Annons

Begagnad Nikon D800 med Canonkablar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag ser inga fördelar med att använda 2 kort. CF är betydligt känsligare för åverkan.
Jag har kört med dubbla kort i snart åtta år nu och jag kan med jämna mellanrum se både många och stora fördelar med det. Allt från bekvämlighet med jpeg på ett kort och råfiler på ett annat (stillbilder på ett, video på ett annat), till att köra dubbelskrivning av råfiler (samma på bägge) när man tar extra kritiska bilder. Eller köra spill, att det enda kortet tar vid där det andra tar slut, när tar mycket bilder på kort tid och man vill slippa få ett kortbyte i ett olämpligt läge.

Sedan tycker jag det är smidigast med två kort av samma typ, två CF eller två SD. Men två är alltid en fördel jämfört med bara ett, även när tillverkarna blandat kortformat.

Att CF-kort skulle vara mer känsliga än andra kort känns för övrigt mest som myt. Alla kortformat har sina för- och nackdelar; SD-kort är (med sina lätt åtkomliga kontaktytor) t.ex. avsevärt mer känsliga än de flesta andra kortformat för statisk elektricitet från fingrarna. Generellt vekar det vara oerhört sällan det blir problem med minneskort, oavsett format. Skall jag döma av egna erfarenheter och från andra fotografer jag pratat med så är nog det vanligaste "kortfelet" helt enkelt att man slarvar bort dem :)
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jag ser stora fördelar med att använda två kort. Själv har jag http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32GCF1000 men kolla vad som du kan hitta hos din favorithandlare, ingen större skillnad på innehållet mellan olika märken, men för en del användningsområden kan prestandaskillnader märkas.
Tack för tipset, har kollat det och det ser ju väldigt bra ut, livstidsgaranti också :) Ser att det råder delade meningar om nyttan med två kort, tycker själv det funkar bra på min d7000, att det andra tar vid när det första blivit fullt, vilket hänt emellanåt..

Ni andra som använder CF, vad använder, eller rekommenderar ni till D800? Jag har ett SanDisk SDHC Extreme Pro UHS-I 16GB Class 10 95MB/s, i SD-facket.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack återigen Anders Widlund, Martin Agfors, Martin Thornstein! Har pratat med butiken nu, de skulle skicka en ny kabel, och även en kortläsare. Fick även tips om hur jag ev. Kan få bort fläckarna på greppet, så det känns bra. Nu kan jag äntligen ägna mig åt att fotografera utan oro för en defekt kamera:)

Har ni förresten tips om bra CF-kort, äger fn bara SD?!
Äger själv bara SD-kort, så har tyvärr inget bra tips att ge dig - men kul att det löste sig såpass bra med butiken gällande kameran och tillbehören!

Var nog bra i detta fallet att du handlade i en seriös butik.

Grattis till en mycket bra kamera oavsett! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Var nog bra i detta fallet att du handlade i en seriös butik.
Nu kanske det är dags att avslöja namnet på butiken? :)

Jag tycker att butiken kan få pluspoäng för hur den har hanterat ärendet. Jag skulle inte tveka att handla av den butiken. Små misstag kan alla göra, men det är hur man rättar till misstagen som räknas.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Nu kanske det är dags att avslöja namnet på butiken? :)

Jag tycker att butiken kan få pluspoäng för hur den har hanterat ärendet. Jag skulle inte tveka att handla av den butiken. Små misstag kan alla göra, men det är hur man rättar till misstagen som räknas.
Till Per, Martin, och er andra som följt tråden:

Det var på Scandinavian photo. Jag är mycket nöjd med servicen från deras sida, har alltid blivit väl bemött, och gjort fina både nya och begagnade köp därifrån. Självklart kommer jag fortsätta handla därifrån, har gjort nästan alla viktiga inköp där.

Det känns viktigt att berätta hur nöjd jag är med dem, eftersom jag tagit upp vad som oroade mig tidigare här i tråden, även om jag inte nämnde några namn. Men jag är trygg med mitt köp efter kontakten i dag. Jag skulle inte handlat kameran därifrån från början om jag inte haft förtroende för dem. Fick dessutom klart för mig att man visst har två veckors ångerrätt.

Håller helt med om att det är hur man rättar till misstagen som räknas, det är ju orimligt att det aldrig skulle kunna bli nåt fel, det vet man minsann av egen erfarenhet:)
 

Mrs C

Aktiv medlem
Äger själv bara SD-kort, så har tyvärr inget bra tips att ge dig - men kul att det löste sig såpass bra med butiken gällande kameran och tillbehören!

Var nog bra i detta fallet att du handlade i en seriös butik.

Grattis till en mycket bra kamera oavsett! :)
Tack, är så glad för den! :)
 

bolang

Ny medlem
Men konsumentköplagen gäller ju!

