Annons

Paraply-djungel

Produkter
(logga in för att koppla)

SusanH

Aktiv medlem
Jag fotar nästan uteslutande hundar. Jag har två softboxar 60*90 cm som jag tycker fungerar bra bortsett från att det stör mig något vansinnigt med den rektangulära speglingen som nästan alltid blir i ögonen på hundarna. Så jag köpte en 60 cm oktabox, den är kanske i minsta laget men funkar i övrigt bra. Men det funkar ju hemma, men när jag fotar någon annanstans så blir man ju galen när man ska montera ihop den med alla pinnar. Så jag funderar på paraply. Men det var ju en hel djungel av olika diametrar, djup och färger. Vad ska man välja? Silver eller vit och man studsar ljuset? Eller transparent Och slå igenom? Eller ska man komplettera med en diffusor eller backpanel? Utrymmena jag fotar i är oftast begränsade i ”vanliga rum” Hur stilla hundarna sitter varierar stort. (Hundar som tävlar lydnad sitter som regel mer still än 6 veckors valpar, de kan man få fota ”lite var stans” på vinylen” 😂 ) Kanske tänker jag för mycket och gör det mer komplicerat än det är, kanske blir jag helt enkelt nöjd med vad som.
 

cardazio

Aktiv medlem
Brollybox är riktigt kompakt och lätt att fälla upp. köpte en 120cm på ebay för 300 kr. Vad gäller storlek för dina användningsområden kan jag tyvärr inte råda
 

gamleJ

Aktiv medlem
Paraplyer ger ett fint mjukt ljus men det hamnar lite överallt. Med softboxar eller deep umbrella kan du styra lite bättre var du vill ha ljuset. Detta vet du troligen.

Genomslagsparaply använder jag tex om jag vill ha ett riktat men mjukare ljus från en speedlight. Jag är personligen inte så förtjust i det ljuset men mycket bättre än en naken speedlight. Det blir en riktad hotspot och så massor av ljus åt alla möjliga håll. Eller använder jag dom för att för att få allmänljus i en mörk lokal. Blir lite som kraftigt fönsterljus som lyser upp ett rum.

paraplyer i vitt eller silver skulle jag tex kunna använda för att fota hundar eller porträtt på barn som inte är still på exakt rätt plats. På människor använder jag helst det vita paraplyet. En skönhet med ung hy som är partyklädd där det ska poppa lite kan fixa silver bra dock som exempel. Djurpäls tycker jag också får en fin lyster av silver.

Jag har en varistarbox tror jag den heter som påminner om backpanel. Den har även en reflektor som tillbehör som först sprider ljuset jämt och sen passerar det genom duken. Ljuset blir lite som från ett enkelt genomslagsparaply men jämnare och mjukare. Ger rund reflex, mjukt ljus och lite mer riktning på ljuset än ett vanligt paraply. Inte så tokigt det lilla jag använt den.

Vad som är bäst för dina bilder kan bara du avgöra men funkar din octa bra förutom att den är jobbig att använda så är Cardazios förslag bra.
 
ANNONS