Annons

Hur skanna "full frame"

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas L

Ny medlem
Hej!

Jag vill kunna skanna mina 120-negativ så att jag får med även filmbeteckning och bildnummer. Har någon bra tips på hur man kan göra? De filmhållare som finns på marknaden täcker kanterna på filmen så man inte får med denna information.

Jag har precis köpt en Canoscan 9000 som ska göra jobbet.

Tacksam för alla tips!

/Niclas
 

Måns H

Aktiv medlem
Fil

Jag hade samma situation med Epson 4990 flatbäddsscanner. Filade upp öppningen för att få med hela negativet. Ritsade märkning innan, använde fil och vass kniv. Tog bara lite. lite i taget för att inget skulle spricka eller slinta! Och gjorde väldigt noga rent efteråt. Det blir mycket spån och skräp.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Till 120-film har jag skurit ut en egen "negativhållare" av svart papp, eftersom min skanner annars bara tar 135-negativ. Varje remsa skannas i tre omgångar och sammanfogas sedan enkelt i Photoshop. (Hela negativet inklusive kanter kommer med).
Om din skanner redan tar 120-negativ, så skulle det förmodligen räcka att du skannar två gånger.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Det kan fungera att lägga filmen direkt på skannerglaset, dock risk för s.k. newtonringar och att skärpan och planhållningen försämras något (beror lite på skanner, dess skärpedjup och fokusmöjligheter).

Råkant brukar det bland annat kallas.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill kunna skanna mina 120-negativ så att jag får med även filmbeteckning och bildnummer. Har någon bra tips på hur man kan göra? De filmhållare som finns på marknaden täcker kanterna på filmen så man inte får med denna information.

Jag har precis köpt en Canoscan 9000 som ska göra jobbet.

Tacksam för alla tips!

/Niclas
Till Epsons mer avancerade skannrar kan man våtskanna, det vill säga man lägger negget direkt i kontakt mot glaset med en tunn droppe olja mellan glas och neg. Sedan tejpar man en plastfolie ovanpå negget för att hålla det plant. Vet inte om Canon har någon liknande lösning.
 
ANNONS