Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Secret box eller whatever är bara ett namn.
Bättre att marknadsföra konceptet genom en beskrivning och eget paketnamn.
Många bröllopsfotografer brukar väl mer eller mindre beskriva det som sensuella bilder och morgongåva.
Nu är ju morgongåva vad som helst som man ger bruden nästa morgon, men förknippat hos en fotografshemsida i samband med sensuella bilder kan man ju knappast ta fel på vad det är.

Tycker själv det är smått lösligt att registrera ett namn på det viset. Kostar bara pengar hehe.

/Stefan
 

AndyK

Aktiv medlem
Tänk så många träffar hon får på sin hemsida nu....

All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, eller?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tänk så många träffar hon får på sin hemsida nu....

All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, eller?
Dålig uppmärksamhet är alltid dålig uppmärksamhet. Fast har hon egentligen fått dålig uppmärksamhet här eller nån enstaka peson som stör sig att hon registrerat ett varumärke?

/Stefan
 
Artikeln kommer tillbaka

Jo ni som undrar varför artikeln är nere så ringde Brigitte idag. Riktigt trevlig! Kommer skriva om artikeln till en lite vänligare och sakligare ton även om hon inte visste vad ut och in var. Det enda hon vill göra är att fota vilket jag förstår så visst kalla mig mes men men vill inte heller att hon ska få leva med Google för resten av livet...
 

matlep

Aktiv medlem
Jo ni som undrar varför artikeln är nere så ringde Brigitte idag. Riktigt trevlig! Kommer skriva om artikeln till en lite vänligare och sakligare ton även om hon inte visste vad ut och in var. Det enda hon vill göra är att fota vilket jag förstår så visst kalla mig mes men men vill inte heller att hon ska få leva med Google för resten av livet...
Då borde väl den här tråden döpas om. Eller?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag håller med om att vissa inlägg är lite urartade.. men det som ändå är intressant att diskutera är:

- Om begreppet användes även av andra fotografer innan Brigitte fick det registrerat, och om det var så, varför kan man skydda sådana begrepp via PRV?

- Om begreppet var registrerat av det franska företaget redan innan Brigitte registrerade sitt skydd, och vad som då gäller.

- Brigitte har skyddat begreppet som en vara/produkt, gäller skyddet då även för tjänster med liknande namn?

- Får man erbjuda tjänster som heter något annat än 'Secret Box' men i en beskrivning berätta att 'Denna tjänst är en fotografering liknande 'For Your Eyex Only', 'Budoir', 'Romantic Box', 'Secret Box'.

Anledningen till att så många snöat in på hur begreppet stavas och används är kanske på det sätt hon skriver till folk och ber dem rensa bort uttrycket i all text i bloggar osv. Därför är det ju bra att utreda exakt vad som gäller. För övrigt håller jag verkligen med om att Brigitte är en otroligt skicklig och duktig fotograf, och att man har rätt att skydda sitt varumärke enligt lagens alla regler.
Efter att ha läst alla inlägg så håller jag med om att det viktiga i tråden är att diskutera det ovanstående. Framförallt de två första punkterna. Nu finns dock svaren till många av frågorna i tråden, men ändå.

Tråden är bra information för folk i allmänhet. Det är viktigt att känna till immaterialrätt.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jo ni som undrar varför artikeln är nere så ringde Brigitte idag. Riktigt trevlig! Kommer skriva om artikeln till en lite vänligare och sakligare ton även om hon inte visste vad ut och in var. Det enda hon vill göra är att fota vilket jag förstår så visst kalla mig mes men men vill inte heller att hon ska få leva med Google för resten av livet...
Fint att det redde ut sig någorlunda mellan er. Hoppas att den här tråden inte skadat någon av er allt för mycket.
 

Falumas

Aktiv medlem
Då borde väl den här tråden döpas om. Eller?
Det håller jag helt och hållet med om, att hänga ut någon med namn på detta viset är inte så snygg nätetikett. Däremot blir hela tråden skruvad om orginalartikeln ändras allt för mycket.

Det vi vände oss emot var ju att någon med ett trademark förbjöd någon att använda ett trademark i en brödtext, jag tror fortfarande att det inte finns något lagligt stöd för detta.

/Karl
 
Vi lär oss alla

Vi lär oss alla på det här...

Huvudsakligen för mig var att:

1. Extrem Irritation över att man skickar ut email/ringer direkt då varumärket blir nämnt, kopplar in bildombudsmannen osv. Folk blir rädda när de får mail och t.o.m hot om anmälan även om de driver en oskyldig blogg som inte säljer tjänsten/produkten och bara nämner begreppet. Tycker inte man ska skapa rädsla på felaktiga grunder.

Som varumärkesinnehavare så borde man läsa och förstå bloggen/webbplatsen om den är kommersiell eller inte och hur varumärket nämns och till vilket syfte.

