Annons

Vilket objektiv ska man satsa på till D7000 max. 6000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Det viktigaste är att det ska vara skarpt, någorlunda ljusstarkt och passa bra för landskap! Tacksam för tips. Är det så att om man har nikon finns det inte så många att välja på?
 

eskil23

Aktiv medlem
Det viktigaste är att det ska vara skarpt, någorlunda ljusstarkt och passa bra för landskap! Tacksam för tips. Är det så att om man har nikon finns det inte så många att välja på?
Jag skulle säga att om man kör Nikon eller Canon så har man mer att välja på än de flesta.

Sigma 18-35 f/1,8 tror jag passar bra in på din beskrivning. Den hamnar dock nästan en tusenlapp utanför din budget. Sigma 17-55 f/2,8 är inte riktigt lika ljusstarkt, men har större brännviddsomfång och kostar bara runt 3500. Om du vill ha något mer vidvinkligt så finns ju Tokina 11-16 f/2,8 för runt 5000.
 

Leaflet

Aktiv medlem

78D40

Aktiv medlem
Jag skulle säga att om man kör Nikon eller Canon så har man mer att välja på än de flesta.

Sigma 18-35 f/1,8 tror jag passar bra in på din beskrivning. Den hamnar dock nästan en tusenlapp utanför din budget. Sigma 17-55 f/2,8 är inte riktigt lika ljusstarkt, men har större brännviddsomfång och kostar bara runt 3500. Om du vill ha något mer vidvinkligt så finns ju Tokina 11-16 f/2,8 för runt 5000.
Tack, fina tips!
 

78D40

Aktiv medlem
Cyberphoto erbjuder 194 st objektiv till Nikon.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7

Nikons AF-S DX 35/1.8 G (motsvarar drygt 50 mm på FX, dvs "normaloptik") för 1690 spänn är en bra början om man vill ha en ganska ljusstark optik til ett bra pris.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35

Edit: Missade din prislapp på 6000. Men mitt tips får stå kvar :). Johans tips på vidvinkelzoomar är utmärkta val. Tokinas 11-16 är en klassiker.
194 st, det vet jag men tyvärr nästan inga med de kriterier jag hade tyvärr!
 

AWid

Aktiv medlem
Nikon 16 - 85 3,5-5,6 är en riktigt bra och skarp normalzoom med "mycket vidvinkel". Brukar kosta drygt 5000:- och är betydligt vassare än de normalzoomar som brukar följa med kamerahusen.
Här kan du läsa mer om gluggen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon 16 - 85 3,5-5,6 är en riktigt bra och skarp normalzoom med "mycket vidvinkel". Brukar kosta drygt 5000:- och är betydligt vassare än de normalzoomar som brukar följa med kamerahusen.
Den skulle jag också rekommendera om det inte var för förbehållet "någorlunda ljusstarkt". Nikon 16-85 är bättre än kittobjektiv på många sätt, men ljusstarkare är det inte. Jag får kontra med Sigma 17-70 f/2,8-4 Contemporary i stället.
 

AWid

Aktiv medlem
Den skulle jag också rekommendera om det inte var för förbehållet "någorlunda ljusstarkt". Nikon 16-85 är bättre än kittobjektiv på många sätt, men ljusstarkare är det inte. Jag får kontra med Sigma 17-70 f/2,8-4 Contemporary i stället.
"Någorlunda" är ganska relativt:) Det skiljer ett halvt steg i korta ändan och ett i långa. Dessutom "kortare i korta" och "längre i långa":) Men Sigman är säkert bra den med. Huset är i alla fall "still going strong" och riktigt bra oavsett vad man jämför med.
 

pia51

Aktiv medlem
Det viktigaste är att det ska vara skarpt, någorlunda ljusstarkt och passa bra för landskap! Tacksam för tips. Är det så att om man har nikon finns det inte så många att välja på?
Om du kan tänka dig att använda enbart manuell fokus, finns det mycket att välja på bland Nikons gamla objektiv. Jag skulle föreslå Nikkor 105/2.5 ai eller ais, som du kan hitta för omkring 1000kr.
Jag har använt det mycket till min D7000 och det är mycket trevligt. Vill du ha vidvinkel finns det många att välja mellan. Lycka till
 

Andyah

Aktiv medlem
Fler tips? Just nu lutar det åt Tokina objektivet.
har ett tokina 11-16, sitter inte på ofta alls. händer bara ibland när man vill ta lite extremare vidvinklar på bilar typ. o sen när man gjort sin extrema vidvinkel vill man ibland zooma in...det går inte för det finns inget på det objektivet, så då måste man byta objektiv hela tiden..
 

Brodden

Aktiv medlem
Hej! Ett objektiv till landskapsfoto, används väl oftast med liten bländare, skulle tro runt f5,6-9 för att få ett stort skärpedjup. Då passar Nikon 16 - 85 3,5-5,6 rätt bra. Enligt Cyberphoto är den skarp för sitt pris och duger bra som standardzoom som ett allt i allo objektiv,lätt och smidig.
Mvh Gunnar J
 
ANNONS