Annons

Vilket vidvinkelobjektiv till Nikon DX-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
...och gärna förutom det jag nämt tidigare vill ha en s k ”bokeh-effekt”, dvs partiell linsoskärpa för att skilja objekt från omgivning på ett snyggt sätt...
De objektiv man har är alltid mer effektiva än de man inte har i verkligheten. O nånstans så brukar plånboken protestera.
Så ibland är det bättre att köpa ett billigare objektiv än det man egentligen VILL ha.

Skön bakgrundsoskärpa... I princip:
Längsta brännvidden du har.
Fota objektet nära närgränsen.
Flytta ut objektet från bakgrunden.

Visst fick jag välja så skulle ett 200/2,0 sitta som en smäck.... så var det då den där plånboken....
OM jag visste att jag fotade med det minst en gg i månaden så hade jag nog ägt ett sådant. Men nu gör jag inte det så mitt 70-200/2,8 får vackert räcka.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sen dessa starburst som du vill åt....
De går att göra i datorn.
Eller kanske skaffa ett sådant filter som ger just den effekten.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kort skärpedjup, alltså en oskarp bakgrund (oftast), får man med stora bländaröppningar och långa brännvidder. Ett vidvinkelobjektiv som de som diskuteras här är sämst på det (kort brännvidd).

Bokeh är ett begrepp som brukar användas för att beskriva kvalitén på den oskarpa bakgrunden. Där brukar objektiv med hög bildkvalité och stora bländaröppningar, som gärna ska vara så cirkulära som möjligt, även när man bländar ner (fotograferar man på full öppning är ju hålet alltid cirkulärt), utmärka sig. De brukar i lika hög grad utmärka sig på prislappen, tyvärr.
 

Ventures

Aktiv medlem
Exempel på "stjärnor" med Nikon AF-S12-24 vid f13 och Nikon AF50/1,4 vid f5,6.
Stranden där bryggscenen i Mamma Mia spelades in på ön Skopelos i Grekland och Hamngatan i Stockholm en kväll i december.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Exempel på "stjärnor" med Nikon AF-S 50/1,4 och Nikon AF50/1,4, båda med bländare 11. Sedan bländarform med runda respektive raka bländarlameller med samma objektiv som ovan. Stjärnspetsarna blir något längre med raka lameller. Vilken "bokeh" som är trevligast är väl en smaksak och beroende på vad man vill åstadkomma.
 

Bilagor

ElinS1

Aktiv medlem
Sen dessa starburst som du vill åt....
De går att göra i datorn.
Eller kanske skaffa ett sådant filter som ger just den effekten.
Ja precis, jag har förstått det. Men nu blev det ett objektiv som ändå gör det ok.

Jag känner att jag får dra i handbromsen lite. Det är så mycket jag vill lära mig på en gång, men får skynda långsamt.
Får nog ta och gå en kurs i bildredigering också, så småningom ;-)
 

ElinS1

Aktiv medlem
Exempel på "stjärnor" med Nikon AF-S 50/1,4 och Nikon AF50/1,4, båda med bländare 11. Sedan bländarform med runda respektive raka bländarlameller med samma objektiv som ovan. Stjärnspetsarna blir något längre med raka lameller. Vilken "bokeh" som är trevligast är väl en smaksak och beroende på vad man vill åstadkomma.
Tack för jämförelsen. Gillar både kantigt och runt, men som du säger ger raka lameller lite längre ”strålar”. Snygg bokeh förresten :)
 

ElinS1

Aktiv medlem
Kort skärpedjup, alltså en oskarp bakgrund (oftast), får man med stora bländaröppningar och långa brännvidder. Ett vidvinkelobjektiv som de som diskuteras här är sämst på det (kort brännvidd).

Bokeh är ett begrepp som brukar användas för att beskriva kvalitén på den oskarpa bakgrunden. Där brukar objektiv med hög bildkvalité och stora bländaröppningar, som gärna ska vara så cirkulära som möjligt, även när man bländar ner (fotograferar man på full öppning är ju hålet alltid cirkulärt), utmärka sig. De brukar i lika hög grad utmärka sig på prislappen, tyvärr.
Tack för den mansplainingen ;-)

Nästa projekt blir att spara ihop till nåt ”arty” macroobjektiv.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Det uttrycket brukar användas i pejorativt syfte, så tack för den. Jag såg att du använde olika uttryck inom situationstecken, vilket gav mig uppfattningen att du var något osäker på om det var rätt uttryck eller ej. Därav förklaringen.
Det var inte bara i det senare inlägget utan även i ditt första. Jag förstår precis både hur sunburst och bokeh uppstår, ville mest ha hjälp med att hitta en kamera för ändamålet utan att behöva gå in och läsa specifikationen för varje enskilt objektiv. Och situationstecknen använde jag därför att det inte är svenska utan ett uttryck. Så ja, dina inlägg kändes förminskande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
....hjälp med att hitta en kamera för ändamålet utan att behöva gå in och läsa specifikationen för varje enskilt objektiv.
Läsa själva specen är väl inte nödvändigt men Ja man får nog vacket studera varje objektiv för sig.

Vill man göra det genom att se bildexempel så har Cyberphoto ganska talande bildexempel.
 
ANNONS