Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony över axeln

Produkter
(logga in för att koppla)

equa

Aktiv medlem
Skrapade ihop några bilder från semestern. Blandat a77II med Tamron 150-600 och Minolta 400 4.5 (favvon!):
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Är väl som vanligt Off-Topic nu, men jag talar i alla fall om innehållet i bilden...
.
Eftersom även jag gillade bilden och dessutom är lite flygplansintresserad, så uppskattade jag helt klart din information. Sådant kan, för mig, förvandla en annars tråkig och intetsägande bild till en toppenbild. Nu var ju inte detta en vare sig tråkig eller intetsägande bild, men jag tror du förstår min poäng :)

Men för att själva försöka hålla mig On-Topic: här kommer två bilder från gårdagens spontana promenad då jag för en gångs skull hade med mig kameran:

DSC05072.jpg

DSC05078.jpg
 

johan62

Avslutat medlemskap
Tycker jag också!

Ifall du skulle vara intresserad så är detta 2 st North American T-6 Texan, typ 65 år gamla. Över 250 st togs under åren 1947-1953 in i tjänst i Flygvapnet som skolflygplan med beteckningarn SK 16/16A/16B/16C. Även kallade "Skräck 16". :)

Inte alls för att typen skulle vara särskilt haveribenägen, utan för att den bullrade så väldigt när man var ombord (två sittplatser i tandem). Var man på marken älskade man förstås i stället det mullrande stjärnmotorljudet. :)

Har inte flugit Sk 16 själv - bara ett annat gulfärgat skolflygplan. När jag kom till flygvapnet hade Sk 16 ersatts av Sk 50 (SAAB 91 Safir).

S 16 (och B16) Caprioni skulle f.ö. ha varit mera "välförtjänta" av ett öknamn som "Skräck 16". De var väldigt haveribenägna. Dock berodde en hel del av detta (men inte allt) på att den opererades utanför sina designkriterier.

Nåväl, på den tiden var våra skolflyglan gulfärgade. Några Sk 16 användes även för sambandtjänst, vilket förmodligen gäller det vänstra flygplanet i din bild. Dock inte säkert, även det kan ha varit ett skolflygplan under tiden i tjänst, men som sedan efter att det utgått inköpts av någon/några veteranflygplansintresserade, som naturligtvis kan måla dem hur de vill. Har på en flyguppvisning t.o.m. sett ett som var "Check'er Tail"-målat, alltså som ett typiskt Reno Air Race-tävlingsflygplan. Definitivt ohistoriskt!

Är väl som vanligt Off-Topic nu, men jag talar i alla fall om innehållet i bilden...
.
Wow intressant, 65 år gamla. Tror inte dom skulle få upp mig i ett sånt.
Johan
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Ett par bilder tagna med min a6000:

DSC03656.jpg

Torne älv vid Pajala den 17 juli.
Zuiko Auto-T 100mm f/2,8
1/500s
ISO 100
f/8 (tror jag)

DSC04476.jpg

En blomma av något slag jag hittade i en rabatt tidigare ikväll.
Sony E 30mm f/3,5 Macro
1/200s
ISO 100
f/22
 

js1

Aktiv medlem
Skiathos flygplats - JSI

Någon gillade tydligen flyg här. Ni som även kan foto inser hur lågt detta är när det är taget med fisheye. Sony A77II med Samyang 8mm fisheye
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Blodmåne

Försökte fota blodmånen
Blev inte så bra. Exponeringstiden på 2.5 s var för lång månen flyttade sig för mycket verkade det som....
Iso-1600 bl 5.6
(Bara foto av vanlig månen blev iso 100 - 4 steg och f8 och 1/500)
Så blodmånen var riktigt mörk
Använde en 200 mm 2,8 och x2 konverter på en a77
 

Bilagor

js1

Aktiv medlem
Var i Falsterbo igår, helt underbart septemberväder. Frun fick motvilligt ställa upp som modell. Det blev en triptyk.
Sony A77II, Minolta 80-200/2,8 APO, Sony HVL-F56AM.
 

Bilagor

ANNONS