Annons

Panasonic Lumix DMC-LX7

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Vi blir ofta lurade att tycka att bildkvaliteten är det viktigaste när vi jämför och diskuterar olika kameror.
För mig är handhavadet och känslan mycket viktigare.
Om vi jämför tex Sony RX100 med LX7 så kan vi säkert se en marginella skillnad i bildkvalitet ifallvi skulle göra halvmeterstora bilder eller så, men för det mesta så är det inte själva bildkvaliteten som är det viktigaste.
Jag föredrar LX7 för att den har viktiga funktioner direkt på kameran utan att kräva menybesök.
Många gånger känns det som vi blir lurade att haka upp oss på vissa parametrar, bara för att de går att jämföra i tester, inte för att de är de viktigaste.
Bildkvaliteten på våra bilder beror till syvende och sist på fotografen och då är hur fotografen upplever kameran det viktigaste.

PS: Oskars fina matbilder visar väl att kameran presterar bra bilder i rätt händer.
 

Chris_SFP

Ny medlem
Film från DMC-LX7

Tänkte skulle bidra med video från Lx7.. allt är direkt från kameran, dvs native slow. Lite färgkorrigerad.


http://www.youtube.com/watch?v=cb2Xd8bS5jU&list=UUIYa9JvoF4T94HkB7lP2buQ&index=1

Även här är en video som från LX7. Alla shots från tävling samt kvällen är med LX7.
http://vimeo.com/55170317

Sjukt bra undercover kamera för event och allmänt härj och ett perfekt komplement i en kamerarygga. Batteri räcker riktigt bra i kylan, filmade säkert två timmar i -15C utan problem.
1.4F med vidvinkel gör ju helt klart sitt när man behöver det på kvällen, man ser två shots som bryter in under tävlingen som är med DSLR från Canon och 2.8 objektiv.. helt klart inte optimalt.

Finns en massa bilder som jag tagit med LX7 på min blog.

www.skullfilms.se

Gött bemött =)
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Man ska inte heller glömma bort att LX7:ans objektiv är ljusstarkare än LX5:ans.
Hej
För att inte nämna att LX7 filmar i full HD 1080p pal 50/s, en nog så viktig skillnad

Passar på att slänga in en fråga om Sony HX9V.
Undrar om LX7 tar bättre video än HX9V.
Då bortser jag från teleobjektivet, det använder jag aldrig ändå, det viktigaste är att man får 24 mm vidvinkel
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Microfonskyddet färdigt

Hej
Ja det tog tid innan jag kom till skott och "byggde" ett mikrofonskydd till min nya LX7

Men nu är det gjort och det fungerar perfekt.
Den vinden finns inte som ger "åska" på mina filmer.
Jag tog i ordentligt och gjorde skyddet extra stort, men det sitter som berget och ramlar inte av.

Här är några bilder på LX7 med vindskydd och även "tuben med vidvinkeltillsatsen 0,7"
Det blev mycket bättre än jag hoppats på.










 

AFJ

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en LX7, men den börjar ju bli "gammal" nu. Tror ni någon ny modell är på väg?
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Panasonic LF1 - en förenklad LX7

http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fpanasonic.net%2Favc%2Flumix%2Fcompact%2Flf1%2Fspecifications.html&act=url

Den har tydligen bättre bildstabilisering,men sämre vindvinkel 28 istället för 24 på LX7

Den har längre zoom7,1.
Priset är högre än LX7

EDIT

Har inte sett ännu om det går att monter tillsats-linser (typ vindvinkel-adapter ) på den.
Om detta INTE går, så är den inget alternativ till LX7


Jag är mycket nöjd med min LX7, som har bättre bländare, 1,4
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
En liten annan typ av kamera. Den saknar slow-motion video vilket jag är ute efter och är en av anledningarna till att jag funderar på LX7.
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Ja det stämmer.

Det är inte samma klass som LX7
Det går inte heller att montera något på objektivet, som saknar filtergänga.....
 

AFJ

Aktiv medlem
Frågan kvarstår då, kommer det en uppföljare på LX7 eller har man givit upp "lyxkompakten"?

Det är ju hård konkurrens och jag gissar att marknaden är ganska lite. Vi som hänger på fotosidan älskar ju förstås kameror som X10, LX7, Powershot S110 men jag antar att vi inte är representativa för marknaden som helhet.

Om man har en efterförljare på gång till LX7 borde den väl komma under hösten?
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Jag kan verkligen varmt rekommendera LX7, givetvis kommer det nån sorts uppföljare - det gör det hela tiden!
Men den är jämfört med Lx3 som också var skitbra ett steg ljusstarkare och ca. ett steg brusfriare ( 800 ISO fungerar hyffsat) Jag har även köpt Evf sökaren, vilken också är mycket bra. Kameran har ju sjunkit i pris, o jag tycker den är suverän, det jag kan tänka mig istället är den nya Sonyn med inbyggd EVF, men den lär väl hamna på en 7000,. åtminstone. Och den har garanterat inte lika skarp glugg. Mvh, LO
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Hej, aldrig nåt jag haft problem med, men stänger ju av kameran oftast mellan bilderna och använder bara EVF utomhus, har dock ett extra batteri, köpt billigt på Ebay, vilket jag aldrig behövt om batteriet var fulladdat, men det är det ju inte alltid, o då är det bra att ha ett i reserv, så det är nog helt OK, inga problem för mig i alla fall. LO
 
ANNONS