Annons

Systemkamera + surfplatta = sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Limepuff

Medlem
Utrustning idag: Canon 5D mark ll + Macbook Pro med Lighroom
Problem: Datorn är i pensionsåldern. I takt med att burken blivit långsam har jag slutat fota pga tar för lång tid att slutbehandla vilket är sorgligt.

Mål: det ska vara lätt och snabbt att föra över, välja ut, behandla, publicera och beställa hem bilder. Kan en surfplatta göra en laptops jobb idag?

Jag söker råd och tips kring själva surfplattan samt kringutrustning för t.ex. lagring av bilder. Budget: max 6000:- gärna under. Jag sysslar aldrig med 138 lager i Photoshop utan basic tillsnyggning av bilder (nivåer, klona bort en finne eller mörka ringar under ögon etc) men den ska även vara stark nog för filmredigering när jag gör sånt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Utrustning idag: Canon 5D mark ll + Macbook Pro med Lighroom
Problem: Datorn är i pensionsåldern. I takt med att burken blivit långsam har jag slutat fota pga tar för lång tid att slutbehandla vilket är sorgligt.

Mål: det ska vara lätt och snabbt att föra över, välja ut, behandla, publicera och beställa hem bilder. Kan en surfplatta göra en laptops jobb idag?

Jag söker råd och tips kring själva surfplattan samt kringutrustning för t.ex. lagring av bilder. Budget: max 6000:- gärna under. Jag sysslar aldrig med 138 lager i Photoshop utan basic tillsnyggning av bilder (nivåer, klona bort en finne eller mörka ringar under ögon etc) men den ska även vara stark nog för filmredigering när jag gör sånt.
Generellt säger jag nej - surfplatta ser jag endast som en workaround lösning i nödfall. Vill ha större och mer färgexakt. Men jag frilansar så är väl lite skadad. Tycker plattor och telefoner ger en missvisande återgivning av en originalbild. Allt ser liksom bättre ut. Vet inte om det är den blanka skärmen eller inbyggd "boost" i visningsprogrammet
 

Limepuff

Medlem
Nej inte längre, men det ser jag inte som relevant.
Jag vill ha kontroll över bildkvalite/färgprofiler etc, men det är jag öppen över att jag kan få även i något standardbildbehandlingsprogram direkt i burken. Tekniken har väl blitt bättre och billigare precis som vanligt de senaste 10 åren, jag är bara helt ouppdaterad :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Körde med Galaxy Tab S3 i Japan en månad tillsammans med en Canon EOS M5 och Snapseed. När jag kom hem från Japan satte jag mig vid min dator och gjorde om alla bilder, just p.g.a. färger och ljushet som redan nämnts. Uppskärpning av bilder tyckte jag också var svårt.

Jag upplevde en jordbävning på nivå 7 av 7, så det var läge att dokumentera och publicera på plats i stället för att vänta på att komma hem.
 

Limepuff

Medlem
Tack hbengtsson & PeterWem! Det är dealbreakers ni pratar om. Jag vill lita på min utrustning, annars kan det vara. Att ljus och färgåtergivning stämmer är minimikrav jösses.

Okej - sitter ni på feta macbooks eller duger billigare pc-varianter nu för tiden? Jag har inte råd med mac-gamet längre.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack hbengtsson & PeterWem! Det är dealbreakers ni pratar om. Jag vill lita på min utrustning, annars kan det vara. Att ljus och färgåtergivning stämmer är minimikrav jösses.

Okej - sitter ni på feta macbooks eller duger billigare pc-varianter nu för tiden? Jag har inte råd med mac-gamet längre.
Jag har i fotovärlden en ovanlig hårdvara och mjukvara. Jag har byggt själv så det är ingen bärbar dator och för någon som dig är det overkill med så många kärnor och RAM. 16 kärnor, m2:a som systemdisk och 64GB ram. Sedan kör jag Ubuntu (gratis) som operativsystem, darktable (gratis) som råkonverterare, GIMP (gratis) som bildbehandlare och Hugin (gratis) som panoramaprogram. Metashape ($179) för fotogrammetri har jag betalt för. För att kalibera skärmen har jag startat upp med Windows, kalibrerat och stängt ned.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Mer o mer utvecklas för mobila enheter, bildbehandling, photo, grafisk design och musik. Det ska gå fort, vara inspirerande och ha många inbyggda alternativ/effekter.

Tycker apparna till iOS är väldigt bra. Pixelmator photo kostar 50kr och Artstudio Pro 2.0 för drygt 100kr, det är kreativa och roliga program. Alla PS-användare kommer känna igen sig i Artstudio Pro.

Som det sägs, det ser klatschigare ut på läsplattan, en datorskärm är mycket mer nyanserad. Men jag tycker samtidigt - vad du ser är vad du får -. Tycker man lär sig hur det funkar och anpassar sig efter det.