Hej!

Vet inte om jag lagt denna fråga på rätt ställe. Köpte en begagnad Nikon D800 som gått endast ett fåtal exponeringar, i fredags, i en av de stora fotoaffärerna, som jag handlat begagnat av flera gånger tidigare, alltid utan strul. Denna kameran kom med kartong och alla tillbehör, trodde jag, har fått den skickad från en butik till en annan för att kunna testa o hämta upp den vid besök i staden. Har ringt flera gånger och fått hjälp av en tillmötesgående säljare som ringde och bad dem kolla att allt fanns med, vilket det skulle göra. I butik så tittade jag på, och testade kameran, och frågade återigen om alla tillbehör fanns med, och säljaren kollade och sa att det gör det. Frågade om man har ångerrätt, eller vad som gäller, men det har man inte, men ett halvt års garanti. Tänkte att jag inte kommer ångra mig, vilket jag inte heller gör, men igår kväll när jag kom hem, kameran har legat i sin kartong eftersom jag varit bortrest och haft fullt upp, så packar jag ÄNTLIGEN upp den, som jag längtat, och då visar det sig att både USB-sladden och kabeln till laddaren inte hör till kameran utan är Canonkablar! Kameran hade omdöme A+, vilket jag litar på att personalen säkert bedömt korrekt, reagerade dock över att det är som något vitt på olika ställen på gummit på greppet, men tänkte att det går väl bort. Det gör det inte, och det är ju inte det viktigaste, men i kombination med felaktiga kablar, och att kameran skulle vara knappt använd, men ändå ser ut så på gummit, så börjar jag oroa mig för att ha fått fel kamera, eller att den som ägt kameran på nåt sätt bluffat, jag kan ju inte kolla hur mkt den gått när jag inte kan ladda upp bilder till datorn!

Nu till min fråga, kan man bluffa med antalet exponeringar, känns ju inte ärligt att slänga ner fel kablar om det inte gjorts av misstag, och borde inte personalen som kollade kameran märkt detta? Fler som upplevt nåt liknande, och vad gör man? Jag ska ringa så fort de öppnar i morgon, men är så orolig för det här så jag tänkte höra om ni vet vad som är brukligt i såna här fall när det inte finns nån ångerrätt? Jag kanske skulle plockat upp allt i kartongen och kollat, men man litar ju på säljarna i en seriös, välrenommerad butik.

Ledsen när jag nu äntligen hittat en lite använd Nikon d800 till bra pris, och kände mig trygg med att köpa den i butik, att det skulle bli så här :(
Du har ju reklamationsrätt i 3 år när du köper av en handlare. Det borde de kanske nämnt också. Bra information om det finns här http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Till Per, Martin, och er andra som följt tråden:

Det var på Scandinavian photo. Jag är mycket nöjd med servicen från deras sida, har alltid blivit väl bemött, och gjort fina både nya och begagnade köp därifrån. Självklart kommer jag fortsätta handla därifrån, har gjort nästan alla viktiga inköp där.

Det känns viktigt att berätta hur nöjd jag är med dem, eftersom jag tagit upp vad som oroade mig tidigare här i tråden, även om jag inte nämnde några namn. Men jag är trygg med mitt köp efter kontakten i dag. Jag skulle inte handlat kameran därifrån från början om jag inte haft förtroende för dem. Fick dessutom klart för mig att man visst har två veckors ångerrätt.

Håller helt med om att det är hur man rättar till misstagen som räknas, det är ju orimligt att det aldrig skulle kunna bli nåt fel, det vet man minsann av egen erfarenhet:)
Vill förtydliga att det var mina egna misstag jag avser, inte någon annans:)
 

Smw

Aktiv medlem
Att CF-kort skulle vara mer känsliga än andra kort känns för övrigt mest som myt.

Hej !

Myten kan vara sann, inte bra.

Använder man en kortläsare som inte styr kortet bra kan nått stift gå av och fastna i Cf-kortet.

Nästa kortplats kraschar.

Dessvärre oftast kameran.



Givetvis inte kortets fel, själva kortet är nog snarare mindre känsligt än Sd.


//MW
 

iSolen.se

Guest
Hej !

Myten kan vara sann, inte bra.

Använder man en kortläsare som inte styr kortet bra kan nått stift gå av och fastna i Cf-kortet.

Nästa kortplats kraschar.

Dessvärre oftast kameran.



Givetvis inte kortets fel, själva kortet är nog snarare mindre känsligt än Sd.


//MW
Hur många CF-kort har du pajat?

Dina kompisar pajat?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej !

Myten kan vara sann, inte bra.
Använder man en kortläsare som inte styr kortet bra kan nått stift gå av och fastna i Cf-kortet.
Nästa kortplats kraschar.
Dessvärre oftast kameran.
Givetvis inte kortets fel, själva kortet är nog snarare mindre känsligt än Sd.

