Annons

Hasselblads kameror från farmors vind

Produkter
(logga in för att koppla)

Blasselhad

Ny medlem
Hej alla proffs där ute! Skulle behöva hjälp i denna djungeln som kameravärlden är för en amatör som mig.

Jag kom nyligen över två kameror av typen:
Hasseblad 500EL/M
Hasselblad 500EL
Samt med tillhörande objektiv:
Carl Zeiss S-planner 1:5,6 120mm
Carl Zeiss Sonnar 1:4 150mm

Allt ser ut att vara i väldigt bra skick. Så undrar lite hur intresset för detta är ute på marknaden och va sakerna kan tänkas ha för värde?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej alla proffs där ute! Skulle behöva hjälp i denna djungeln som kameravärlden är för en amatör som mig.

Jag kom nyligen över två kameror av typen:
Hasseblad 500EL/M
Hasselblad 500EL
Samt med tillhörande objektiv:
Carl Zeiss S-planner 1:5,6 120mm
Carl Zeiss Sonnar 1:4 150mm

Allt ser ut att vara i väldigt bra skick. Så undrar lite hur intresset för detta är ute på marknaden och va sakerna kan tänkas ha för värde?
Säger som många andra sagt före mig; Kolla vad motsvarande går för på Ebay.
 

roger96

Aktiv medlem
500 EL/M ca 2000-2500 om filmmagasin medföljer och den fungerar (utan objektiv)
500 EL omkring 1500 med samma förutsättningar
150mm ca 1000 i okänt skick upp till ca 2000 i bra fungerande skick
120mm, lite svårare att hitta priser men troligen lite mer än 150:an
 

Klas Sjöberg

Aktiv medlem
Fungerar de som de skall? Hur mår batterierna och finns det med laddare? Jag har ett par stycken av EL och ELX och de är modifierade för att använda nya batterier. De gamla blyackarna finns inte att köpa då de innehåller saker som inte är tillåtna i batterier. Min erfarenhet är att EL och ELX inte är så intressanta hos köparna pga batterierna och sin storlek. Priserna blir därför i jämförelse med tex 500 Cxi låga.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Nej, EL-husen är inte så dyra, som nämnts. Nästan så att man betalar för magasinen (som betingar ett visst värde) och får huset på köpet.

Tror priserna som nämndes ovan är realistiska. Möjligen kan objektiven vara lite dyrare om det är CF-versionen (med gummerad fokusring).
 

Klas Sjöberg

Aktiv medlem
Nej, EL-husen är inte så dyra, som nämnts. Nästan så att man betalar för magasinen (som betingar ett visst värde) och får huset på köpet.

Tror priserna som nämndes ovan är realistiska. Möjligen kan objektiven vara lite dyrare om det är CF-versionen (med gummerad fokusring).
Så är det nog. Bra väl fungerande och ljustäta magasin kan man få en slant för.
Det finns tydligen inga reservdelar till de äldre objektiven. Endast CF och nyare kan repareras av Hasselblad.
 
ANNONS