Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix DMC-LX7

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det finns andra kompaktkameror med EVF.

Jag kan förstå att man gärna vill hålla sig till samma märke när man byter kamera, om man har en systemkamera, eftersom det är besvärligt och dyrt att byta ut objektiven, men om man vill byta sin kompaktkamera mot en modernare så finns det ingen större anledning att begränsa sig till samma märke som den gamla kameran.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag på Prisjakt väljer kategorin "digital kompaktkamera" och sen klickar i "design: kompakt" och "sökare: EVF" så får jag 10 träffar. Prisjakt tycks dock vara lite efter med uppdatering av sin databas.
Om det duger med en EVF i form av en tillsatssökare så finns det fler.

Det är förstås möjligt att du har fler krav som gör att listan minskar eller blir tom, men jag tycker att det kan vara en bra idé att utgå från sina krav istället för att börja med vilket märke man vill ha.
 

Richiew

Medlem
Lx7 vs gm5 som extra alltid med i fickan

Så har den då kommit. Infrias våra förväntningar?

Länk.

Hur står sig LX7 till andra kompakter? Till t.ex. Sony RX100 trots deras olika sensorstorlek?[/QUOTE


PROBLEM, jag vill skaffa ett komplement till min Canon 5d mkIII, För att alltid kunna ha med mig en kamera.
Tankarna gick först mot Lumix GM5 och har nu funderat på LX7.
Anledningen till dessa är blixtskon., vilket gör att jag i nödfall kan använda mina Elinchrom studioblixtar...


Ge mig råd och tips. Jag är tokvelig, det skiljer 4000:- i pris mellan dessa 2.

De ha umgås med säger att jag ska köpa ett mindre objektiv till min befintliga utrustning, men jag vill kunna ha den i fickan i vardagslivet
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
LX7 är fantastiskt bra, men Sonyn är bättre på höga ISO, jag hade ändå valt LX7, den är ett härligt bygge med kanonobjektiv, den kan du även sätta EVF sökare på, mvh, LO
 

horvendile

Aktiv medlem
Vilken ficka ska du ha den i?
Jag har en LX7. Den funkar fint i en jackficka, men det är rätt trångt i en jeansficka. Det går, men det känns en smula ansträngt.
 

PMD

Aktiv medlem
LX7 är fantastiskt bra, men Sonyn är bättre på höga ISO, jag hade ändå valt LX7, den är ett härligt bygge med kanonobjektiv, den kan du även sätta EVF sökare på, mvh, LO
Med tillbehörssökare på så blir kameran inte längre så fickvänlig. RX100 III har inbyggd EVF (som kan fällas in) och är något mindre än LX7 redan innan man har monterat en sökare på den senare.

Vad gäller GM5 så har den ju fördelen att den är en systemkamera, och om man redan har några m4/3-objektiv så kan det vara lockande att ha ett extra hus i det systemet. Å andra sidan lär man ju då redan ha (minst) ett m4/3-kamerahus och om man ändå så ska bära med sig flera objektiv så är liteneheten hos GM5 lite förfelad.

Men som vanligt är det hur man trivs med kameran som bör vara avgörande. Om man drar sig för att stoppa ner kameran i fickan pga av att den är lite för stor eller besvärlig att använda så blir den nog mest liggande hemma.
 

Richiew

Medlem
Med tillbehörssökare på så blir kameran inte längre så fickvänlig. RX100 III har inbyggd EVF (som kan fällas in) och är något mindre än LX7 redan innan man har monterat en sökare på den senare.

Vad gäller GM5 så har den ju fördelen att den är en systemkamera, och om man redan har några m4/3-objektiv så kan det vara lockande att ha ett extra hus i det systemet. Å andra sidan lär man ju då redan ha (minst) ett m4/3-kamerahus och om man ändå så ska bära med sig flera objektiv så är liteneheten hos GM5 lite förfelad.

Men som vanligt är det hur man trivs med kameran som bör vara avgörande. Om man drar sig för att stoppa ner kameran i fickan pga av att den är lite för stor eller besvärlig att använda så blir den nog mest liggande hemma.
Om man då rakt av gämför kvaliten på bilder gm5 med kit objektiv vs lx7 som har ett fint ljuskänsligt leica. Vilken skall jag då köpa?
 

PMD

Aktiv medlem
Om du aldrig tänker byta objektiv på GM5 så ska du nog inte köpa den.

Eftersom Panasonic LX7 inte har en inbyggd sökare så skulle jag hellre välja Sony RX100 III.

Vad gäller optisk kvalitet så måste du nog titta på några pålitliga tester. Kanske på dpreview eller imaging-resource.