Har full förståelse för att man vill skydda ett varumärke men då får man se över sättet att göra det på. Drar man inte bildombudsmannen då är det ens ansvar att se till att han sköter det snyggt (när jag och Brigitte pratade igår så var hon besviken på honom och hans tillvägagångssätt. Brigitte fick inte ta kontakt med någon av bloggarna/webbplats innehavarna själv och fick tydliga instruktioner av bildombudsmannen att han skulle sköta allt.).

Givetvis får jag skriva om varumärket på min blogg/webbplats med inte driva kommersiell verksamhet med varumärkesnamnet.

2. Få veta vad registreringen egentligen innefattar då den är reggad som klass 16 men fototjänster ligger i klass 41 (om jag inte helt har fel). Har inte helt fått bilden klar men en varumärkesjurist hjälper mig att reda ut begreppen idag och imorgon om vad som är rätt och fel.

3. Få en diskussion kring varumärkesfrågan.

Jag vinner inget personligt på det här utan förlorar mest själv på det här genom att skapa irritation hos människor som gillar Brigitte. Livnärar mig inte som fotograf utan har det som hobbie. Tycker däremot det är ytterst intressant ämne.

Brigitte är en skicklig fotograf, inga tvivel när man ser bilderna men det är inte det som diskussionen handlar om.

Bett fotosidan att ändra forumets titel till Varumärkesfråga

Apropå om det är rätt eller fel:
http://sydsvenskan.se/inpalivet/article309525/Avkladd-morgongava-fran-bruden.html
 

Bostromi

Aktiv medlem
Vissa inlägg påminner mig om

a) den lokale oljehandlaren i Umeå, Sven Olof Gustafsson sålde olja under namnet SO-olja. Aja baja, fick ändra direkt efter ingripande från Esso.

b) Hamburgerkedjan Max kallade sin dubbelburgare för Big Max. Aja baja, blev till att ändra när guldbågarna la in sitt veto.
 

Zepofan

Aktiv medlem
Vissa inlägg påminner mig om

a) den lokale oljehandlaren i Umeå, Sven Olof Gustafsson sålde olja under namnet SO-olja. Aja baja, fick ändra direkt efter ingripande från Esso.

b) Hamburgerkedjan Max kallade sin dubbelburgare för Big Max. Aja baja, blev till att ändra när guldbågarna la in sitt veto.

c) det danska rockbandet Disneyland After Dark fick byta namn när advokater från det stora landet i väster hörde av sig....
 

larsev

Avslutat medlemskap
Det här är inte korrekt beskrivning av praxis då det gäller bättre rätt till registrerade varumärken.

Secretbox (ett ord) har registrerats i Frankrike och skulle aldrig kunna bli godkänt av PRV i Sverige, eftersom det är alltför likt Secret Box (två ord). Nu kan man aldrig lita på att respektive nationell myndighet har full koll, så den här typen av misstag görs. Frågan kommer att avgöras av en rimlighetsprövning, om den dras till tings: Vem var a) först (Secretbox var kanske först, jag har inte ids kolla det) och b) inkräktar den senare registreringen i verkligheten på den förras rätt? Det är inte så att en gemenskapsregistrering suddar ut den nationella rättigheten till ett liknande namn, men det skulle kunna förhindra att fotografen använder sitt inarbetade begrepp i marknadsföring i de andra länder där begreppet är registrerat genom gemenskapsregistrering.

Jag skulle (återigen, bedömt) påstå att BG kan hindra användningen av Secretbox i Sverige (nationellt) med hänvisning till registrering och inarbetning. Att "Secret Box" sedan är den grammatiskt och språkligt korrekta formuleringen antar jag att alla inser.
Varumärket SECRETBOX registerades 2009-07-01 i Frankrike.
Trade mark name : SECRETBOX
Trade mark No : 008798241
Trade mark basis: CTM
Number of results: 1 of 1

Detta innebär att Brigitte var flera år före med sin registering.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Varumärket SECRETBOX registerades 2009-07-01 i Frankrike.
Trade mark name : SECRETBOX
Trade mark No : 008798241
Trade mark basis: CTM
Number of results: 1 of 1

Detta innebär att Brigitte var flera år före med sin registering.
Tackar för detta.

Jo, då kan det förklaras att den franska firman fått tillstånd med att det inte handlar om samma bransch, med att Brigitte med all sannolikthet bara ansökt i Sverige, och (tänkbart) att franska PRV inte tillräckligt noga eftersökt om det redan funnits ett liknande varumärke. Det kan t o m vara så att brigitte har sökt hos PRV innan vi var med i EU ? Då är det gjutet läge för konflikter, men de löses upp med att gemenskapsrätten inte utsträcks till Sverige om varumärket etablerats här först (genom inarbetning eller registrering). Hade Brigitte varit riktigt på hugget hade hon sannolikt kunnat bromsa det om hon varit med på noterna.

