Annons

Motljusskydd till 135mm

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Köpte ett Zeiss Batis 135mm till min A9 och upptäckte under en stadsvandring i somras att motljusskyddet hade lossnat och ramlat av. Trots försök att leta återfanns det inte.

För att ha något brukar jag nu använda det skydd som kom med mitt Samyang 50mm då det har samma fattning. Tänkte köpa nytt skydd men det var ju rent fasansfulla priser uppåt 800-1000:- för detta 'tillbehör' då man skummar av web-butikerna.

Fattar att ett skydd är anpassat efter objektivets brännvidd för att skärma av 'rätt' men skulle ni säga att min 'lösning' är bättre än inget eller rätt meningslöst?
Hur stor betydelse ser ni att motljusskydd på 135mm är?

Vad gäller utrustning har jag en del andra behov så att spara in en tusing eller så vore ju värt en del ;).
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Köpte ett Zeiss Batis 135mm till min A9 och upptäckte under en stadsvandring i somras att motljusskyddet hade lossnat och ramlat av. Trots försök att leta återfanns det inte.

För att ha något brukar jag nu använda det skydd som kom med mitt Samyang 50mm då det har samma fattning. Tänkte köpa nytt skydd men det var ju rent fasansfulla priser uppåt 800-1000:- för detta 'tillbehör' då man skummar av web-butikerna.

Fattar att ett skydd är anpassat efter objektivets brännvidd för att skärma av 'rätt' men skulle ni säga att min 'lösning' är bättre än inget eller rätt meningslöst?
Hur stor betydelse ser ni att motljusskydd på 135mm är?

Vad gäller utrustning har jag en del andra behov så att spara in en tusing eller så vore ju värt en del ;).
Jag har fått lära mig att det är för tele som motljusskyddet är viktigast jmf med vidvinkel så enligt detta så borde det ju vara viktigt.

Men kan du inte prova att på ditt samyyang motljusskydd till din 50 mm sätta på en strut av papper som blir lite längre och mer som det till 135 mm och jämföra och bedömma vad du tycker att du ser. :)
 

--Micke--

Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att det är för tele som motljusskyddet är viktigast jmf med vidvinkel så enligt detta så borde det ju vara viktigt.

Men kan du inte prova att på ditt samyyang motljusskydd till din 50 mm sätta på en strut av papper som blir lite längre och mer som det till 135 mm och jämföra och bedömma vad du tycker att du ser. :)
Förstår vad du menar, men Samyang-objektivet är ovanligt stort för att vara 50mm och jag minns inte att storleken var avsevärt längre än det som satt på Zeiss'et (fick ju heller ingen längre 'erfarenhet' av det) så det blir pappstrutar utan precision i det testet.

Tack för tipset o hoppas att någon mer kommenterar för att ytterligare fördjupa min kunskap om detta :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Olika objektiv är olika känsliga för sol på frontlinsen. Effekten är sämre kontrast och "flares". Ett motljusskydd för 50 mm på ett 135 mm är bättre än inget men inte optimalt. Gränsen för maximalt skydd är ju innan det börjar vinjettera, så hittar du ett annat skydd som kan kapas till vid behov så blir det lika bra som originalet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
tappade mitt motljusskydd en gg.
Temporär lösning blev en bit tunt liggunderlag som fästes med ett gummiband runt objektivet.
Funkar.
Lite bökigt att ha koll på att det inte glider iväg till fel lägen men billigt ä det.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tack för era svar. Hittar inte ens just mitt skydd i de svenska web-shoparna. För vissa objektiv finns 'pirat' men Zeiss är inte ens med i den urvalslistan. Sanslösa priser dock för denna formgjutna platsdetalj. Ser fall där de börjar närma sig 20-25% av objektivets pris.

Man suckar men tar till mig. Klart att man alltid vill vara på säkra sidan och om just den perfekta bilden, kanske en på tusen, får åkommor p.g.a. skippat/opassande motljusskydd är det ju inte så kul. I andra ändan är väl trots allt skyddet en förebyggande detalj ämnad att göra nytta i precisa situationer då ljus kommer från 'fel' håll.

Förr eller senare fixar jag väl ett (och liggunderlag har jag tillgång till men de kanske inte sitter på så där sponant - utan mer om man har tid att arrangera bilden) men troligen är väl Zeiss orignalskydd en bit över 1000:- och just nu är jag mer taggad på ett par ND-filten ;).

Tack för all enlightenening - upplysande! ;)
 

cowboy

Aktiv medlem
eBay?