//MW
Det pratas då och då att detta skulle vara en stor akilleshäl med CF-kort, men det verkar helt enkelt inte som om det är något stort problem i praktiken.

Jag har vid några tillfällen genom åren frågat människor som arbetar med reparationer av kameror (både hos kameratillverkare och hos oberoende verkstäder) om detta är ett stort problem, och ingen av dem har sett mer än något enstaka fall och då har det rört sig om krökta stift, inte att de gått av och fastnat i ett kort. Samma bland pressfotografer jag pratat med som dagligen flyttar stora mängder bilder till datorer via en kortläsare dag ut och dag in, och som inte hör till de mest försiktiga användarna - mycket sällan problem.

Jag har själv tagit närmare tre kvarts miljon bilder de åtta senaste åren, säkert 99 % av dem på CF-kort och då har jag dessutom ovanan att då och då jobba med tre minneskort och två kameror (ett kort i vardera kameran, ett kort i datorns minneskortsläsare, och så växlar jag hela tiden - en primitiv form av tethering :) vilket leder till ett himla skyfflade av minneskort in- och ur kamerorna. Har aldrig lett till några problem.

Jag vill nog hävda att det finns två helt dominerande problem med minneskort - korrupta filsystem och att man tappar/slarvar bort dem. Inget av de problemen har någon direkt koppling till typen av kort (möjligen då att riktigt små kort, som mikro-sd, är lättare att tappa bort).
 

Maxe

Aktiv medlem
Tack för tipset, har kollat det och det ser ju väldigt bra ut, livstidsgaranti också :) Ser att det råder delade meningar om nyttan med två kort, tycker själv det funkar bra på min d7000, att det andra tar vid när det första blivit fullt, vilket hänt emellanåt..

Ni andra som använder CF, vad använder, eller rekommenderar ni till D800? Jag har ett SanDisk SDHC Extreme Pro UHS-I 16GB Class 10 95MB/s, i SD-facket.
Använd CF-kort med liknande prestanda dvs MB/s. SanDisk har ju de som lirar i 90MB/s som funkar bra.

Såg att man fick med en Lexar kortläsare på Cyberphoto:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LCF16GCRBEU1066

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LCF32GCRBEU800
 

iSolen.se

Guest
Det pratas då och då att detta skulle vara en stor akilleshäl med CF-kort, men det verkar helt enkelt inte som om det är något stort problem i praktiken.

Jag har vid några tillfällen genom åren frågat människor som arbetar med reparationer av kameror (både hos kameratillverkare och hos oberoende verkstäder) om detta är ett stort problem, och ingen av dem har sett mer än något enstaka fall och då har det rört sig om krökta stift, inte att de gått av och fastnat i ett kort. Samma bland pressfotografer jag pratat med som dagligen flyttar stora mängder bilder till datorer via en kortläsare dag ut och dag in, och som inte hör till de mest försiktiga användarna - mycket sällan problem.

Jag har själv tagit närmare tre kvarts miljon bilder de åtta senaste åren, säkert 99 % av dem på CF-kort och då har jag dessutom ovanan att då och då jobba med tre minneskort och två kameror (ett kort i vardera kameran, ett kort i datorns minneskortsläsare, och så växlar jag hela tiden - en primitiv form av tethering :) vilket leder till ett himla skyfflade av minneskort in- och ur kamerorna. Har aldrig lett till några problem.

Jag vill nog hävda att det finns två helt dominerande problem med minneskort - korrupta filsystem och att man tappar/slarvar bort dem. Inget av de problemen har någon direkt koppling till typen av kort (möjligen då att riktigt små kort, som mikro-sd, är lättare att tappa bort).
Oj det fanns någon som fotat mer än mig på samma tid men det var tajt :)

Jag har fått några trasiga kort men de var dåliga från fabrik och fanns inte med på kamerans kompatibilitetslista.

Jag tycker SD-korten är för tunna, känner dem inte i fickorna. Upplever dem som en aning långsammare än CF trots samma märkning, varför vet jag inte men det är ju bara att gå upp ett steg i hastighet för SD så löses det.
 

snap01

Aktiv medlem
Hur många CF-kort har du pajat?

Dina kompisar pajat?
har hänt mig två gånger. Körde sandisk kortläsare o trots den var spårad kortläsaren så hamnade kortet snett så att ett stift i kortläsaren böjdes o åkte in fel o kortslöt kortet varpå alla bilder på kortat kraschade. Idag kör jag inte sandisk kortläsare.

Annars har jag haft mindre strul med cf kort än Sd dom har typ tre gånger krånglat men jag bränner av ca 350000 bilder på knappt två år så ofta är det inte.

Kör bara kvalitetskort från sandisk typ extreme pro 95mb/s
 
ANNONS