Annons

Man flög drönare vid Arlanda – greps

Produkter
(logga in för att koppla)

erdeljan

Aktiv medlem
Kan det vara så svårt att använda sunt förnuft?

"Polisen larmades av personal på Arlanda flygplats norr om Stockholm efter att de sett en drönare på flygplatsens område vid klockan 21 på söndagskvällen. Upptäckten ledde till vissa störningar i flygtrafiken.
– Det jag fått höra är att fyra plan fick dirigeras om och landa på Skavsta flygplats i stället. Händelsen ledde också till vissa följdförseningar, men inte i någon större omfattning, säger Ellen Laurin vid Swedavias presstjänst.
På måndagsmorgonen meddelade polisen att de hittat och gripit en man i 40-årsåldern som misstänks ha flugit drönaren.
– Han är misstänkt för vårdslöshet i flygtrafik och brott mot skyddslagen. Han är släppt på fri fot, men misstankarna kvarstår, säger polisens presstalesperson Towe Hägg."

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-26/man-flog-dronare-vid-arlanda-greps
 

M7_21

Aktiv medlem
Tråkig historia. Varför han isf gjort detta är väl inte klarlagt idag, men den typen av flygningar är ju totalt onödiga och förstör för alla andra som håller sig till reglarna. Vi får väl höra mer om detta lite senare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Undrar om förövaren får betala för de verkliga kostnaderna han orsakat flygbolagen? Borde bli rätt saftiga böter.
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan det vara så svårt att använda sunt förnuft?

"Polisen larmades av personal på Arlanda flygplats norr om Stockholm efter att de sett en drönare på flygplatsens område vid klockan 21 på söndagskvällen. Upptäckten ledde till vissa störningar i flygtrafiken.
– Det jag fått höra är att fyra plan fick dirigeras om och landa på Skavsta flygplats i stället. Händelsen ledde också till vissa följdförseningar, men inte i någon större omfattning, säger Ellen Laurin vid Swedavias presstjänst.
På måndagsmorgonen meddelade polisen att de hittat och gripit en man i 40-årsåldern som misstänks ha flugit drönaren.
– Han är misstänkt för vårdslöshet i flygtrafik och brott mot skyddslagen. Han är släppt på fri fot, men misstankarna kvarstår, säger polisens presstalesperson Towe Hägg."

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-26/man-flog-dronare-vid-arlanda-greps
Kan det vara en så märkvärdig händelse, att den måste in på FS forum?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Kan det vara en så märkvärdig händelse, att den måste in på FS forum?
Självklart eftersom det är folk på FS som använder drönare och kanske på grund av sådana som hen kommer vi att vara begränsade framöver.

Jag öppnar inte och absolut svarar inte på ämnen som inte intresserar mig, du borde göra likadant ;)
 

larsborg

Aktiv medlem
Självklart eftersom det är folk på FS som använder drönare och kanske på grund av sådana som hen kommer vi att vara begränsade framöver.

Jag öppnar inte och absolut svarar inte på ämnen som inte intresserar mig, du borde göra likadant ;)
Det intresserar mig självklart, då jag vet, liksom säkert de övriga på FS, var man absolut INTE får flyga med drönare.
Ägare till drönare, som inte kan begränsningarna, skall få kraftiga böter!
Begränsningarna finns redan, klart och tydligt, även sunt förnuft gäller, - kan inte se, att begränsningarna skulle bli ännu tuffare framöver, orsakat av klåpare, som missköter sig!
Jag har själv en drönare, de som missköter sig, förstör för sig själva, det bör väl räcka, - inte behöver vi övriga, som kan reglerna, läsa om klåpare!
 

erdeljan

Aktiv medlem
Vi måste få uppmärksamma dessa dårar och se till att dem som gör fel straffas så att inte vi som sköter sig straffas! Därav tog jag upp artikeln här iom det påverkar oss!

P.S. Ingen tvingar dig att läsa du inte vill. Eller så har jag kanske missuppfattat att FS är privatforum som "vissa" skall se till vad som skall läggas upp och inte läggas upp - hjälp mig att lösa mysteriet!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det intresserar mig självklart, då jag vet, liksom säkert de övriga på FS, var man absolut INTE får flyga med drönare.
Ägare till drönare, som inte kan begränsningarna, skall få kraftiga böter!
Begränsningarna finns redan, klart och tydligt, även sunt förnuft gäller, - kan inte se, att begränsningarna skulle bli ännu tuffare framöver, orsakat av klåpare, som missköter sig!
Jag har själv en drönare, de som missköter sig, förstör för sig själva, det bör väl räcka, - inte behöver vi övriga, som kan reglerna, läsa om klåpare!
Tal om transponderkrav nästa år.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
vad var det för drönare?

Personen är det någon som jobbar med det?

Vilken höjd och plats handlar det om?
 

RogerThat

Medlem
Varför tenderar alla diskussioner i FS forum, oavsett ämnesområde, att urarta och bli pajkastning och påhopp? Jag blir så trött....
 
ANNONS