Som ett inspirerande verktyg och komplement till dator, men inte en ersättare (ännu). Med en budget på 6 tkr är en bärbar mer flexibel och användbar.

En review och en trailer, det ger en hint.

Artstudio Pro https://youtu.be/6TWGmzT3Ocs

Pixelmator Photo https://youtu.be/M3etqB1tZYI

Pixelmator Photo trailer: https://youtu.be/L_NecjIryZ8
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Som det sägs, det ser klatschigare ut på läsplattan, en datorskärm är mycket mer nyanserad.
Det beror väl på vilken platta man tittar på. I alla fall Apples IPad Pro har skärmar som är helt i nivå med en bra laptop. De senaste modellerna har också processorkraft i nivå med en laptop.

Jag förmodar att det finns kvalitetsplattor med andra operativsystem också, men dem har jag ingen koll på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det beror väl på vilken platta man tittar på. I alla fall Apples IPad Pro har skärmar som är helt i nivå med en bra laptop. De senaste modellerna har också processorkraft i nivå med en laptop.

Jag förmodar att det finns kvalitetsplattor med andra operativsystem också, men dem har jag ingen koll på.
Jag skrev ett långt inlägg om Apples nya plattor för två dagar sedan, men frågan är fortfarande om Pro-plattornas skärmar har ett stort dynamiskt omfång? Att kunna visa gråskala: 0,0,0 - 2,2,2 - 4,4,4 osv...
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem

Abe Normal

Aktiv medlem
Skärmarna är förstås inte perfekta och kanske inte lever upp till dina krav, men såvitt jag förstår är de, som sagt, minst lika bra som skärmarna på de allra flesta bärbara datorer.

https://www.anandtech.com/show/13661/the-2018-apple-ipad-pro-11-inch-review/7
Jag gillar iPad och använder den som referensskärm till allt jag gör, jättefin skärm att titta på. Det jag skrev var mer en kommentar på hbengtsson inlägg " Allt ser liksom bättre ut. Vet inte om det är den blanka skärmen eller inbyggd "boost" i visningsprogrammet".

Med nya pencil och alla appar blir iPad hur kul som helst. Ska man upp i storlek till 12,5" blir det stationärt ändå, inspirerade och roligt men ganska dyrt.
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag har en Ipad Pro 12,9" (gen2) med pencil och tangentbord. Måste bara hålla med att det är roligt och inspirerande att jobba med den. Var i ett läge där min gamla bärbara hade gjort sitt och valde att gå på denna lösning i stället.

Kör Office 365, Affinity Photo och Affinity Designer samt Lumafusion för videoredigering. Både skärm och prestanda är good enough för min del. Har en sd-kortläsare med lightningkontakt för överföring av bilder och filmer.

Finns dock en sak som stör mig och det är att det inte finns nåt egentligt filsystem ännu (IOS) och som gammal pc-användare är det frustrerande minst sagt. Där är android betydligt bättre.

Ersätta dator? Nej inte ännu men ett väldigt bra komplement.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har en Ipad Pro 12,9" (gen2) med pencil och tangentbord. Måste bara hålla med att det är roligt och inspirerande att jobba med den. Var i ett läge där min gamla bärbara hade gjort sitt och valde att gå på denna lösning i stället.

Kör Office 365, Affinity Photo och Affinity Designer samt Lumafusion för videoredigering. Både skärm och prestanda är good enough för min del. Har en sd-kortläsare med lightningkontakt för överföring av bilder och filmer.

Finns dock en sak som stör mig och det är att det inte finns nåt egentligt filsystem ännu (IOS) och som gammal pc-användare är det frustrerande minst sagt. Där är android betydligt bättre.

Ersätta dator? Nej inte ännu men ett väldigt bra komplement.
Va roligt, spanar själv på en 12,9 :) Som sagt kul men inte gratis.

Om du kollar på gråskalan här ovanför. Hur långt kan du läsa den?
 

t595sp

Aktiv medlem
Jag har inte använt bilden i tråden utan motsvarande testbilder på den sida jag länkade till. Så (3,3,3) och (253 253 253)
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Jag använder LR CC och iPad Pro 12,9. Funkar hur bra som helst och jag har helt slutat använda den stationära datorn. Älskar snabbheten och skärmen på paddan och att det går att pyssla med mina bilder vart jag än är.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har inte använt bilden i tråden utan motsvarande testbilder på den sida jag länkade till. Så (3,3,3) och (253 253 253)
Okay, tack för svaren. Om jag gasar på med max vithet på iPad 2018 (vitheten blir som blir som en lampa in i ögonen) kan jag se på din länkade sida, 5 och med stor möda 4.
 
ANNONS