Annons

Tips angående byte av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarMe

Medlem
Hej,

Jag fotograferar för tillfället med en Canon 80D samt 3 olika objektiv. Dessa objektiv är Canon 50mm 1.8, Canon 18-135mm samt ett Tamron 70-300 3.5-5.6 (nyaste).

Det jag fotograferar mest är naturbilder samt skid/skoter bilder. Har precis fått erbjudande ett köpa ett Canon 70-200 mm f4 i nyskick (med IS) för 5000 kronor. Jag står i valet att behålla de objektiv jag har alternativt sälja mitt 18-135 samt 70-300 och istället köpa 70-200 objektivet. Vad skulle ni fotografer där ute rekommendera? Är 70-200 objektivet värt pengarna och de brännvidder som jag i sådant fall väljer bort? Hur hade ni gjort?

Att behålla båda är inget alternativ då plånboken inte räcker till.

Tacksam för hjälpsamma tips!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon EF 70-200/4L IS är ett mycket bra objektiv, skarpt och välbyggt. Det brukar kosta 5000 kr. Ett plus är att det fungerar med Canons telekonvertrar.

Min flickvän har 80D och EF 70-200/4L IS och det är en jättetrevlig kombo.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur stor andel av dina bilder är tagna inom spannet 200-300 mm?
Om du inte orkar räkna, hur ofta tror du att du faktisk zoomar max med 70-300-objektivet. Alltså, har du en känsla av i vilken ände av 70-300 du oftast är?
 

OscarMe

Medlem
Hur stor andel av dina bilder är tagna inom spannet 200-300 mm?
Om du inte orkar räkna, hur ofta tror du att du faktisk zoomar max med 70-300-objektivet. Alltså, har du en känsla av i vilken ände av 70-300 du oftast är?
Ärligt talat tror jag att många av de bilder jag tagit legat mellan 200-300 mm spannet, just för att jag tidigare mest fotat djur ute i skogen. Nu däremot kommer jag antagligen lägga om mitt fotograferande en hel del framförallt under vintern då det kommer bli mycket skid/skoter bilder. Kommer jag märka stor skillnad i kvalité på bilderna om jag går över till 70-200 från Canon?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att inte ha någon brännvidd under 50 mm (som ju är ett kort tele) skulle jag tycka var väldigt handikappande.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
70-200/4 är onekligen ett mycket bra och användbart objektiv.

Brännviddsmässigt är det onekligen ett mycket klart nerköp att avyttra de brännvidder utöver 50 och 70-200 mm som du i dag har tillgång till.

Det finns möjlighet att märka skillnad på bilder med Tamron 70-300 mot Canon 70-200. 70-200 kompletterad med en 1,4x konverter torde även den ha möjlighet att ge märkbar skillnad mot tamronet.

Inför samma fråga skulle jag själv slå till på 70-200/4 och sälja 18-135 och 70-300. Utöver det skulle jag om ekonomin tillåter köpa på mig en billig begagnad kitoptik 18-55 mm.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Testa objektivet om du har möjlighet, finns en del rapporter om en del oskarpa ex, jag råkade ha ett för rätt många år sedan. Men är det bra är det toppen, haft sådana också.
 

OscarMe

Medlem
Testa objektivet om du har möjlighet, finns en del rapporter om en del oskarpa ex, jag råkade ha ett för rätt många år sedan. Men är det bra är det toppen, haft sådana också.
Tack! Fick se bilder på objektivet och det ser grå/vitt ut i gummit på vissa ställen. Någon som vet varför det blir så? Oxidering läste jag någonstans, kan det stämma? Och går det att göra något åt?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det grå/vita som blir på det räfflade gummit är antingen en åldersförändring av gummit, eller hudrester som fastnar vid användning av objektivet. Det går att få bort, men det kan vara indikatorer på att objektivet är gammalt och/eller mycket användning.

Om det är SP-modellen av Tamrons 70-300 så är den, vad gäller skärpa riktigt bra, även om den tappar lite mellan 250-300.

När jag jämför Tamron 70-300 med mitt Canon 70-300L så är förvisso Canon-objektivet marginellt skarpare, men det är hårfint, däremot så har Canon-objektivet högre kontrast och klarare färger, och jag skulle tro att samma kan gälla för 70-200

Men, det är otroligt små skillnader vi pratar om.

Personligen skulle jag inte anse att den lilla kvalitetsvinst som, eventuellt, kan vara synlig på somliga bilder skulle vara värt den förlorade flexibiliteten som du har i din nuvarande uppsättning.
 

pemrby

Aktiv medlem
Gummit på Canon objektivet - en vanlig tandborste! Gnugga i spårens riktning med en helt vanlig, gärna lite hårdare, tandborste så ska du se att det blir mycket bättre om objektivet bara är lite småtråkigt i gummit. För att vara övertydlig... torr tandborste, inget vatten och ingen tandkräm 😀😀😀.
 
ANNONS