hutlöst betalt för minnena.

Men har man 8000 som inte behövs till annat så varför inte gå på Apples egna?
 
ANNONS