Grafen en bit ner på den här sidan antyder dock att objektivet på RX100 III är ljusstarkare i förhållande till sin sensorstorlek än vad LX7:ans objektiv är. (Bläddra ner till rubriken "That new lens").
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Har du råd att lägga 7000.- så är sony RX100III helt klart attraktivast, men LX7:an får man ju för strax under 3000.- det är ju stor skillnad, mycket för pengarna o som sagt ett objektiv som är skarpt på full glugg 1,4
inte illa + mycket bra bildstabilisering. må gott, LO
 

Richiew

Medlem
Har du råd att lägga 7000.- så är sony RX100III helt klart attraktivast, men LX7:an får man ju för strax under 3000.- det är ju stor skillnad, mycket för pengarna o som sagt ett objektiv som är skarpt på full glugg 1,4
inte illa + mycket bra bildstabilisering. må gott, LO
Kommer jag svära och bli grinig, pga att det på lx7 saknas sökare? Eller kan man leva utan det? Blir väl lite somatt fota med IPhone, fast mycket bättre

Tanken är som sagt bara som extra kamera alltid med.
 

hornavan

Aktiv medlem
Av de diskuterade kamerorna är det GM5 som levererar bäst bildkvalitet.

Den har dubbelt så stor sensor som Sony och flerfaldigt större än LX7.

Den är också den enda i gänget som det gå att byta objektiv på och det är för mig viktigare (jag har ett dussin mft-gluggar) än några millimeter eller gram hit och dit.

Som fotograf ingår det i min arbetsbeskrivning att också välja kläder som också passar utrustningen, inte bara kräva att kameran skall passa de fickor jag redan har.

Jag har mött människor på fjällvandring som berättar att de lämnade kameran hemma för att den var för stor, i samma veva som de halar upp en av flera öl ur packningen.

Med GM5 med 15 mm f/1,7 + den nya och mycket nätta 35-100 f/4 är jag situationens herre.
 

Richiew

Medlem
Av de diskuterade kamerorna är det GM5 som levererar bäst bildkvalitet.

Den har dubbelt så stor sensor som Sony och flerfaldigt större än LX7.

Den är också den enda i gänget som det gå att byta objektiv på och det är för mig viktigare (jag har ett dussin mft-gluggar) än några millimeter eller gram hit och dit.

Som fotograf ingår det i min arbetsbeskrivning att också välja kläder som också passar utrustningen, inte bara kräva att kameran skall passa de fickor jag redan har.

Jag har mött människor på fjällvandring som berättar att de lämnade kameran hemma för att den var för stor, i samma veva som de halar upp en av flera öl ur packningen.

Med GM5 med 15 mm f/1,7 + den nya och mycket nätta 35-100 f/4 är jag situationens herre.

Johan tack för ditt svar.

Gm5 med kitobjektiv 12-32 kommer det fylla mitt behov, dvs till vardags inte släpa 5d mkIII för att inte ta någon bild, dvs jag har med den ifall det skulle dyka upp något kul.
Om jag nu har gm5 i fickan kanske den används mer, Canon 5d tar jag som prio med mig om jag vet att jag ska fotta.

Jag E sjukt kluven, vill inte lägga 7000:- o bli besviken, vill heller inte lägga 3000:- och sedan sukta på något jag borde köpt
 

Richiew

Medlem
Jag tyckte det handlade om en riktigt bra kompaktkamera, för en rimlig peng.....LO
Du har helt rätt LO det handlar om en riktigt bra liten kamera som jag vill ha med mig, GM5 med kit objektiv är Max grönsen vad jag vill betala dvs 7000. Vill inte känna att jag sedan måste köpa nya bättre objektiv, då jag redan har en kamera och fina L objektiv
 

hornavan

Aktiv medlem
Johan tack för ditt svar.

Gm5 med kitobjektiv 12-32 kommer det fylla mitt behov, dvs till vardags inte släpa 5d mkIII för att inte ta någon bild, dvs jag har med den ifall det skulle dyka upp något kul.
Om jag nu har gm5 i fickan kanske den används mer, Canon 5d tar jag som prio med mig om jag vet att jag ska fotta.

Jag E sjukt kluven, vill inte lägga 7000:- o bli besviken, vill heller inte lägga 3000:- och sedan sukta på något jag borde köpt
Min gissning är att din Canon kommer att få lite att göra.
För att illustrera den lilla skillnad det faktiskt är tog jag en bild med en GM1 och med min Sony A7 fullformatare av samma motiv.
Bilderna fixades som jag vanligen gör i PS och sedan skrev jag ut en A4 från vardera kameran.
Debattens vågor går höga om vilken som är vilken.
Sensmoralen är att skillnaden är så liten i verkligheten att det det är svårt att se på en utskrift från min Epson P600.
Min inställning till att köpa prylar är numer; köp så det svider då är jag oftast nöjd under längre tid än när jag snålar.
 

afe

Aktiv medlem
GM5 med kitobjektiv är liten, men objektivet är inte så ljusstarkt och den är rätt klumpig att ha i fickan tycker jag. jag skulle föredra RX100 III eller LX100 (som dock är klart större) - GM5 är väldigt smidig i storlek, men jag gillade den inte.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Håller fullständigt med Anders F, en Sony om du prioriterar litenhet o smidighet, en Panasonic LX100 om du föredrar en kamera med rejäla knappar och lite mer att hålla i, själv köpte jag en LX100 o är väldigt nöjd, du bör känna på dom så får du bestämma sen,bägge ger fantastiskt hög bildkvalitet, så där är det inte lönt att leta
 
ANNONS