Här på eBay finns massor av metallmotljusskydd som skruvas fast i objektivets filtergänga.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=lens+hood+screw-in+metal&_sacat=0&_pgn=1

Informationen om diameter och djup är som vanligt obefintlig, vet man inte riktigt vad man köper. Men det brukar vara rejäla grejor i metall, finishen är det nog inget fel på.
De kostar bara några tior. Kanske värt ett försök?
I värsta fall får man själv vidarebearbeta det som levereras till önskad form med hjälp av bågfil, metallfil och svart sprayfärg.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för era svar. Hittar inte ens just mitt skydd i de svenska web-shoparna. För vissa objektiv finns 'pirat' men Zeiss är inte ens med i den urvalslistan. Sanslösa priser dock för denna formgjutna platsdetalj. Ser fall där de börjar närma sig 20-25% av objektivets pris.
Reservdelspriser kan tydligen vara hur som helst. Manfrotto säljer reservdelar som kostar mer än en helt ny produkt. Troligen för att det är "vital del" (till manfrottos kameraslider) och de vill motverka hemtillverkade sliders (som jag var inne på) så kostar hjulkitet mer än alltihop tillsammans.
Motljusskydd kommer man ju långt utan och borde vara den mest sannolika delen att behöva ersätta. Jag skulle också vara tveksam till att köpa ett fabriksnytt motljusskydd till t.ex mitt Nikon 70-200 för 500 kr. Det finns pirat för 70 kr.
 

Smw

Aktiv medlem
Här på eBay finns massor av metallmotljusskydd som skruvas fast i objektivets filtergänga.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=lens+hood+screw-in+metal&_sacat=0&_pgn=1

Informationen om diameter och djup är som vanligt obefintlig, vet man inte riktigt vad man köper. Men det brukar vara rejäla grejor i metall, finishen är det nog inget fel på.
De kostar bara några tior. Kanske värt ett försök?
I värsta fall får man själv vidarebearbeta det som levereras till önskad form med hjälp av bågfil, metallfil och svart sprayfärg.
Hej !

Även jag har köpt ett antal från Ebay och är nöjd med vad jag fått, ibland önskar jag en matt insida, men allt går väl inte att få.

-------------------------

Tänk på att ett motljusskydd inte ska vara för snävt, det ska inte
synas från objektivsidan, det räcker inte med att det inte vinjetterar,
är det för snävt men ändå inte vinjetterar så blir det en yta som alltid
reflekterar in ljus i objektivet och som då på något sätt även kommer
att leta sej in i spegelhuset ( vad heter det på en spegellös ?) och
då sänker kontrasten fast det inte träffar sensorn direkt.

//MW
 

PMD

Aktiv medlem
Även jag har köpt ett antal från Ebay och är nöjd med vad jag fått, ibland önskar jag en matt insida, men allt går väl inte att få.
Man kanske kan limma dit ett mattsvart tyg på insidan? Det borde ge rätt bra utsläckning av reflexer.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag lyckades en gång tappa motljusskyddet till ett Canon L-objektiv, där nya kostar typ 750:-. Visserligen finns pirat, men de har sämre passform, för just detta, sämre låsmekanism, ingen flockning på insidan etc så till slut bet jag i det sura äpplet och köpte ett begagnat original för 250:- (vilket är mycket tycker jag för en begagnad plastbit)

Ett tips kan vara att märka motljusskydd med namn och telefonnummer, utifallatt man tappar det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att märka motljusskydd med namn och telefonnummer, utifallatt man tappar det.
Bra förslag. Det finns ju trots allt ärliga människor. Kanske något om hittelön också.
10% av nypriset skulle jag hellre betala än behöva köpa ett nytt (eller begagnat).

Med tanke på det har jag själv inte id-märkt något i min utrustning ännu. Det är ju inte alla prylar som har serienummer och är registrerade hos Nikon.
 

Smw

Aktiv medlem
Bra förslag. Det finns ju trots allt ärliga människor. Kanske något om hittelön också.
10% av nypriset skulle jag hellre betala än behöva köpa ett nytt (eller begagnat).

Med tanke på det har jag själv inte id-märkt något i min utrustning ännu. Det är ju inte alla prylar som har serienummer och är registrerade hos Nikon.
Jag har nått liknande en sån här, fast min går på USB och
ansluts till dator.
https://www.123ink.se/Brother-PT-P300BT-CUBE-markmaskin-PTP300BTUA1-i46235-t17188.html?mkwid=s_dc|pcrid|310821756693|pkw||pmt||slid||prid|833074_4977766766067_PTP300BTUA1&pgrid=63555988764&ptaid=aud-317730831742:pla-489015502026&gclid=Cj0KCQjw7sDlBRC9ARIsAD-pDFr1XR-YLfayuaR9ZVBLb46H-GvcByLx9WPvIDZZt35u3gtr0G1J_AcaAnIaEALw_wcB

Ännu billigare band köps på Ebay.

Vill man inte ha vita blaffor så välj svart bakrund.

//MW
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har sån av märket Dymo, ansluten med USB till datorn.

Ännu billigare band köps på Ebay.

Vill man inte ha vita blaffor så välj svart bakrund.
Till min grunka finns flera olika sorters band i olika material. Jag har märkt brevlådan med den vattensäkra sorten. Det lossnar inte ens efter flera år i ur och skur, men texten bleks av solen så efter några år måste man byta. Det senare är nog inte ett problem för märkningen av kamerautrustning.
 
ANNONS