Det kan hända spännande saker i denna bransch. Det går ett rykte om att en ryss sitter på ett patent på cylinderformade förvaringscontainers i glas ("glasburkar") och jag vet efter egen utredning att det finns ett australiskt patent på ett mätinstrument som bevisligen uppfunnits i Sverige. Som tur var gällde patentet bara nationellt men det betyder att den Australiska marknaden var stängd för produkten. Alla patentverk ställer inte samma krav.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vissa inlägg påminner mig om

a) den lokale oljehandlaren i Umeå, Sven Olof Gustafsson sålde olja under namnet SO-olja. Aja baja, fick ändra direkt efter ingripande från Esso.

b) Hamburgerkedjan Max kallade sin dubbelburgare för Big Max. Aja baja, blev till att ändra när guldbågarna la in sitt veto.
Jo, men det är väl inte mer än rätt?

/Karl
 

Maverick

Aktiv medlem
Varumärkesskydd gäller bara för det område man sökt det i. Vilket innebär att BG gissningsvis begränsat sig till Sverige liksom den franska firman begränsat sig till Frankrike. Det är nämligen rätt dyrt vilket de flesta företagare känner till som tänkt sig att skydda sina firmanamn. De flesta är nämligen bara skyddade i det län, eller om det var landskap, de är verksamma i. Förvisso får man en slags rabatt om man skyddar det på Sverigenivå. Om jag minns rätt så kostar det 1500:- att skydda på lägsta nivå, och om det var 10' på Sverigenivå, och varumärkesskydd lär ju inte vara billigare. På världsnivå finns det nog inga fotografer som har råd att varumärkesskydda något.

Hur som helst innebär det att det är fritt fram att använda ett varumärke utanför det område det är skyddat.

/Maverick
 

tormig

Aktiv medlem
c) det danska rockbandet Disneyland After Dark fick byta namn när advokater från det stora landet i väster hörde av sig....
d) Arne anka fick göra en plastikoperation då näbben var för lik en anka från samm firma i det stora landet i väster. Men han tröttnade på den och skaffade sig en lösnäbb, liknande den mera kända ankan. Den där firman i det stora landet i väster hörde visst inte av sig mer.
 

KGS

Aktiv medlem
...Hur som helst innebär det att det är fritt fram att använda ett varumärke utanför det område det är skyddat. ...
Och det är bara nästan sant eftersom även oregistrerade varumärken kan arbetas in i stora delar av världen, utan kostsam och osäker registrering. Säkraste sättet att skydda sig är nog att verkligen bli "kändis".
 

Graylingman

Aktiv medlem
d) Arne anka fick göra en plastikoperation då näbben var för lik en anka från samm firma i det stora landet i väster. Men han tröttnade på den och skaffade sig en lösnäbb, liknande den mera kända ankan. Den där firman i det stora landet i väster hörde visst inte av sig mer.
e) Enmansföretagaren i Sunne som drev ett litet dataföretag under namnet SunWeb fick påstötningar från väster och tvingades byta namn till SwedWeb

Vad nu det har med hemliga lådor att göra...
 

Maverick

Aktiv medlem
Och det är bara nästan sant eftersom även oregistrerade varumärken kan arbetas in i stora delar av världen, utan kostsam och osäker registrering. Säkraste sättet att skydda sig är nog att verkligen bli "kändis".
Det är iofs sant men extremt ovanligt. Känner faktiskt inte till ett fall där ett icke registrerat varumärke vunnit mot olovligt användande. Det ska nog till namn på "kändisar" eller nått för att lyckas med det.

/Maverick
 

vifra

Aktiv medlem
Har med visst intresse läst hela tråden (för en gångs skull). Den omtalade fotografen har ett varumärkesskydd i klass 16, som ser ut så här:
Klass 16

Papper; kartong samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; trycksaker; bokbinderimaterial; fotografier; pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial); klister och lim för pappersvaror och hushållsändamål; konstnärsmaterial; målarpenslar; skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (ej möbler); instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); plastmaterial för emballering (ej ingående i andra klasser); trycktyper; klichéer.

Förklaring
Klass 16 omfattar huvudsakligen papper, varor tillverkade av detta material och kontorsförnödenheter.

Denna klass omfattar särskilt:
pappersknivar;
kopieringsapparater;
plastark, säckar och påsar för emballering och paketering.
Denna klass omfattar ej:
vissa varor tillverkade av papper och kartong (se alfabetiska listan);
målarfärger (klass 2);
handverktyg för konstnärer exempelvis spatlar, skulptörmejslar (klass 8).


Det innebär att hon skyddat en produkt. Det betyder att vem som helst borde kunna marknadsföra tjänsten "Vi tillhandahåller även tjänsten digitala SecretBox fotograferingar" , borde bli i klass 41.

Men passa er för att sälja bilderna i pappersform med benåmningen SecretBox, det går inte.
 
ANNONS