Annons

Köpt en gammal kameraväska m. prylar. Någon som har info?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt en väska med lite kameraprylar, bland annat ett Chinar 28mm f2.89 samt ett Soligor 70-150 f3.5. Därtill även Auto Teleplus 3X, samt 11 / 20 / 30 mm extension tube. Även två gamla filteraskar från Hoya. Allt detta kom i väska, en brun snygg retro Astron (made in japan).

Kamera då, undrar ni? Jo, en Fujica ST605 med brun väska och originalmanual. Denna ska jag dock behålla, den gör sig snygg på min kamerahylla + att jag tänkt testa den senare. På den sitter redan en Fujinon 55mm f2.8. Bra kamera, bra optik? Ingen aning!

Är det något intresse för sådant här? Kameran är urfin, Fujinoen lika så. Väskan är "yberläcker" - men jag vet inte om det andra har något värde?

Chinaren saknar locket bak och har ev. lagad fokusring. Soligoren rasslar lite när jag lutar den fram och tillbaka. Tuberna ser helt ok ut. Så även retro Hoya askarna.

Mest nyfiken. Ni får gärna berätta mer. Googlade lite men det är så mycket trevligare att höra från fotografer direkt. =) Har ju idag en Fujifilm X-T20. Klurade på om jag skulle använda via adapter, men då skulle jag väl behöva klippa av piggen på objektiven med mera. Mer jobb än nytta och nöje, kanske?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Finns ingen Fujinon f/2.8 55mm, däremot 2 varianter av f/1.8 55mm, den ena med närgräns 1m (från 80-talet) den andra 0.45m, vilken har du? Dom presterar likvärdigt med Pentax m42 från den här tiden.

Äldre analoga hus är inte särskilt eftertraktade såvida de inte är i ovanligt fint nyskick med originalkartong och/eller gjorda i mycket små serier och kan därmed locka till sig nördiga samlare.

De övriga objektiven är inte särskilt eftertraktade pga medioker prestanda. Det finns bättre alternativ från andra mer välkända tillverkare.

Vet inte varför du måste ta bort bländarstiftet för att adaptera till XT-20? Jag har en hylla med m42 + adaptrar (m42<->E-mount) där alla funkar utan modifiering.

Att adaptera FF-gluggar till APS-C är i min värld som att kasta pärlor till svin pga av crop-faktorn. Visst kan det mekaniskt funka men du förlorar brännvidden och ljusstyrkan.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej, Krister.

Lite som jag trodde då. En av gluggarna rasslar även när man vänder på den, så det känns ju lite sisådär. Annars är jag nöjd med den 23mm som jag redan har på min Fuji X-T20. Mest nyfiken, då jag hört att vissa kör retrogluggar på sina nyare kameror - men då får det kanske vara någon speciell glugg man har liggandes, tänker jag. Förstod även att märkena på objektiven inte var någon höjdare, rätt "basic" så att säga. Däremot funkar ju kameran, och objektivet som sitter på. Väskan till kameran är i fint skick med och även den stora fotoväskan. Kommer inte använda resten, så därav intresse om det fanns värde. Förstår att så inte är fallet.

Stort tack för informationen, och ha en bra fortsatt helg.

Mvh Fredrik
 
ANNONS